Od 19 marca 2025 r. rodzicom wcześniaków oraz noworodków wymagających hospitalizacji po porodzie będzie przysługiwał uzupełniający urlop macierzyński. Do tego urlopu będą uprawnieni matka lub ojciec dziecka. Będzie można z niego skorzystać wyłącznie bezpośrednio po zakończeniu urlopu macierzyńskiego.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) jest premią za efektywnie i nienagannie wykonywaną pracę przez cały rok kalendarzowy w jednostce sfery budżetowej. Prawo do tej gratyfikacji mają również pracownicy, którzy nie przepracowali pełnego roku kalendarzowego, ale okres ten zasadniczo nie może być krótszy niż 6 miesięcy. W takim przypadku otrzymają trzynastkę w wysokości proporcjonalnej.
Naliczanie oraz wypłacanie wynagrodzeń i świadczeń w jednostkach samorządu terytorialnego podlega kontroli przez regionalne izby obrachunkowe (RIO). Z kontroli tych wynika, że wszelkie nieprawidłowości i uchybienia w tym zakresie są najczęściej spowodowane błędną interpretacją obowiązujących przepisów prawa bądź ich nieprzestrzeganiem. Błędy występują najczęściej przy naliczaniu dodatków, nagród i
Od 26 kwietnia 2023 r. pracownicy mają prawo do zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika. Zwolnienie to przysługuje w wymiarze 2 dni albo 16 godzin w ciągu roku kalendarzowego. Za jego czas pracownik zachowuje prawo do połowy wynagrodzenia.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest wliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego) oraz świadczenia rehabilitacyjnego. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika, przysługującego za czas faktycznie przepracowany. Oznacza to, że zatrudniony nie zachowuje
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne podlega zajęciu do pełnej wysokości, jeżeli egzekucja dotyczy świadczeń alimentacyjnych. W pozostałych przypadkach taka wypłata podlega ochronie przed potrąceniami na podstawie ogólnych przepisów Kodeksu pracy, czyli z zastosowaniem kwoty wolnej od potrąceń i granic potrącenia.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Pracodawcy ze sfery budżetowej mają obowiązek wypłacić swoim pracownikom do końca marca 2019 r. dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastkę). Ostatni dzień terminu na wypłatę przypada w niedzielę. Nie ulega on jednak przesunięciu. Pracownicy, którzy nabyli prawo do trzynastki, powinni dysponować taką wypłatą najpóźniej 31 marca 2019 r. W artykule odpowiadamy na najczęściej pojawiające się pytania
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Wynagrodzenie pracowników samorządowych obejmuje składniki obligatoryjne i fakultatywne. Wszystkim pracownikom samorządowym, bez względu na zajmowane stanowisko, przysługują m.in. wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę i nagroda jubileuszowa. Fakultatywnymi składnikami wynagrodzenia mogą być dodatek specjalny, dodatek funkcyjny, nagroda, a także dodatkowe wynagrodzenie prowizyjne za
Okresy pobierania wynagrodzenia i zasiłku chorobowego przez osobę niezdolną do pracy nie podlegają wliczeniu do 6-miesięcznego okresu przepracowanego w danym roku kalendarzowym, wymaganego do nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Tak stwierdził Sąd Najwyższy
Jesteśmy jednostką samorządową. Nasi pracownicy mają prawo do dodatku stażowego, który przysługuje również za czas niezdolności do pracy. Od części dodatku (lub całości, jeżeli niezdolność do pracy trwa przez cały miesiąc) przypadającego na okres choroby pobieramy wyłącznie podatek. W jakiej wysokości powinniśmy zaliczyć dodatek stażowy do podstawy wymiaru trzynastki - w pełnej przysługującej kwocie
Katalog osób, które nie muszą spełnić wymogu przepracowania 6 miesięcy, aby otrzymać trzynastą pensję, został rozszerzony o pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich i rodzicielskich. Nowe przepisy mają zastosowanie po raz pierwszy przy ustalaniu prawa do trzynastek należnych za 2012 r., a w przypadku urlopu rodzicielskiego - za 2013 r.
Pracownicy jednostek sfery budżetowej nabywają prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości, pod warunkiem przepracowania u danego pracodawcy pełnego roku kalendarzowego. Wyjątkowo pracownik, który nie spełnił tego warunku, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej, jeżeli przepracował co najmniej 6 miesięcy.
Jesteśmy pracodawcą sfery budżetowej. W 2010 r. przez 5 miesięcy (od stycznia do maja) zatrudnialiśmy pracownika, z którym umowa o pracę została rozwiązana z powodu jego przejścia na emeryturę. Czy powinniśmy zwolnionemu w ubiegłym roku pracownikowi wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne, czyli tzw. trzynastkę? Jeżeli tak, to w jaki sposób należy ustalić jej wysokość i w jakim terminie dokonać wypłaty
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Jesteśmy jednostką budżetową. Nasz wieloletni pracownik w 2016 r. korzystał z urlopów: wypoczynkowego, szkoleniowego, okolicznościowego i opieki nad dzieckiem (z art. 188 Kodeksu pracy). Czy dni tych nieobecności należy zaliczyć do stażu pracy pracownika, od którego zależy jego prawo do trzynastki za 2016 r.?