Od 24 października 2026 r. obowiązują nowe regulacje dotyczące prowadzenia dokumentacji zasiłkowej. Wprowadzają one cyfryzację procedur zasiłkowych poprzez odciążenie płatników składek z obowiązków dokumentacyjnych (m.in. brak konieczności pozyskania od ubezpieczonego aktu urodzenia dziecka) oraz dostosowują wymogi w zakresie dokumentacji do aktualnych przepisów, w tym dotyczących uzupełniającego urlopu
Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom miejsc schronienia oraz organizacja ewakuacji na wypadek alarmu o zagrożeniu atakiem z powietrza. Jest to procedura analogiczna do obowiązujących ustaleń przeciwpożarowych, uwzględniająca jednak specyfikę zagrożenia atakiem z powietrza.
W związku z obowiązującą od 5 listopada 2026 r. zmianą przepisów w zakresie mobbingu i dyskryminacji pracodawcy powinni zaktualizować i ponownie udostępnić pracownikom tekst regulacji w tym zakresie. Należy to zrobić w formie pisemnej informacji dostępnej na terenie zakładu pracy lub w inny sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Od 30 października 2026 r. została odformalizowana komunikacja między pracodawcą a przedstawicielstwem pracowniczym – zakładową organizacją związkową oraz radą pracowników. Obok bowiem dotychczasowego obiegu dokumentów między tymi stronami w formie papierowej powstała możliwość korzystania w niektórych przypadkach również z formy elektronicznej lub dokumentowej.
Jeśli opiekun/opiekunka nie podlega bieżącemu kierownictwu pracodawcy, sam decyduje o swojej dostępności, nie ma obowiązku przyjmowania każdorazowych zleceń oraz samodzielnie organizuje harmonogram czynności u podopiecznego, to nie dochodzi do spełnienia warunków właściwych dla stosunku pracy. Tym samym zatrudnienie takiej osoby na podstawie umowy o świadczenie usług jest dopuszczalne. Tak uznał GIP
Państwowa Inspekcja Pracy ma możliwość kwestionowania wykonywania pracy na podstawie umowy prawa cywilnego w przypadku, gdy jest ona świadczona w warunkach właściwych dla stosunku pracy. Można wówczas spodziewać się decyzji administracyjnej, na podstawie której następuje przekształcenie umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę. W takich przypadkach rozstrzygnięcie decyzji zawiera m.in. określenie wysokości
W 2026 r. doszło do znacznego wzrostu rocznego limitu podstawy wymiaru składek emerytalnych i rentowych względem 2025 r. – z 260 190 zł do 282 600 zł. Bez zmian pozostał natomiast próg podatkowy, który od kilku lat wynosi 120 000 zł. Pracodawca musi kontrolować obie wskazane granice. Po przekroczeniu pierwszej z nich płatnik składek do końca grudnia 2026 r. przestaje naliczać i odprowadzać do ZUS składki
Od 5 listopada 2026 r. zmienią się przepisy dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu oraz regulacje w zakresie mobbingu. Znacznie uproszczona zostanie definicja mobbingu, który już nie będzie musiał być długotrwałym procesem. Pracodawcy zatrudniający co najmniej 10 pracowników będą musieli stworzyć procedurę antymobbingową.
Jedynie do 17 października 2026 r. lekarze medycyny pracy będą mogli wystawiać kandydatom do pracy i pracownikom orzeczenia lekarskie w formie papierowej. Od 18 października 2026 r. w przypadku takich orzeczeń dopuszczalna będzie tylko forma elektroniczna. Pracownik otrzyma swoje dokumenty za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta.
W interpretacji z 29 lipca 2026 r. Główny Inspektor Pracy dopuścił możliwość zawierania kontraktu B2B z osobami, które prowadzą działalność polegającą m.in. na: projektowaniu, tworzeniu, wdrażaniu, utrzymywaniu, rozwijaniu i serwisowaniu systemów informatycznych oraz baz danych. Wykonywanie pracy przez te osoby w taki sposób, że nie występuje element podporządkowania, powoduje, że tego rodzaju zatrudnienia
Stosowanie umów cywilnoprawnych po wprowadzeniu tzw. reformy PIP – odpowiedzi na pytania Czytelników
Od 8 lipca 2026 r. inspektorzy PIP zyskali prawo do wydawania decyzji administracyjnych zmieniających pozorne umowy cywilnoprawne w umowy o pracę, jeśli praca jest wykonywana w warunkach właściwych dla stosunku pracy. Wybór odpowiedniej podstawy świadczenia pracy wymaga zgodnej woli stron oraz obiektywnej analizy warunków, w jakich praca będzie faktycznie wykonywana.
Pracodawca, który dofinansował pracownikowi dokształcanie zawodowe, może zobowiązać go do jego odpracowania przez maksymalnie 3 lata od zakończenia nauki. W tym celu trzeba podpisać z pracownikiem pisemną umowę szkoleniową.
W szczególnych przypadkach pracodawca może oddelegować pracownika do innej pracy niż wynikająca z umowy o pracę na maksymalnie 3 miesiące w roku kalendarzowym. Praca ta musi odpowiadać kwalifikacjom zatrudnionego oraz nie może powodować obniżenia jego wynagrodzenia. Niedopuszczalne jest czasowe powierzenie innej pracy poniżej kwalifikacji pracownika.
Prawo pracownika do wypłaty nagrody jubileuszowej staje się wymagalne od dnia nabycia do niej prawa i ten dzień należy przyjąć za początek biegu terminu przedawnienia. Dla pracowników sfery finansów publicznych przeliczających staż na podstawie tzw. ustawy stażowej terminy te liczy się od 1 stycznia 2026 r., natomiast dla pracowników z firm prywatnych od 1 maja 2026 r. Takie stanowisko zajął 18 czerwca