Otrzymaliśmy informację, że mamy obowiązek przeprowadzać wizytację stanowisk pracy z lekarzem medycyny pracy. Czy jest jakiś przepis mówiący wprost, co ile lat powinna się odbywać taka wizytacja? Czy wizytacje z lekarzem medycyny pracy są obowiązkowe?
Do 17 maja 2024 r. pracodawcy powinni dokonać przeglądu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe i dostosować ich wyposażenie oraz organizację do nowych wymagań. Brak takiego dostosowania po tej dacie może skutkować karą za naruszenie przepisów bhp.
Pracownik pracuje w trybie hybrydowym – 3 dni stacjonarnie w biurze, a pozostałe 2 dni zdalnie z domu. W dni, kiedy pracuje w biurze, pracodawca zapewnia mu komputer stacjonarny. Natomiast podczas pracy zdalnej pracownik wykorzystuje służbowy laptop. Czy jeśli pracownik większość dni pracy spędza w biurze przy stacjonarnym komputerze, to pracodawca musi zapewnić mu na dni pracy zdalnej dodatkowy monitor
Od w 1 stycznia 2024 r. weszły w życie zmiany w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą wysokości i ustalania płacy minimalnej oraz zmiany limitów podatkowych niektórych świadczeń pracowniczych. Natomiast do 17 maja 2024 r. pracodawcy mają czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymogów bhp. Poniżej przedstawiamy szczegółowe
Od 17 listopada 2023 r. zmieniły się wymogi bhp dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe
Umożliwienie pracodawcom większej swobody organizacji stanowisk pracy z monitorami ekranowymi przewiduje nowelizacja rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Nowe przepisy wprowadzają także obowiązek refundacji pracownikowi zakupu szkieł kontaktowych do pracy z komputerem.
Pracownicy pracujący zdalnie powinni mieć stanowisko pracy zorganizowane zgodnie z przepisami bhp. W sytuacji gdy praca zdalna ma polegać na wykonywaniu pracy biurowej, wówczas należy przyjąć, że obowiązkiem pracodawcy jest zorganizowanie stanowiska pracy na takich samych zasadach jak w przypadku telepracy. Zatem właściwe wyposażenie stanowiska pracy pracownika pracującego zdalnie powinno więc uwzględniać
Zawieszenie stosunku pracy jest związane z wystąpieniem szczególnych przesłanek i może być stosowane wyłącznie z mocy przepisu ustawy. Nie jest możliwe przyjęcie, iż nawiązanie nowego stosunku pracy, przy braku innych ustaleń stron, powoduje zawieszenie poprzedniego stosunku pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 4 listopada 2009 r., I PK 106/09).
30 kwietnia br. weszły w życie nowe przepisy dotyczące refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego. Zgodnie z nowymi przepisami starosta nie może odmówić skierowania bezrobotnego do podmiotu ubiegającego się o refundację, u którego bezrobotny ten był zatrudniony lub wykonywał inną pracę zarobkową w okresie 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o refundację
Od 31 lipca br. do 30 czerwca 2014 r. oprócz przedsiębiorców o refundację za zatrudnienie bezrobotnego będą mogli się ubiegać również producenci rolni, niepubliczne przedszkola i szkoły. Warunkiem skorzystania z takiej pomocy jest zobowiązanie do zatrudnienia tej osoby przez okres co najmniej 24 miesięcy.
Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują dwa nowe rozporządzenia ważne dla pracodawców, którzy chcą uzyskać z PFRON (za pośrednictwem starosty) zwrot dodatkowych kosztów zatrudniania pracowników niepełnosprawnych lub zwrot odpowiedniego wyposażenia stanowiska pracy dla takiego pracownika. Zasadnicza zmiana dotyczy opinii, jaką wydaje Państwowa Inspekcja Pracy, a która przesądza o przyznaniu pracodawcy bądź
Pracodawca w związku z wprowadzeniem nowego regulaminu organizacyjnego zmienił nazewnictwo kilku stanowisk pracy. Czy pracownik, któremu zmieniono stanowisko pracy wyłącznie w związku z modyfikacją jego nazwy, bez formalnej zmiany zakresu obowiązków, powinien ponownie przejść instruktaż stanowiskowy? Przechowywana w aktach osobowych karta szkolenia wstępnego z zakresu bhp zawiera wskazanie konkretnego