Problematyka wprowadzenia do umowy o pracę postanowień zabezpieczających pracodawcę przed stratami finansowymi związanymi z rezygnacją nowo zatrudnionego pracownika z pracy w krótkim czasie po podpisaniu umowy i żądania zwrotu poniesionych kosztów (m.in. badań lekarskich czy szkoleń bhp) jest bardzo złożona. Koszty te co do zasady obciążają bowiem pracodawcę. Może on jednak w pewnych okolicznościach
Firmy często wypłacają byłym pracownikom jakieś świadczenia, zwykle po pewnym czasie od rozstania, szczególnie gdy pracownik występuje przeciwko pracodawcy do sądu. W tej sytuacji istotne jest, jaki charakter ma żądanie pracownika. Czy wynika bezpośrednio z umowy o pracę albo czy jest ściśle związane np. z rozwiązaniem umowy o pracę. Jeśli pracownik domaga się faktycznie wypłaty zaległego wynagrodzenia
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Do obowiązków pracodawcy związanych z ustaniem zatrudnienia pracownika należy wypłacenie mu ostatniego wynagrodzenia za pracę oraz innych przysługujących tej osobie świadczeń pieniężnych. Przepisy Kodeksu pracy nie regulują jednak wprost, jaki jest termin na rozliczenie się z pracownikiem w tych okolicznościach. Należy przyjąć, i jest to pogląd dominujący w doktrynie, że trzeba to zrobić w dniu
W wyroku z 11 lipca 2018 r. (II PK 175/17) Sąd Najwyższy uznał, że pracownikowi, który podlega ochronie w czasie obniżonego wymiaru czasu pracy w związku z prawem do urlopu wychowawczego, nie przysługuje wynagrodzenie za cały okres pozostawania bez pracy w razie bezzasadnego rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. W takim przypadku pracownik ma prawo maksymalnie do 3-miesięcznego wynagrodzenia
Jeżeli w czasie wykonywania czynności zawodowych pracownik umrze, jego rodzina ma prawo ubiegać się o świadczenia z ZUS. Uprawnieni członkowie rodziny mogą w pierwszej kolejności uzyskać zasiłek pogrzebowy. Gdy śmierć pracownika nastąpiła wskutek wypadku przy pracy, rodzina ma możliwość uzyskania jednorazowego odszkodowania oraz wypadkowej renty rodzinnej.
Z początkiem 2016 r. weszły w życie przepisy przewidujące opodatkowanie 70% zryczałtowanym podatkiem niektórych odszkodowań oraz odpraw otrzymywanych od spółek z udziałem środków publicznych. Są to spółki, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego, ich związki lub inne państwowe osoby prawne albo komunalne osoby prawne dysponują bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu
W działalności gospodarczej każdego przedsiębiorcy mogą wystąpić zdarzenia losowe, które powodują szkody w firmowym majątku. Ochronie przed stratami finansowymi związanymi ze zniszczeniem lub utratą majątku firmy służą ubezpieczenia majątkowe. Zawarcie umowy ubezpieczenia jest potwierdzane polisą. Jej podpisanie nakłada na ubezpieczonego obowiązek opłacenia składki ubezpieczeniowej, która jest wnoszona
Członkowie rad nadzorczych pełniący funkcję na podstawie powołania podlegają z tego tytułu tylko obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego. Dotyczy to wyłącznie osób zamieszkujących w Polsce. Oskładkowaniu podlega suma przychodów uzyskanych z tytułu pełnienia funkcji w radzie nadzorczej.
Od 27 lipca 2012 r. jednorazowe odszkodowanie z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, spowodowanego wypadkiem przy pracy rolniczej lub rolniczą chorobą zawodową, zostaje podwyższone do kwoty 650 zł za każdy procent tego uszczerbku.
Nasza spółka planuje zatrudnić specjalistę o bardzo wąskiej, unikalnej na rynku specjalizacji. Po przeprowadzeniu rekrutacji udało się wyłonić kandydata, który spełnia oczekiwania pracodawcy, jednak pracownik prowadzi działalność gospodarczą, która ma charakter konkurencyjny wobec naszej spółki. Z chwilą zatrudnienia musiałby ją więc zawiesić lub rozwiązać, co nie leży w jego interesie. Chcielibyśmy
Można zaryzykować twierdzenie, że każda firma korzysta z samochodów w celach służbowych. Rozliczenia podatkowe związane z korzystaniem z samochodów będących własnością firm, leasingowanych oraz prywatnych, mają swoją specyfikę. W opracowaniu tym przedstawiamy rozwiązania podatkowych problemów podatników związanych z korzystaniem z samochodów do celów służbowych.
Zwolniliśmy pracownika zatrudnionego na umowę o pracę na czas nieokreślony. Pracownik ma prawo do 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia, który upłynąłby 31 grudnia 2010 r. Jednak skróciliśmy okres wypowiedzenia do 1 miesiąca w związku z upadłością firmy. Pracownik był wynagradzany stawką miesięczną w wysokości 3000 zł. Jak obliczyć wynagrodzenie za skrócony okres wypowiedzenia? Czy będzie to odszkodowanie
Zatrudniliśmy osobę na podstawie kontraktu menedżerskiego. Od razu zawarliśmy z tą osobą umowę o zakazie konkurencji obowiązującego w trakcie trwania umowy (odpłatną). Czy kwota ustalona w umowie odszkodowania wypłacana menedżerowi co miesiąc jest zwolniona ze składek na ubezpieczenia społeczne i na ubezpieczenie zdrowotne?
Podpisaliśmy z naszym pracownikiem umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Czy odszkodowanie, które jesteśmy zobowiązani mu wypłacać z tego tytułu, będzie podlegać opodatkowaniu i oskładkowaniu?
Mamy wątpliwości co do prawidłowego naliczenia odszkodowania zasądzonego przez sąd dla naszego byłego pracownika. Sąd w orzeczeniu uznał, że nasza firma rozwiązała umowę z naruszeniem prawa o wypowiadaniu umowy o pracę i przyznała mu odszkodowanie w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Pracownik do tej pory był wynagradzany w stawce akordowej. Jego wynagrodzenie z ostatnich 3 miesięcy przed rozwiązaniem