Od 1 stycznia 2015 r. m.in. firmy transportowe muszą wypłacać swoim pracownikom realizującym usługę na terenie Niemiec obowiązującą w tym państwie płacę minimalną w wysokości co najmniej 8,50 euro brutto za godzinę. Stawka obowiązuje pracowników-kierowców od wjazdu na teren Niemiec do jego opuszczenia, niezależnie od tego, czy przejazd jest tranzytowy czy kabotażowy.
Prezydent podpisał 30 marca 2011 r. nową ustawę - Prawo prywatne międzynarodowe, która zastąpi dotychczasową ustawę z 12 listopada 1965 r. o tym samym tytule. Nowa ustawa porządkuje regulacje prawne w zakresie wyboru właściwych przepisów dotyczących stosunku pracy w sytuacji, gdy mają do niego zastosowanie przepisy różnych krajów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia
PROBLEM Czy zatrudniany przez nas na podstawie umowy o pracę kierowca międzynarodowy, pracujący głównie za granicą, musi posiadać z ZUS zaświadczenie A1 o ustawodawstwie właściwym? Kierowca świadczy pracę na terenie całej Unii Europejskiej.
Jedną z form rozwiązania umowy o pracę jest porozumienie stron. Pracodawca musi jednak liczyć się z tym, że porozumienie o rozwiązaniu umowy może zostać zakwestionowane przez pracownika. Od podpisanego porozumienia stron można się bowiem uchylić, jeżeli zostało ono zawarte pod wypływem błędu lub groźby.