Na pokrycie wkładów w nowo powstałej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością wniesiono składniki rzeczowe w postaci urządzeń technicznych. Wartość nominalna kapitału zakładowego wynosi 50 000 zł, natomiast łączna wartość wnoszonych na jego pokrycie urządzeń to 80 000 zł. W jaki sposób rozliczyć tę transakcję w księgach rachunkowych? Jak amortyzować bilansowo i podatkowo wniesione składniki majątku?
W związku z zakończeniem umowy leasingu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w lipcu 2024 r. wykupiła leasingowany samochód osobowy. Na potrzeby bilansowe umowa była zakwalifikowana jako leasing finansowy, natomiast na potrzeby podatkowe jako leasing operacyjny. W ciągu całego okresu trwania umowy leasingu samochód był użytkowany na cele mieszane. W październiku 2024 r. jest planowana sprzedaż wykupionego
Nasza jednostka zawarła umowę na dostawę sprzętu biurowego. Z powodu bieżących trudności finansowych nie jesteśmy w stanie uregulować zobowiązania w formie pieniężnej. W związku z tym zaproponowaliśmy dostawcy przeniesienie na niego prawa własności jednego z naszych środków trwałych, na co wyraził zgodę. Jak należy zaksięgować uregulowanie zobowiązania w formie rzeczowej w księgach rachunkowych?
Spółka co kilka lat wymienia drobny sprzęt biurowy. Głównie są to komputery przenośne, monitory, telefony służbowe. Jednostkowa wartość zakupionych przedmiotów jest zazwyczaj stosunkowo niska, jednakże wartość całej faktury często dość wysoka. W jaki sposób rozliczyć i wykazać w księgach rachunkowych zakup składników majątku o niskiej wartości w przypadku jednorazowych i nieczęstych transakcji? Czy
Spółka w lutym 2024 r. zakupiła i przyjęła do używania środek trwały (maszynę), który od marca 2024 r. podlega odpisom amortyzacyjnym. W maju 2024 r. otrzymaliśmy fakturę korygującą (zmniejszającą) koszty transportu tej maszyny. Koszty transportu stanowiły element wartości początkowej użytkowanego środka trwałego. Jak prawidłowo podatkowo i rachunkowo dokonać korekty i zaewidencjonować ją w księgach
Nakłady ponoszone przez podatnika na dostosowanie cudzej nieruchomości lub środka trwałego do własnych potrzeb są klasyfikowane jako tzw. inwestycja w obcym środku trwałym. Rozliczenie podatkowe tego rodzaju wydatków może być dla podatników problematyczne, szczególnie w sytuacji wcześniejszego terminu rozwiązania umowy lub zwrotu poniesionych nakładów. W publikacji wskazujemy, w jaki sposób należy
Kalendarium wydarzeń kwiecień 2024 r. Rolnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, który opłaca składki na ubezpieczenia społeczne w KRUS, musi do 31 maja 2024 r. złożyć w KRUS zaświadczenie z urzędu skarbowego (lub oświadczenie) o wysokości należnego podatku dochodowego od przychodów uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym. Jeżeli termin ten nie zostanie zachowany lub zostanie przekroczony
Przepisy wprowadzone od 1 stycznia 2024 r. pozwalają na przyspieszoną amortyzację wybudowanych we własnym zakresie budynków użytkowych i budowli, które znajdują się na obszarze gmin dotkniętych wysokim bezrobociem. W przypadku niektórych dofinansowań podatnicy mogą wybrać, czy stosować do nich zwolnienia, albo wyłączenia z opodatkowania czy też traktować jako przychód podatkowy. W zależności od dokonanego
Ustawa o rachunkowości wskazuje, że wszelkie ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 ust. 2 uor). W przypadku jednostek, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, ostateczne wyjaśnienie, rozliczenie
Pracodawcy często finansują pracownikom zakup okularów korygujących lub korekcyjnych szkieł kontaktowych. Najczęściej realizują w ten sposób obowiązek wynikający z przepisów prawa pracy. Rzadziej zakupy okularów korygujących lub korekcyjnych szkieł kontaktowych finansują dobrowolnie. W związku z takimi działaniami pracodawców pojawiają się pytania o możliwość zwolnienia od podatku przychodu osiąganego
W poprzednich wydaniach „Mk” omówione zostały wybrane problemy inwentaryzacji drogą spisu z natury oraz potwierdzania sald należności. W niniejszym artykule zwracamy uwagę na wątpliwości dotyczące trzeciej i ostatniej metody inwentaryzacji polegającej na porównaniu i weryfikacji danych z ksiąg rachunkowych z dokumentami.
Mimo że inwentaryzacja składników majątku drogą spisu z natury jest niemal tak stara jak sama rachunkowość, to nadal występują wątpliwości i problemy, które ostatecznie skutkują popełnieniem błędów w tym obszarze. W niniejszym materiale zwracamy uwagę na sześć z nich.
Zdarza się, że podatnicy podatku dochodowego otrzymują lub płacą różnego rodzaju odsetki. W raporcie na przykładach omówiono zasady, na jakich odsetki stanowią przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów. Opisano również ich ich odrębność księgową. Całość wzbogacono praktycznymi przykładami oraz wyjaśnieniami organów podatkowych i sądów administracyjnych.
Z powodu zmiany linii technologicznej firma zdecydowała się sprzedać część posiadanych środków trwałych. W związku z tym w sierpniu 2023 r. sprzedano m.in. środek trwały o wartości 200 000 zł, którego umorzenie w miesiącu sprzedaży wynosiło zaledwie 60 000 zł. Przychód ze sprzedaży został zarejestrowany księgach rachunkowych oraz na podstawie dokumentu LT nastąpiło jego wykreślenie z ewidencji. W październiku
Spółka z o.o. otrzymała od swojego udziałowca będącego osobą fizyczną pożyczkę. Czy pożyczka taka musi być oprocentowana? Czy kwota pożyczki podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych? Czy w umowie pożyczki powinien znaleźć się zapis, na co będzie ona przeznaczona? Jak ująć w księgach rachunkowych i wykazać w bilansie jej zaciągnięcie i spłatę wraz z odsetkami?
Spółka zakupiła samochód osobowy elektryczny. Jak wprowadzić go do ewidencji i rozliczać wydatki związane z jego eksploatacją? W jaki sposób go amortyzować? Czy obowiązuje tu limit 50% kwot podatku VAT? Jak rozliczać koszty ładowania tego samochodu ponoszone przez pracownika „na mieście”?