Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla kierowców-zleceniobiorców zatrudnionych w transporcie międzynarodowym.
Od 1 marca 2023 r. zatrudniamy kierowcę, który wykonuje przewozy międzynarodowe i na terenie Polski. Od początku zatrudnienia osobie tej przysługuje: wynagrodzenie zasadnicze, ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych, ryczałt za pracę w porze nocnej, ryczałt za dyżury, premia regulaminowa do 20% wynagrodzenia zasadniczego, dopłata do delegowania (wyrównanie do minimalnej stawki sektorowej obowiązującej
Zbliża się czas pierwszej wypłaty naszego nowo zatrudnionego pracownika, który zajmuje stanowisko kierowcy wykonującego zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych. W jakiej wysokości uwzględniać kwoty diet wirtualnych przy kalkulowaniu podstawy wymiaru opodatkowania i oskładkowania po nowelizacji przepisów?
W 2022 r. wprowadzono zmiany w zakresie czasu pracy kierowców, które wchodzą w życie w kilku etapach. Od 2 lutego 2022 r. kierowcy wykonujący przewozy międzynarodowe nie są w podróży służbowej, lecz zostali objęci specjalnymi regulacjami podatkowo-składkowymi. Natomiast od 1 marca 2022 r. dla kierowców w przewozach regularnych zmieniły się zasady korzystania z przerw na odpoczynek. Z kolei od 29 maja
Od 2 lutego 2022 r. w podróży służbowej mogą być jedynie kierowcy wykonujący zadania służbowe w ramach krajowych przewozów drogowych. Kierowcy w transporcie międzynarodowym nie mogą być rozliczani za granicą jakby byli w podróży służbowej.
Od 2 lutego 2022 r. obowiązują pierwsze regulacje wdrażające do polskiego prawa rozwiązania z tzw. Pakietu Mobilności I. Nowelizacja ta zmienia m.in. definicję oraz zasady rozliczania podróży służbowych kierowców w transporcie międzynarodowym, sposób ewidencjonowania czasu pracy kierowców, wykorzystywanie przez nich przerw na odpoczynek czy limity pracy w porze nocnej, a także ograniczenia w zakresie
Jeden z naszych kierowców często wozi towar za granicę. Zdarza się, że stoi kilka godzin na granicy. Jak zakwalifikować ten czas w zakresie zaliczenia do czasu pracy? Czy jest to praca kierowcy, czy czas pozostawania w dyspozycji?
Zatrudniłem pracownika na stanowisku kierowcy. Poprosiłem go, aby dostarczył mi oświadczenie o wszystkich innych (dodatkowych) miejscach zatrudnienia. Złożył mi on oświadczenie, w którym wskazał jedynie, że nie pracuje u innego pracodawcy na stanowisku kierowcy. Twierdzi, że tylko takiej informacji mogę się od niego domagać, ponieważ żądanie moje może dotyczyć tylko informacji o zatrudnieniu na stanowisku
Chcemy zatrudnić kierowcę, który będzie pracował codziennie od godz. 6.00 do 9.00 i od godz. 13.00 do 16.00. Jego praca będzie polegała na przywożeniu na zajęcia i odwożeniu osób niepełnosprawnych. W jakim systemie czasu pracy należy zatrudnić tego pracownika? Czy musi on mieć wprowadzony system przerywanego czasu pracy? Czy można zatrudnić go w inny sposób, aby nie wypłacać mu świadczenia za przerwę
Zatrudniamy w firmie kierowcę, który w zakresie obowiązków ma m.in. dostarczanie dokumentacji do odpowiednich urzędów, przywożenie zaproszonych do firmy gości. W ostatnim czasie zwrócił się on do swojego przełożonego o wypłatę diet z tytułu podróży służbowych, uzasadniając, że swoje obowiązki ciągle wykonuje poza siedzibą firmy. Czy w takim przypadku kierowca ma prawo do świadczeń z tytułu podróży
Zajmujemy się m.in. hurtową sprzedażą towarów w obrocie krajowym i wewnątrzwspólnotowym. Zatrudniamy na podstawie umowy o pracę dwóch kierowców. Do ich obowiązków należy m.in. przewóz towarów do kontrahentów i dostawa towarów na terenie kraju i za granicą. W trakcie wykonywania obowiązków służbowych kierowcy przebywają kilka dni poza miejscem swojego zamieszkania. W trasę wyjeżdżają ciągnikami siodłowymi
W ramach równoważnego systemu czasu pracy możemy wyróżnić nietypowe rozkłady czasu pracy, w których istnieje możliwość wydłużenia dobowego wymiaru czasu pracy do 16 lub nawet 24 godzin na dobę. Możliwość zastosowania takich rozkładów pozwala na bardziej elastyczne wykorzystanie czasu pracy niż w zwykłym równoważnym systemie.
Istnieją pewne zawody i stanowiska pracy, gdzie pracownik nie musi świadczyć pracy w ściśle określonych godzinach czy pod nadzorem przełożonego. Takie sytuacje często powodują, że pracodawca decyduje się na wprowadzenie dla tych pracowników zadaniowego systemu czasu pracy.
Zgodnie z najnowszym stanowiskiem Ministerstwa Gospodarki i Pracy, miejscem pracy pracownika ustalonym w jego umowie o pracę może być teren całego kraju, gdy potrzeba takiego określenia miejsca pracy wynika z rodzaju bądź charakteru świadczonej pracy. Dotyczy to m.in. kierowców oraz przedstawicieli handlowych. Państwowa Inspekcja Pracy ma odmienne zdanie.
Zatrudniamy w naszej firmie kierowcę samochodu osobowego w pełnym wymiarze czasu pracy, który pracuje w godz. od 8.00 do 16.00. W ramach swoich obowiązków zawiózł on innych pracowników na szkolenie do Poznania. Wyjechał rano o godz. 6.30 i w Poznaniu był o godz. 8.50. Następnie czekał aż szkolenie się skończy i wracał z powrotem w godz. od 15.30 do 18.00. Czy czas oczekiwania na zakończenie szkolenia
Prowadzę firmę przewozową. Zatrudniam kilku kierowców i zależy mi, aby byli w pracy wypoczęci. Czy mogę zakazać im podejmowania pracy w innych firmach?
Kontrola dotycząca czasu pracy kierowców jest przeprowadzana przez Państwową Inspekcję Pracy. Organ ten ściśle współpracuje z Inspekcją Transportu Drogowego oraz informuje ją o stwierdzonych nieprawidłowościach.
Nasz kierowca wyjechał z pracownikami zakładu w delegację, która trwała od czwartku do poniedziałku. Pracownik kierował pojazdem tylko w dniu wyjazdu w godzinach rannych (od 4.00 do 11.00) i w dniu powrotu w godzinach nocnych (od 22.00 do 5.00). Czy należą mu się świadczenia za pracę w godzinach nadliczbowych, jeżeli tak, to jakie?