Składki na fundusz pomocowy systemu ochrony banków spółdzielczych, stanowią koszty uzyskania przychodów, jeśli są nakierowane na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, oraz wymogami bezpieczeństwa finansowego instytucji.
Zbycie nieruchomości, obejmujące grunty, budynki i budowle, nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, co czyni je opodatkowanym podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przy braku zastosowania wyłączenia z art. 6 pkt 1 tej ustawy.
Składki na funkcjonowanie systemu ochrony banków komercyjnych mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, jeżeli ich poniesienie ma na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, pomimo braku obowiązkowego charakteru przynależności do systemu.
Transakcja zbycia nieruchomości, w tym prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkiem i budowlami, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeśli strony dokonają wyboru opodatkowania VAT, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przy zachowaniu wymogów zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług.
Odpłatne udostępnianie przez Gminę pasa drogowego drogi wewnętrznej na podstawie umowy cywilnoprawnej nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż czynność ta ma charakter publicznoprawny, związany z realizacją zadań własnych Gminy, co wyłącza ją z opodatkowania według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Transakcja sprzedaży nieruchomości w zakresie obejmującym naniesienia będące własnością podmiotów innych niż przedsiębiorstwo przesyłowe, posadowione na działkach należących do zbywcy, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, za które odpowiedzialność podatkową ponosi nabywca, zgodnie z przepisami ustawy o PCC.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z wkładem własnym w projekt doposażenia OSP, gdyż nabyty sprzęt ratowniczy będzie używany do działań niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej przez gminę w drodze darowizny jest zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako dochód własny jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z przepisami ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Realizacja Farmy Fotowoltaicznej stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ust. 8 i 10 ustawy o CIT, co uprawnia do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania, w świetle zapewnienia ogólnego interesu publicznego oraz formy i struktury inwestycyjnej.
Sprzedaż nieruchomości dokonana w ramach transakcji, której część podlega opodatkowaniu VAT, jest wyłączona z opodatkowania PCC, z wyjątkiem naniesień stanowiących własność podmiotu nieprzesyłowego, które – jako część składowa gruntu Zbywcy – podlegają PCC.
Stosunek trustu ustanowionego na Wyspach Cooka jest traktowany jako zagraniczna jednostka kontrolowana, co skutkuje przypisaniem dochodów trustu do wnioskodawcy jako przychodów z kapitałów pieniężnych, podlegających opodatkowaniu według zasad odpowiednich dla takich przychodów, z zastosowaniem metody proporcjonalnego odliczenia podatku.
Zbycie Nieruchomości w ramach Transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z opcją rezygnacji z przewidzianego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Transakcja zbycia nieruchomości A B nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Wobec tego zbycie tej nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, a strony mają prawo zrezygnować ze zwolnienia, opodatkowując dostawę na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
Sprzedaż nieruchomości w ramach transakcji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeżeli transakcja zostanie opodatkowana podatkiem od towarów i usług poprzez rezygnację ze zwolnienia, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o PCC.
Zbycie nieruchomości w ramach transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części na gruncie art. 6 ustawy o VAT. Transakcja podlega opodatkowaniu jako dostawa towarów, a strony mogą zrezygnować ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, pozwalając nabywcy na odliczenie podatku naliczonego.
Zbycie nieruchomości komercyjnej w ramach analizowanej transakcji nie spełnia kryteriów uznania za przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część. Tym samym, jako dostawa towarów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, przy czym strony mogą wybrać opodatkowanie przez złożenie oświadczenia w zgodzie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
Wycofanie nieruchomości z majątku działalności gospodarczej do majątku prywatnego, przy kontynuacji ich wynajmu, nie powoduje obowiązku korekty podatku VAT, jeżeli nieruchomości te będą nadal wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Zbycie nieruchomości handlowych przez spółkę w ramach sprzedaży portfela nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W konsekwencji transakcja podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, a nie jest wyłączona spod przepisów ustawy o VAT na podstawie art. 6 ust. 1.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując inwestycję na cele statutowe niepodlegające opodatkowaniu VAT, nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem towarów i usług służących tej inwestycji, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
Zbycie nieruchomości komercyjnych jako pojedynczych składników majątkowych, bez wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego, nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem środków trwałych, gdy środki te są wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu, pod warunkiem zastosowania odpowiedniego prewspółczynnika określonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz