Co do zasady pracodawca nie może zabronić pracownikowi dodatkowego zatrudnienia u innego pracodawcy. Natomiast pracownik pozostający w stosunku pracy jednocześnie z dwoma pracodawcami odrębnie nabywa uprawnienia ze stosunku pracy u każdego z nich.
Od 19 sierpnia 2023 r. obowiązuje nowa ustawa o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Wprowadzone regulacje przewidują m.in. zmiany w rozliczaniu wynagrodzeń kierowców i zakazie ich zatrudniania w innych firmach.
W 2022 r. wprowadzono zmiany w zakresie czasu pracy kierowców, które wchodzą w życie w kilku etapach. Od 2 lutego 2022 r. kierowcy wykonujący przewozy międzynarodowe nie są w podróży służbowej, lecz zostali objęci specjalnymi regulacjami podatkowo-składkowymi. Natomiast od 1 marca 2022 r. dla kierowców w przewozach regularnych zmieniły się zasady korzystania z przerw na odpoczynek. Z kolei od 29 maja
W wyroku z 11 lipca 2018 r. (II PK 175/17) Sąd Najwyższy uznał, że pracownikowi, który podlega ochronie w czasie obniżonego wymiaru czasu pracy w związku z prawem do urlopu wychowawczego, nie przysługuje wynagrodzenie za cały okres pozostawania bez pracy w razie bezzasadnego rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. W takim przypadku pracownik ma prawo maksymalnie do 3-miesięcznego wynagrodzenia
Pracownicy, którzy korzystają ze służbowych samochodów, powinni w przypadku wstępnych badań lekarskich, poza badaniem ogólnym wykonywanym przez lekarza orzekającego, przejść również badanie okulistyczne i neurologiczne oraz test sprawności psychoruchowej wykonywany przez psychologa. Badania okresowe dla tych pracowników, obejmujące badania okulistyczne i neurologiczne oraz test sprawności psychoruchowej
Komisja Europejska 7 czerwca 2011 r. ujednoliciła zasady rozliczania okresów jazdy dziennej kierowców. Każdy odpoczynek krótszy niż 9 godzin (czyli nieprawidłowy), lecz trwający co najmniej 7 godzin, będzie "zamykał" zmianę roboczą, czyli będzie kończył dzienny okres prowadzenia pojazdu.
Kilkoro naszych kierowców dojeżdża do miejsca postoju samochodów ciężarowych, które mają prowadzić. Są to dojazdy do innych państw (Francji, Belgii), najczęściej trwające 9-10 godzin, niekiedy znacznie dłużej (nawet do 12 godzin). Nasi kierowcy jadą na miejsce kursującymi na danych trasach autokarami lub busami. W jaki sposób kwalifikować czas takiego przejazdu? Czy może on być traktowany jako odpoczynek
Zaniechanie przedłożenia rachunku nie oznacza braku kosztów noclegu po stronie pracownika, a nocleg w kabinie pojazdu nie może być uznany za zapewnienie bezpłatnego noclegu. Brak rachunku za nocleg oznacza, że pracownikowi przysługuje ryczałt za nocleg w wysokości 25% limitu określonego w rozporządzeniu w sprawie podróży służbowych pracowników sfery budżetowej (wyrok Sądu Najwyższego z 21 lutego 2017
PROBLEM Zatrudniamy kierowcę samochodu osobowego, który zwykle pracuje od poniedziałku do piątku. W tygodniu kalendarzowym poza zwykłą pracą otrzymał polecenie świadczenia pracy w sobotę. Wykonywał ją w godz. od 12.00 do 22.00. W poniedziałek, zgodnie z rozkładem czasu pracy, pracę ma rozpocząć o godz. 9.00. Czy w tym przypadku odpoczynek tygodniowy został zapewniony prawidłowo? Z przepisów o czasie
Trybunał Konstytucyjny uznał, że przepisy uprawniające kierowców transportu międzynarodowego w zagranicznej podróży służbowej do należności przysługujących za nocleg są niekonstytucyjne (wyrok z 24 listopada 2016 r., sygn. K 11/15). Wyrok TK ma zastosowanie do spraw sądowych o należności za nocleg - zarówno będących w toku, jak i tych już zakończonych. W sprawach, które są w toku, niewykluczone, że
Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 r. (K 11/15)w sprawie stosowania do kierowców przepisów rozporządzenia w sprawie podróży służbowych pracowników sfery budżetowej pracodawcy będą mogli ograniczyć im wypłatę ryczałtów za nocleg. Stanie się tak w przypadku zapewnienia tym pracownikom możliwości przenocowania w kabinie pojazdu. Wskazany wyrok odnosi się jedynie do kierowców wykonujących
Dwóch pracowników otrzymało polecenie udziału w konferencji we wtorek. Do wykonania polecenia służbowego jako środek transportu wskazano samochód służbowy, który udostępniono jednemu pracownikowi. Pracownik nie jest zatrudniony w charakterze kierowcy. Harmonogramowe godziny pracy pracownika przypadają w godz. 7.00-15.00 od poniedziałku do piątku. Czas podróży służbowej wynosił 10 godzin, z czego kierowanie
Minimalne wynagrodzenie na terenie Niemiec wynosi 8,5 euro za godzinę. Polscy kierowcy wykonujący swoje zadania służbowe w tym kraju także powinni być opłacani według tej stawki. Dotyczy to kierowców, którzy przejazd łączą z wyładunkiem/załadunkiem w Niemczech. Przedstawiamy zasady obowiązujące przy obliczaniu takiego wynagrodzenia.
Kierowca, który nocował w pojeździe, powinien liczyć się z tym, że pracodawca nie wypłaci mu ryczałtu za nocleg. Wypłatę ryczałtu należy bowiem wiązać z koniecznością poniesienia przez kierowcę kosztów noclegu. Jeżeli kierowca wyrażał zgodę na nocowanie w kabinie samochodu i nie ponosił na noclegi żadnych wydatków, to uzasadnione jest, aby pracodawca nie wypłacił mu ryczałtu. Taką opinię wyraził Sąd
Zapewnienie pracownikowi - kierowcy samochodu ciężarowego odpoczynku nocnego w kabinie podczas wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym nie stanowi zapewnienia przez pracodawcę bezpłatnego noclegu. Tak uznał w uchwale z 7 października 2014 r. (I PZP 3/14) Sąd Najwyższy, który podtrzymał swoje dotychczasowe stanowisko z 12 czerwca 2014 r. (II PZP 1/14).
Pracodawcy muszą wypłacać ryczałt za nocleg zatrudnionym przez siebie kierowcom, którzy w trakcie podróży służbowej spali w kabinie samochodu. Na takim stanowisku stanął Sąd Najwyższy w uchwale z 12 czerwca 2014 r., sygn. akt II PZP 1/14, która została podjęta w siedmioosobowym składzie. Fakt ten przesądza o konieczności stosowania takiej interpretacji w praktyce i definitywnie rozstrzyga wątpliwości