Jeżeli termin składania deklaracji (informacji) podatkowej lub termin płatności podatku przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, termin ten ulega przesunięciu na następny dzień po dniu (dniach) wolnym od pracy. Wyjątek stanowią deklaracje składane w procedurze MOSS, w przypadku których termin ten nie ulega przesunięciu. Przedstawiamy wyjaśnienie Ministerstwa Finansów w tej sprawie.
Od 1 stycznia 2015 r. w Niemczech obowiązuje minimalna stawka za jedną godzinę pracy, wynosząca 8,5 euro brutto. Wprowadziła ją ustawa o płacy minimalnej (Mindeslohngesetz), która co do zasady obowiązuje wszystkich pracowników wykonujących pracę w Niemczech. Ustawa została czasowo zawieszona w stosunku do kierowców przejeżdżających przez terytorium tego kraju tranzytem.
Do 28 lutego płatnicy składek mają obowiązek przekazania ubezpieczonym informacji rocznej o naliczanych składkach ubezpieczeniowych w roku ubiegłym w podziale na poszczególne miesiące. Z uwagi na to, że w tym roku 28 lutego przypada w sobotę, obowiązującym w 2015 r. terminem do przekazania informacji rocznej jest 2 marca. Od 2015 r. płatnicy składek zostali zwolnieni z obowiązku przekazywania informacji
Jeżeli przedsiębiorca choruje przez część miesiąca, może obniżyć podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne za ten miesiąc i opłacić niższe składki, pod warunkiem że przysługuje mu zasiłek z ubezpieczenia chorobowego lub wypadkowego. Natomiast składkę zdrowotną powinien opłacić w pełnej wysokości, gdyż jest miesięczna i niepodzielna.
Zatrudniamy zleceniobiorców. Od każdej z tych osób wymagamy zaświadczenia lekarskiego o zdolności do wykonywania czynności wynikających z umowy (w ramach badań wstępnych). Zleceniobiorcy przeprowadzają badania na swój koszt, a następnie zwracamy im ten wydatek na podstawie przedłożonej przez nich faktury. Założyliśmy, że koszt badań nie powinien przekraczać 60 zł i do tej wysokości dokonujemy zwrotu
Nasi pracownicy wykonują pracę w systemie podstawowym, na dwie zmiany, przez 5 dni w tygodniu. Niektórym planujemy pracę w niedziele, a innym zlecamy w tym dniu wykonywanie pracy w nadgodzinach. Zdarzają się przypadki, że nie mamy możliwości udzielenia pracownikom dnia wolnego za pracę w nadgodzinach, więc rekompensujemy im to wypłatą dodatków do wynagrodzenia. Obawiamy się jednak, że w ten sposób
Przedsiębiorcy z branży rolno-spożywczej dotknięci zagranicznymi sankcjami mają możliwość uzyskania pomocy finansowej państwa. Wsparcie polega m.in. na dofinansowaniu wynagrodzeń i składek ZUS za pracowników objętych obniżonym wymiarem czasu pracy lub przestojem ekonomicznym. O taką pomoc pracodawcy mogą ubiegać się od 1 lutego 2015 r. na podstawie nowego wniosku.
Od 1 lutego 2015 r. przedsiębiorcy dotknięci skutkami wprowadzonego przez Rosję embarga mogą ubiegać się o pomoc w celu ochrony miejsc pracy. W ramach pomocy otrzymają oni środki na częściowe zaspokojenie wynagrodzeń pracowników, opłacenie części składek na ZUS i dofinansowanie kosztów szkolenia pracowników. Przedsiębiorcy mogą korzystać ze wsparcia w latach 2015-2017.
Osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać bezpiecznym podpisem elektronicznym formularze PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, PIT-40, IFT-1 i IFT-3 przesyłane w imieniu klientów. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji "MONITORA księgowego".
W 2015 r. podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne m.in. dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą oraz osób z nimi współpracujących wzrosła o 100,09 zł. Nowa podstawa została ustalona w wysokości 3104,57 zł, a składka na ubezpieczenie zdrowotne wyniesie 279,41 zł. W porównaniu z 2014 r. składka zdrowotna jest wyższa o 9,01 zł.
