Nakłady ponoszone przez podatnika na dostosowanie cudzej nieruchomości lub środka trwałego do własnych potrzeb są klasyfikowane jako tzw. inwestycja w obcym środku trwałym. Rozliczenie podatkowe tego rodzaju wydatków może być dla podatników problematyczne, szczególnie w sytuacji wcześniejszego terminu rozwiązania umowy lub zwrotu poniesionych nakładów. W publikacji wskazujemy, w jaki sposób należy
Mimo że inwentaryzacja składników majątku drogą spisu z natury jest niemal tak stara jak sama rachunkowość, to nadal występują wątpliwości i problemy, które ostatecznie skutkują popełnieniem błędów w tym obszarze. W niniejszym materiale zwracamy uwagę na sześć z nich.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 maja do 3 czerwca 2022 r.
Umowa najmu jest jedną z najczęściej zawieranych przez przedsiębiorców umów. W trakcie jej trwania zdarza się czasami potrzeba umorzenia lub obniżenia umówionego czynszu. Zazwyczaj dzieje się tak z powodu szczególnych okoliczności zewnętrznych, jak obecny stan epidemii, ale nie tylko. Do umorzenia lub obniżenia czynszu może dojść także z innych, bardziej prozaicznych przyczyn, np. z powodu przejściowych
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
W styczniu 2012 r. podpisaliśmy umowę na wynajem biura przez okres 3 lat. Zgodnie z postanowieniami umowy przez pierwsze 12 miesięcy jej obowiązywania nie będziemy otrzymywali od wynajmującego faktur ani nie będziemy dokonywali żadnych płatności na jego rzecz. Płatność za pierwszą fakturę uregulujemy w 2013 r. - czyli pierwszy rok jest "gratis". Miesięczny czynsz (od stycznia 2013 r.) będzie wynosił
Wykonywanie zadań przez przedsiębiorców i ich pracowników często jest związane z koniecznością wyjazdów poza stałe miejsce pracy. Nieraz podróże te odbywają się samochodami prywatnymi pracowników lub samochodami pracodawcy. Wyjazdy to nie tylko wydatki na paliwo, ale i konieczność ponoszenia lub zwracania pracownikom opłat drogowych. W związku z rosnącą liczbą otwartych odcinków płatnych autostrad
Można zaryzykować twierdzenie, że każda firma korzysta z samochodów w celach służbowych. Rozliczenia podatkowe związane z korzystaniem z samochodów będących własnością firm, leasingowanych oraz prywatnych, mają swoją specyfikę. W opracowaniu tym przedstawiamy rozwiązania podatkowych problemów podatników związanych z korzystaniem z samochodów do celów służbowych.
Jak rozliczać ponoszone przez Spółkę działającą w specjalnej strefie ekonomicznej (faza inwestycji, Spółka nie prowadzi działalności i nie potrafi określić, czy będzie prowadzić tylko działalność, z której uzyskany dochód będzie podlegał zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych) ogólne koszty zarządzania związane z działalnością Spółki, tj. ochrony, prowadzenia księgowości,