Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę wiąże się z dokonaniem rozliczenia z pracownikiem. W takiej sytuacji pracodawca ma często obowiązek wypłaty m.in. wynagrodzenia za pracę, ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, a w niektórych przypadkach określonych w przepisach ogólnie obowiązujących lub wynikających z porozumienia z pracownikiem - również odprawy, odszkodowania czy innych rekompensat
W wyroku z 11 lipca 2018 r. (II PK 175/17) Sąd Najwyższy uznał, że pracownikowi, który podlega ochronie w czasie obniżonego wymiaru czasu pracy w związku z prawem do urlopu wychowawczego, nie przysługuje wynagrodzenie za cały okres pozostawania bez pracy w razie bezzasadnego rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. W takim przypadku pracownik ma prawo maksymalnie do 3-miesięcznego wynagrodzenia
Od 1 lipca 2018 r. wysokość kwoty emerytury i renty wolnej od potrąceń nie jest już wyrażona procentowo, lecz kwotowo - w zależności od rodzaju potrącenia. Nowe kwoty wolne, właściwe dla świadczeń emerytalno-rentowych, muszą zastosować też płatnicy zasiłków przy dokonywaniu z nich potrąceń i egzekucji.
Zatrudniamy osobę na umowę o pracę nakładczą (chałupnika), która chce starać się o przyznanie emerytury. Czy przy ustalaniu uprawnień emerytalnych ZUS uwzględni jej pracę w charakterze chałupnika i jakie w związku z tym należy wydać dokumenty? Osoba ta pracowała u nas także jako nakładca wcześniej, w latach 1981-1982; czy ten okres także zostanie wliczony do emerytury?
Zatrudniamy emerytów niepełnosprawnych w stopniu lekkim i umiarkowanym. Do tej pory otrzymywaliśmy dofinansowanie do wynagrodzeń tej grupy pracowników, ale wiemy, że od 1 marca br. dopłata z PFRON nie przysługuje. Czy to oznacza, że nie możemy już ubiegać się o dofinansowanie kosztów płacy tych pracowników za luty, jeśli wynagrodzenie za luty zostało wypłacone 10 marca br.?
Od 8 marca 2011 r. obowiązują nowe wzory informacji INF-D-P oraz wniosku Wn-D, na których pracodawcy wnioskują do PFRON o dofinansowanie wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników. Zmiana wzorów jest następstwem zmian przepisów dotyczących m.in. zasad dofinansowania kosztów pracy i wynagrodzeń osób niepełnosprawnych.
Nasza pracownica, która w latach 1980-1987 była zatrudniona jako nakładca, otrzymała decyzję o wyliczeniu kapitału początkowego. ZUS uznał jedynie część okresu, w jakim osoba ta wykonywała pracę chałupniczą. Na jakiej podstawie nie uwzględnił całego okresu wykonywania tej pracy?
Pracownica, zatrudniona w naszym zakładzie od 2 lat, ukończyła 16 września 2013 r. powszechny wiek emerytalny i złożyła wniosek o emeryturę. Zakłady pracy, w których pracowała w latach 1985-2000 osiągając wysokie wynagrodzenie, już nie istnieją. Pracownica jest w posiadaniu legitymacji ubezpieczeniowej zawierającej wpisy o zarobkach z tego okresu. Czy ZUS uzna te wpisy jako środek dowodowy?
Kompletuję wniosek o emeryturę nauczyciela (mężczyzny) w wieku 60 lat, który jest zatrudniony w dwóch szkołach. Czy wystarczy, że nauczyciel rozwiąże stosunek pracy z naszą szkołą, czy musi również rozwiązać umowę o pracę w drugiej szkole? Czy ZUS uwzględni mu w wymiarze pracy nauczycielskiej okresy zatrudnienia na pół etatu? Jakie warunki musi poza tym spełnić, aby nabyć prawo do tego świadczenia?
