Leasing to jedna z najpopularniejszych form finansowania inwestycji wśród przedsiębiorców w Polsce. Umożliwia korzystanie z różnorodnych środków trwałych – od samochodów po specjalistyczne maszyny – bez konieczności ich natychmiastowego zakupu. Oprócz zalet praktycznych leasing niesie ze sobą również istotne konsekwencje podatkowe, które zostaną omówione w niniejszym artykule.
Podatnik, który otrzymał odszkodowanie z ubezpieczenia GAP dotyczące skradzionego samochodu wziętego przez niego w leasing, powinien je opodatkować ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%. Kwoty otrzymane z ubezpieczenia OC i AC tego pojazdu należy opodatkować według stawek ryczałtu właściwych dla prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Takie stanowisko zajął Dyrektor Krajowej
Jak rozliczyć sprzedaż przedmiotu wykupionego z leasingu przed 1 stycznia 2022 r. – interpretacja MF
Podatnik, który przed 1 stycznia 2022 r. wykupił przedmiot z leasingu na cele prywatne i następnie go sprzedał, nie osiąga z tego tytułu przychodu z działalności gospodarczej. Taki podatnik osiąga przychód ze źródła przychodów, jakim jest sprzedaż rzeczy, jeżeli do sprzedaży tego przedmiotu doszło przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił jego wykup z leasingu. Sprzedaż przedmiotu
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 lipca do 3 sierpnia 2022 r.
Do końca 2022 r. Bank Gospodarstwa Krajowego udziela gwarancji leasingowych i tym samym wspiera przedsiębiorców w dostępie do finansowania leasingowego. Szczegóły programu określono w rozporządzeniu z 26 lipca 2022 r. mającym zastosowanie do transakcji leasingowych zawartych po 30 czerwca 2022 r. Wydanie nowego rozporządzenia określającego zasady korzystania z tej formy pomocy było konieczne, bo poprzedni
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Podatnik, który zamierza sprzedać samochód osobowy wykupiony z leasingu operacyjnego, nie osiąga przychodu z działalności gospodarczej pod warunkiem, że samochód ten po wykupie nie stanowił środka trwałego w prowadzonej działalności. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Podatnik, który wykorzystuje w działalności gospodarczej dwa samochody osobowe, ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków dotyczących obu samochodów. Prawidłowość takiego stanowiska potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej, której fragment przedstawiamy.
Podmioty gospodarcze w toku prowadzonej działalności bardzo często wykorzystują samochody osobowe, których podstawą używania jest umowa leasingu. Po zakończeniu umowy samochód może zostać wykupiony przez przedsiębiorcę i dalej używany na potrzeby prowadzonej działalności, a następnie sprzedany. Przedstawiamy podatkowe i rachunkowe skutki wykupu i sprzedaży leasingowanego pojazdu.
Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, które w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. podlegały obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności i nie opłaciły zobowiązań składkowych z tego tytułu, uzyskały możliwość umorzenia zaległości składkowych. Warunkiem skorzystania z umorzenia jest złożenie wniosku
Od 1 grudnia 2012 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące bankowozów typu C. Wprowadzają one obowiązek instalowania pojemników trwale przytwierdzonych do nadwozia oraz wyposażenia bankowozów w kuloodporne szyby. Przeróbki samochodów osobowych na bankowozy mogą się zatem stać nieopłacalne zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących. Należy też przestrzec, że nawet mimo zapewnienia stosownego wyposażenia
Od 1 kwietnia 2014 r. leasingobiorca może odliczyć 50% VAT naliczonego od opłat leasingowych za pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, chyba że leasingowanego samochodu używa wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej. Wówczas może odliczyć 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z leasingowanym pojazdem. Warto też wiedzieć, że leasingobiorcy, którzy
Wskutek braku uzyskania płatności od kluczowych kontrahentów spółka nie była w stanie opłacać rat leasingowych od samochodów wykorzystywanych w ramach prowadzonej działalności. Jednocześnie pojazdy nie zostały zwrócone leasingodawcy, a po odzyskaniu płynności finansowej wszystkie zaległości zostały spłacone. Niemniej jednak spółka została obciążona przez leasingodawcę również tzw. opłatami windykacyjnymi
Po podpisaniu w listopadzie 2012 r. umowy trójstronnej spółka z o.o. przystąpiła poprzez cesję do leasingu operacyjnego budynku magazynowego. Pierwotnie umowę leasingu zawarto na lat dziesięć, jednak po czterech latach strony umowy zdecydowały się na zmianę dotychczasowego korzystającego. Czy spółka będzie miała prawo do nabycia przedmiotu leasingu po cenie preferencyjnej (tak jak miałby do tego prawo
Ustawa o redukcji niektórych obciążeń przedsiębiorców wprowadza m.in. zmiany w zasadach rozliczeń podatku dochodowego, VAT, akcyzy oraz w procedurze podatkowej i prawie gospodarczym. Ich celem jest poprawa sytuacji finansowej przedsiębiorców poprzez wprowadzenie dla nich dogodniejszych rozwiązań prawnych. Nowe reguły stosowania w VAT "metody kasowej" i "ulgi na złe długi", a także obowiązkowe korekty
Firma posiada nieruchomość - budynek, w którym prowadzi działalność gospodarczą. Z uwagi na to, że budowa nieruchomości została sfinansowana ze środków bieżących, spółka zamierza poprawić swoją płynność finansową. Spółka ze względu na dobrą sytuację na rynku i wyższą od wartości księgowej wartość godziwą posiadanej nieruchomości rozważa oddanie budynku w tzw. leasing zwrotny. Jakie są główne zalety
1 lipca 2011 r. weszła w życie oczekiwana i głośno zapowiadana ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, tzw. ustawa deregulacyjna. Większość zmian wprowadzonych tą ustawą została omówiona w Mk nr 11/2011. Na potrzeby tego artykułu ograniczymy się do opisania wprowadzonych nowelizacją uregulowań dotyczących leasingu konsumenckiego.
Od 1 lipca 2011 r. wejdzie w życie zasadnicza część przepisów ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Głównym celem ustawy jest to, by obywatel (także przedsiębiorca), zamiast udowadniać dokumentami określony stan faktyczny lub prawny, mógł składać oświadczenia w miejsce zaświadczeń. Zmiany wprowadzone ustawą likwidują wiele z biurokratycznych obowiązków nałożonych
W maju 2010 r. zapłaciłam zaliczkę w wysokości 40% wartości urządzenia - węzła betoniarskiego. Zaliczka ta została zapłacona przeze mnie z zamiarem zakupu tego urządzenia. Otrzymałam fakturę na zaliczkę od kontrahenta, z której odliczyłam VAT i zaksięgowałam na środki trwałe w budowie. Jednak w lipcu zdecydowałam się na leasing węzła betoniarskiego. Po zawarciu umowy leasingowej otrzymałam fakturę