Zawarłem umowę zlecenia z osobą, która jest zarejestrowana jako bezrobotna. Zapomniałem jednak zgłosić to w urzędzie pracy. Czy coś mi w związku z tym grozi, jeżeli umowa ta trwała tylko 3 dni?
Zatrudnianie pracowników wiąże się z kosztami obciążającymi budżet pracodawcy. Przede wszystkim są to wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz podatek dochodowy. Często zachodzi również konieczność utworzenia dla osoby przyjmowanej do pracy całkowicie nowego stanowiska pracy, zapewnienia jej specjalistycznego sprzętu, odzieży roboczej czy ochronnej.
Jedną z form zachęcania pracodawców do zatrudniania osób bezrobotnych jest jednorazowa refundacja kwoty składek na ubezpieczenia społeczne należnych za taką osobę w części finansowanej przez płatnika. Uzyskanie prawa do takiej refundacji jest jednak uzależnione od spełnienia określonych warunków.
Dowiedziałem się, że zawierając umowę zlecenia powinienem uzyskać z urzędu pracy zaświadczenie o tym, że zleceniobiorca jest osobą bezrobotną. Czy to prawda i czy to zleceniobiorca powinien sam dostarczyć takie zaświadczenie?