Do 2 marca 2015 r. płatnicy składek mają czas na przekazanie swoim ubezpieczonym informacji rocznej o wysokości odprowadzonych składek ZUS za ubiegły rok w podziale na poszczególne miesiące. Jeżeli jednak ubezpieczeni otrzymywali informację o wysokości składek co miesiąc, płatnicy nie mają, co do zasady, obowiązku przekazywania informacji rocznej, chyba że ubezpieczony zwróci się z wnioskiem o jej
Nieściągalność wierzytelności nie może być udokumentowana nieprawomocnym postanowieniem sądu. Podatnikom nie wystarczą więc wydruki ogłoszeń, jeżeli sądowe postanowienie jeszcze się nie uprawomocniło. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji, której fragment przytaczamy. Pełna treść interpretacji jest dostępna na www.inforfk.pl.
Na przełomie roku jednostki często mają do czynienia z tzw. dostawami niefakturowanymi (tj. dostawami materiałów, towarów przyjętymi przez jednostkę, na które nie otrzymano jeszcze faktur lub rachunków dokumentujących ich nabycie) lub też z tzw. materiałami w drodze (tj. dostawami materiałów lub towarów zakupionymi przez jednostkę, ale które nie zostały fizycznie dostarczone do dnia bilansowego). Poniżej
Podczas delegacji niektórzy z naszych pracowników wykonują prace fizyczne, które zobowiązują nas do zapewniania tym pracownikom posiłków regeneracyjnych. Czy posiłki te powodują konieczność obniżenia diety za delegację, jeżeli prace są wykonywane również poza stałym miejscem pracy tych osób?
Do 2 marca 2015 r. płatnicy zobowiązani do przekazywania urzędowi skarbowemu deklaracji podatkowych w formie elektronicznej lub dokonujący rozliczenia za nie więcej niż 5 podatników, którzy wybrali tę formę wysyłki, powinni przygotować dla podatników i urzędów skarbowych PIT-11. Gdy podatnik złożył płatnikowi wniosek o rozliczenie roczne na druku PIT-12, w tym samym terminie i na tych samych zasadach
MF stwierdziło, że zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2015 r. biura rachunkowe, które świadczą usługi doradztwa podatkowego wymienione w art. 2 ustawy o doradztwie podatkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności i rolników ryczałtowych, są objęte bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania tej sprzedaży w kasie rejestrującej.
Przez kilka ostatnich lat powszechnie przyjmowano, że prowadzenie ksiąg i ewidencji podatkowych oraz sporządzanie deklaracji podatkowych nie wyłącza możliwości korzystania ze zwolnienia od VAT ze względu na wartość sprzedaży, jeżeli czynności te są wykonywane w ramach kompleksowych usług rachunkowo-księgowych. Na początku 2015 r. pojawiły się jednak sygnały, że Ministerstwo Finansów zmieniło stanowisko
Pracodawcy z branży rolno-spożywczej dotknięci skutkami zagranicznych sankcji gospodarczych będą mogli w latach 2015-2017 otrzymać z FGŚP dofinansowanie kosztów szkolenia pracowników objętych z tego powodu przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy. Ponadto za czas niewykonywania pracy oraz w przypadku obniżenia etatu budżet państwa sfinansuje pracownikom takiego pracodawcy część ich
W naszej placówce nauczyciel mianowany sprawuje funkcję opiekuna stażu nad nauczycielem kontraktowym, który ubiega się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego. Nauczyciel mianowany otrzymuje z tego tytułu dodatek w wysokości 40 zł miesięcznie. Od 2 września 2014 r. nauczyciel kontraktowy jest na długotrwałym zwolnieniu lekarskim i okres nieobecności prawdopodobnie przedłuży się co najmniej
Zawarliśmy umowę zlecenia ze swoim pracownikiem, który prowadzi działalność gospodarczą. Przedmiot umowy zlecenia pokrywa się z zakresem prowadzonej działalności. Czy mamy obowiązek doliczyć kwotę umowy zlecenia do wynagrodzenia z etatu i od tej sumy opłacić składki na ubezpieczenia społeczne?