Zatrudniamy nauczycielkę w szkole podstawowej. Jej ogólny staż pracy wynosi 31 lat, w tym 24 lata pracy w szczególnym charakterze. Chciałaby ona skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia, po którym w 2007 r. przeszłaby na wcześniejszą emeryturę bez względu na wiek. Słyszeliśmy, że w przypadku posiadania uprawnień emerytalnych nauczyciele nie są uprawnieni już do tego świadczenia. Czy jeśli dyrektor
Nasza pracownica w najbliższym czasie osiągnie powszechny wiek emerytalny i będzie składała wniosek o emeryturę. Nie ma ustalonego kapitału początkowego. Zwróciła się do nas z prośbą o pomoc w uzyskaniu dokumentacji niezbędnej do ustalenia kapitału początkowego od pozostałych 2 płatników składek, u których była zatrudniona przed 1999 r. Czy jesteśmy zobowiązani do udzielenia jej pomocy w tej sprawie
Jedna z naszych pracownic, która jest zatrudniona w zakładzie od 2 lat, 16 czerwca 2013 r. ukończy powszechny wiek emerytalny i będzie składała wniosek o emeryturę. Osoba ta miała najkorzystniejsze zarobki w latach 1985-2000 i chciałaby wskazać je do obliczenia przez ZUS postawy wymiaru emerytury. Zakłady pracy, w których pracowała w tym okresie, uległy jednak likwidacji. Pracownica nie ma również
Gdy pracownik przechodzi na emeryturę, pracodawca powinien rozwiązać z nim umowę o pracę. Zakończenie stosunku pracy może w tym przypadku nastąpić za porozumieniem stron lub w drodze wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika.
Pracodawca powinien udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego w danym roku jednorazowo w pełnym wymiarze, czyli w zależności od stażu urlopowego w wymiarze 20 lub 26 dni. Jedynie na wniosek pracownika urlop może zostać udzielony w częściach, jednak przynajmniej jedna z nich powinna obejmować co najmniej 14 dni kalendarzowych wypoczynku. Za czas urlopu wypoczynkowego pracownikowi przysługuje wynagrodzenie
Zmianie ulegnie kwota wolna od potrąceń ze świadczeń emerytalnych, rentowych i zasiłków. Wolna od potrąceń będzie kwota w wysokości 75% najniższej emerytury lub renty. Nowa kwota wolna od potrąceń ma zastosowanie do sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne.
Od 1 lipca 2016 r. ponownie zatrudniamy byłą pracownicę, przy czym ma ona teraz prawo do emerytury i wykonuje pracę na 1/2 etatu (do 30 czerwca 2016 r. była zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy). Nasza współpraca trwała przez wiele lat, jednak pracownica postanowiła rozwiązać umowę o pracę z datą 30 września 2016 r. Czy naliczamy odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na emeryta - byłą
Pracownik nabył prawo do świadczenia emerytalnego i z dniem 30 czerwca 2016 r. przechodzi na emeryturę. Czy rozwiązanie umowy o pracę następuje na mocy porozumienia stron czy za wypowiedzeniem? W jakiej wysokości przysługuje pracownikowi urlop wypoczynkowy?
Urzędnik samorządowy odchodzi na emeryturę. Czy na drugi dzień po rozwiązaniu umowy możemy zawrzeć z nim umowę na stanowisko urzędnicze bez konkursu? Jeżeli tak, to czy ta umowa może być podpisana na czas określony? Poprzednio mieliśmy zawartą z tym pracownikiem umowę na czas nieokreślony trwającą 10 lat.
Odmówiliśmy pracownikowi umieszczenia stanowiska pracy, na którym jest zatrudniony, w wykazie oraz ewidencji stanowisk pracy w szczególnych warunkach. Czy pracownik może bezpośrednio w tej sprawie wystąpić z powództwem do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych, czy będzie to możliwe dopiero po wydaniu przez ZUS decyzji odmawiającej przyznania emerytury?