W sytuacji, w której przedsiębiorca wynajmuje stanowiące jego własność mieszkania na cele mieszkaniowe najemców, należy stosować najniższą stawkę podatku od nieruchomości (mieszkaniową), a nie stawkę najwyższą (gospodarczą). Przesądził o tym NSA w uchwale z 21 października 2024 r., sygn. akt III FPS 2/24.
Pomoc de minimis to szczególny rodzaj wsparcia finansowego, którego kluczową cechą jest to, że jego łączna kwota nie może przekroczyć określonych limitów w ciągu trzech kolejnych lat podatkowych. Zgodnie z obowiązującymi od 2024 r. przepisami maksymalna kwota pomocy de minimis dla większości przedsiębiorstw wynosi 300 000 euro. Jest to limit, który ma na celu zapewnienie, że publiczne wsparcie dla
Ministerstwo Finansów rozpoczęło prace nad zmianami w PIT umożliwiającymi rozliczanie podatku metodą kasową. Dzięki temu rozwiązaniu przedsiębiorcy będą mogli płacić podatek dochodowy dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty za wydany towar albo wykonaną usługę oraz potrącać koszty uzyskania przychodów w dacie zapłaty za otrzymany towar lub wykonaną usługę. Rząd ma zająć się tym projektem w II kwartale
Kalendarium wydarzeń luty 2024 r.
Spółka akcyjna otrzymała pomoc finansową na podstawie ustawy o zasadach realizacji programów wsparcia przedsiębiorców w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022–2024. Czy otrzymane środki korzystają ze zwolnienia z CIT?
21 października 2022 r. MF poinformowało o udostępnieniu zaktualizowanej wersji testowej Aplikacji Podatnika KSeF. Umożliwia ona m.in. wystawianie i odbieranie faktur z KSeF oraz podgląd faktur. Aktualizacja uwzględnia uwagi i sugestie zgłoszone podczas testów. Od 1 stycznia 2023 r. będą obowiązywać nowe, minimalne stawki podatku od środków transportowych. Nowe stawki będą wyższe od obowiązujących
Sejm przyjął ustawę o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej. W Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę o zasadach realizacji programów wsparcia przedsiębiorców w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022-2024. Rozpoczęły się także prace nad projektem ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu
Od 1 lipca 2022 r. płatnicy po raz kolejny w tym roku otrzymali pakiet ważnych zmian podatkowych, tym razem określanych jako Polski Ład 2.0. Do najważniejszych z nich należą: obniżenie z 17% do 12% stawki podatku od dochodów nieprzekraczających 120 000 zł, obniżenie rocznej kwoty zmniejszającej podatek, likwidacja tzw. ulgi dla klasy średniej, uchylenie nowego mechanizmu pobierania zaliczki na podatek
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 kwietnia do 4 maja 2022 r. Minister Rolnictwa planuje przedłużyć termin składania wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich i przejściowego wsparcia krajowego o dwa tygodnie (do 31 maja). Przedłużony zostanie też termin zgłaszania zmian we wnioskach.
Od 1 stycznia 2022 r. weszły w życie rewolucyjne zmiany w opodatkowaniu przychodów m.in. ze stosunku pracy, umów cywilnoprawnych i działalności gospodarczej. Nowe przepisy ustawy o pdof zmodyfikowały zasady obliczania podatku od wynagrodzeń (wprowadzono nową skalę podatkową i kwotę zmniejszającą podatek), a także ustalono nowe preferencje podatkowe (w postaci m.in. zwolnień od podatku wybranych przychodów
Nowe limity płatności gotówkowych w transakcjach miedzy przedsiębiorcami i z udziałem konsumentów zaczną obowiązywać w 2023 roku zamiast w 2022.
Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatek poniesiony na zakup hulajnogi elektrycznej, którą będzie dojeżdżał do miejsca wykonywania działalności gospodarczej oraz do klientów. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
skutki podatkowe cofnięcia zezwolenia na prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej uzyskanego przed 1 stycznia 2001r.
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie źródła przychodów oraz w zakresie konieczności założenia działalności gospodarczej.
uznanie zespołu składników majątkowych i niemajątkowych za przedsiębiorstwo i wyłączenie z opodatkowania transakcji jego zbycia
Czy Wnioskodawca jako wspólnik SK będzie miał prawo oraz obowiązek na podstawie art. 24c ust. 2 pkt 1 i pkt 2 i art. 24c ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w nawiązaniu do art. 8 ust. 2 pkt 1 tej ustawy oraz art. 93a § 1, 2 i 4 Ordynacji podatkowej korygowania przychodów oraz kosztów o różnice kursowe powstałe w wyniku:różnicy pomiędzy przychodem należnym wyrażonym
Czy wydatki, które zostaną poniesione przez Przedsiębiorstwo lub SPZOO, spełniające definicję tzw. kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami, które jednak nie zostaną potrącone przez Przedsiębiorstwo lub SPZOO przed dniem Przekształcenia II z uwagi na regulację art. 22 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.
Czy na podstawie art. 22 ust. 5c i 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w nawiązaniu do art. 8 ust. 2 pkt 1 tej ustawy oraz art. 93a § 1, 2 i 4 Ordynacji podatkowej koszty pośrednie prowadzonej działalności dotyczące zarówno okresów przed Przekształceniem I, pomiędzy Przekształceniami jak i po Przekształceniu II powinny zostać rozliczone w Przedsiębiorstwie, SPZOO oraz alokowane do wspólników
Czy zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w nawiązaniu do art. 8 ust. 2 pkt 1 tej ustawy oraz art. 93a § 1, 2 i 4 Ordynacji podatkowej odsetki od zobowiązań funkcjonalnie związanych z działalnością gospodarczą Przedsiębiorstwa oraz SPZOO, zapłacone przez SK na skutek wstąpienia przez SPZOO a następnie SK w ogół praw i obowiązków Przedsiębiorstwa oraz SPZOO,
Czy po Przekształceniu II będzie możliwa w SK kontynuacja odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem zasad amortyzacji stosowanych przez podmiot przekształcany na podstawie art. 22g ust. 12 i ust. 22 oraz art. 22h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r., planowane wniesienie do Spółki cywilnej aportu w postaci przedsiębiorstwa nie powoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zarówno po stronie przedsiębiorcy wnoszącego aport, jak również jako wspólnika Spółki cywilnej?
Czy koszty pośrednie prowadzonej działalności dotyczące zarówno okresu przed Przekształceniem I, pomiędzy Przekształceniami jak i po Przekształceniu II powinny zostać rozliczone w Przedsiębiorstwie, SPZOO oraz alokowane do wspólników SK w momencie poniesienia kosztu, z wyjątkiem kosztów dotyczących okresu przekraczającego rok podatkowy, które należy rozpoznać proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą