Porady i artykuły

Artykuł

Umowy o roboty budowlane zawierają często różnego rodzaju klauzule mające zabezpieczyć interesy stron tych umów. W artykule znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące skutków podatkowych umieszczania takich klauzul w umowach o roboty budowlane. Odpowiedzi te poprzedza przypomnienie zasad opodatkowania i dokumentowania robót budowlanych.

Artykuł

Od 1 kwietnia 2014 r. pracodawcy, którzy chcą skorzystać z pełnego odliczenia VAT m.in. od samochodów nieprzekraczających 3,5 tony, muszą udowodnić przed organem podatkowym, że taki pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Oznacza to często konieczność skorygowania przez służby kadrowo-płacowe dotychczas używanych umów oraz regulaminów dotyczących powierzenia tych pojazdów

Porada

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie zostały uregulowane kwestie związane z odstąpieniem od umowy ze skutkami powodującymi, że umowa jest uważana za niezawartą od samego początku. W szczególności brak jest przepisów, jak powinien postąpić podatnik, który rozpoznał przychód w związku z wykonywaniem umowy, która została rozwiązana na skutek odstąpienia. Trzeba bowiem pamiętać, że strony

Porada

Prowadzę działalność gospodarczą m.in. w zakresie wynajmu powierzchni biurowych. Z tego tytułu jestem podatkiem podatku od towarów i usług. Przez ostatnie kilka lat najemcą jednego z biur była spółka prowadząca działalność handlową. Umowa najmu wygasła z dniem 31 grudnia 2010 r. Niemniej jednak w rozmowie telefonicznej ustaliłem z prezesem spółki, że umowa zostanie przedłużona o następnych kilka lat

Artykuł

Strony stosunku cywilnoprawnego mogą dowolnie kształtować postanowienia umowy, zachowując jedynie dwa ograniczenia: treść umowy cywilnoprawnej nie może naruszać porządku prawnego (czyli obowiązujących przepisów) oraz zasad współżycia społecznego. Zawierając umowę cywilnoprawną należy zwracać szczególną uwagę, aby nie narazić się na zarzut obchodzenia prawa pracy, polegającego na zastępowaniu umów o

Porada

W lipcu br. zatrudniliśmy pracownika na stanowisku dyrektora handlowego. Ze względu na to, że osoba na tym stanowisku ma dostęp do wielu bardzo ważnych informacji dla naszej spółki, chcielibyśmy zawrzeć z nią umowę o zakazie konkurencji. W jaki sposób prawidłowo określić warunki takiej umowy i w jakiej wysokości odszkodowanie będzie przysługiwać pracownikowi za powstrzymanie się od działań konkurencyjnych