W przypadku przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę oraz zmiany jednej strony stosunku pracy nadal obowiązują dotychczasowe warunki umowy o pracę. I nie ma na to wpływu, czy źródłem uprawnień pracowniczych są zakładowe przepisy prawa pracy (np. postanowienia układów zbiorowych pracy, regulaminu wynagradzania, premiowania), czy tylko postanowienia zawarte w umowach o pracę.
Obecnie obowiązujące przepisy prawa pracy nie przewidują urlopu tacierzyńskiego. Najczęściej jednak urlopem tacierzyńskim jest nazywany urlop macierzyński lub urlop rodzicielski, z którego korzysta pracownik-ojciec dziecka.
Od 2 stycznia 2016 r. zostanie poszerzony krąg osób uprawnionych do dzielenia się urlopem macierzyńskim z pracownicą. Takie prawo zyskał ojciec dziecka będący pracownikiem, w przypadku gdy matka dziecka jest ubezpieczona z innego tytułu niż stosunek pracy. Uprawnienie to będzie przysługiwało także innym członkom najbliższej rodziny, np. dziadkom czy rodzeństwu rodziców dziecka.
Składka na ubezpieczenie wypadkowe jest ustalana na podstawie stopy procentowej, która jest zróżnicowana dla poszczególnych płatników. Przepisy nie rozstrzygają jednoznacznie, czy wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe może podlegać sukcesji na zasadach przewidzianych dla należności podatkowych i składkowych. Wykładnia ZUS oraz orzeczenia sądów nie są w tym przypadku jednomyślne
W sierpniu br. przejęliśmy spółkę, w której jest zatrudnionych 15 pracowników. W związku z tym nie został stworzony dla nich fundusz socjalny. W naszej firmie jest utworzony ZFŚS. We wrześniu będziemy przekazywać na fundusz II ratę odpisów na działalność socjalną. Czy pracownicy przejętej spółki mają prawo do świadczeń z ZFŚS? Czy w związku z przejęciem musimy zwiększyć kwotę odpisów na fundusz, uwzględniając
Przejęcie składników majątkowych upadłego zakładu i kontynuacja działalności tego samego rodzaju oznaczają także konieczność przejęcia pracowników upadłej firmy w trybie art. 231 Kodeksu pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 3 grudnia 2010 r., I PK 101/10).
Od 1 sierpnia br. nasza spółka wykupiła jeden z oddziałów innej firmy, przejmując od niej jednocześnie 10 pracowników. Z ostatnim dniem października jeden z przejętych pracowników rozwiązał umowę o pracę i zwrócił się do nas z pisemną prośbą o wystawienie informacji PIT-11 po wypłacie wynagrodzenia za październik. Za jaki okres powinniśmy wystawić mu PIT-11?