Podstawą opodatkowania usługi organizacji polowania indywidualnego przez Nadleśnictwo jest kwota zapłaty określona na zasadach ogólnych zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, gdyż usługi te nie spełniają warunków procedury szczególnej VAT-marża dla turystyki, brak nabycia towarów lub usług dla korzyści turysty.
Procedura VAT-marża nie może być stosowana wyłącznie na podstawie wewnętrznej dokumentacji nabycia towarów używanych. Wymagana jest zewnętrzna dokumentacja potwierdzająca nabycie towaru, co stanowi warunek konieczny w celu prawidłowego zastosowania procedury opodatkowania marży, zgodnie z art. 120 ustawy o VAT.
Czynności objęte definicją świadczenia usług na gruncie VAT, niewiążące się z przemieszczeniem towarów, podlegają opodatkowaniu VAT z obowiązkiem podatkowym powstającym w chwili ich wykonania, a podstawą opodatkowania jest ustalona wartość wynagrodzenia.
Organizowane obozy sportowe jako usługi turystyczne podlegają procedurze marżowej, co wyklucza prawo do odliczenia VAT od usług hotelowych i gastronomicznych (art. 119 ustawy o VAT). Decyzja została oparta na kwalifikacji świadczenia jako złożonego, zgodnie z przepisami krajowymi i Dyrektywą 112.
Usługi organizacji obozów dla dzieci i młodzieży, składające się z elementów turystycznych i usług z zakupu od innych podmiotów dla ich bezpośredniej korzyści, nie korzystają z ogólnego zwolnienia z VAT, a stosowana powinna być procedura opodatkowania marżą zgodnie z art. 119 ustawy o VAT.
Procedura VAT-marża nie może być stosowana przez podatnika w sytuacji nabycia towaru używanego jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Opodatkowanie marżą dotyczy wyłącznie przypadków nabycia określonych zamkniętym katalogiem art. 120 ust. 10 ustawy o VAT, co nie obejmuje WNT, skutkując opodatkowaniem na zasadach ogólnych.
Towary elektroniczne pozyskane od osób niebędących podatnikami VAT oraz przez komis mogą być uznane za używane w rozumieniu art. 120 ustawy o VAT, co umożliwia stosowanie procedury VAT-marża, niezależnie od braku widocznych śladów użytkowania. Sposób ewidencji danych komitentów zgodny jest z wymogami RODO.
Nieprzysługuje prawo do zastosowania procedury VAT marża przy sprzedaży używanych motocykli wprowadzonych z majątku prywatnego do działalności gospodarczej bez uprzedniego nabycia ich w celu odsprzedaży, co spełniałoby warunki art. 120 ust. 4 ustawy o VAT.
Podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie jest uprawniony do zastosowania procedury VAT-marża przy ich dalszej sprzedaży, gdyż takie nabycie nie spełnia warunków zamkniętego katalogu sytuacji umożliwiających tę metodę opodatkowania.
Kwotę nabycia używanych części samochodowych pochodzących z demontażu, w celu zastosowania procedury VAT marża, należy obliczać według klucza wagowego, tj. udziału masy części w masie całego pojazdu, nie zaś na podstawie szacunkowej wartości rynkowej części.
Nabycie wewnątrzwspólnotowe alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 nie wiąże się z obowiązkiem składania deklaracji akcyzowych ani zabezpieczenia akcyzowego, zgodnie z art. 21 ust. 3 pkt 5 i art. 46pg ustawy o podatku akcyzowym, co implikuje zwolnienie z wymogów proceduralnych w ramach systemu EMCS.
Srebrne sztabki sklasyfikowane pod kodem CN 7106 nie mogą być opodatkowane podatkiem VAT według procedury marży jako towary używane na mocy art. 120 ustawy o VAT, gdyż są wyłączone z tej procedury.
Stosowanie procedury VAT-marża przy sprzedaży towarów używanych nie wymaga obowiązkowego stosowania stawki podstawowej, a podatnik ma prawo do odliczenia VAT z usług kurierskich, niezależnie od sposobu kalkulacji tych kosztów na fakturze sprzedaży.
Podatnik sprowadzający dzieła sztuki na terytorium Polski z państw trzecich w ramach odprawy czasowej nie jest uprawniony do zastosowania procedury VAT marża przy ich sprzedaży, ze względu na ustawową kwalifikację jako import towarów oraz zmiany w przepisach od 2025 roku.
Procedura szczególna VAT marża, przewidziana w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT, nie znajduje zastosowania w przypadku transakcji pośredniczej, gdzie brak nabycia towarów przez pośrednika. Spółka zarządzająca sprzedażą używanych towarów przekazanych przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe nie spełnia warunku nabycia towaru, co wyklucza możliwość wystawiania faktur VAT marża.
Sprzedaż używanych części samochodowych nabytych od osób niebędących podatnikami VAT może podlegać opodatkowaniu w procedurze VAT-marża, pod warunkiem spełnienia wymogów art. 120 ustawy o VAT, jednak marżę oblicza się na podstawie różnicy między kwotą sprzedaży a nabycia poszczególnych części, nawet jeśli prowadzi to do ujemnej wartości.
Wystawiona faktura korygująca dotycząca opustu cenowego nie wpływa na kwotę nabycia przy imporcie monet kolekcjonerskich w procedurze VAT marża, jeśli brak jest możliwości przyporządkowania jej do konkretnych zgłoszeń celnych.
Kwotą nabycia w procedurze VAT marża przy sprzedaży przewłaszczonego towaru, będącego zabezpieczeniem lombardowym, jest wyłącznie wartość zabezpieczenia długu ustalona w umowie pożyczki, a nie suma całkowitego kosztu konsumenckiej pożyczki lombardowej.
Usługa organizacji półkolonii, która nie obejmuje zakwaterowania i zapewnienia pobytu poza miejscem zamieszkania jako element usługi turystyki, nie może być opodatkowana na zasadach procedury VAT marża, przewidzianej w art. 119 ust. 1 ustawy o VAT.
Zastosowanie procedury VAT-marży do dostawy dzieł sztuki nabytych od twórców i osób fizycznych niebędących płatnikami VAT jest prawidłowe, pod warunkiem uprzedniego formalnego zgłoszenia wyboru procedury właściwemu organowi skarbowemu. Sprzedaż komisowa stanowi dwie odrębne czynności podlegające tej procedurze.
W ramach procedury VAT marża, ewidencja zakupów musi zawierać dane umożliwiające identyfikację transakcji oraz potwierdzenie warunków do zastosowania opodatkowania marżą, co wyklucza uproszczone formy ewidencjonowania uniemożliwiające szczegółowe przyporządkowanie danych do poszczególnych zakupów.
Nie jest możliwe zastosowanie procedury VAT-marża do sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich uprzednio zaimportowanych do Polski. Z dniem 1 stycznia 2025 r. wykluczono taką możliwość na mocy art. 120 ust. 11 ustawy o VAT, dostosowując przepisy do regulacji unijnych, co wymusza opodatkowanie na zasadach ogólnych.
Kwota nabycia samochodu używanego, w przypadku sprzedaży w ramach procedury VAT-marża, obejmuje jedynie wynagrodzenie zapłacone sprzedawcy auta, bez możliwości uwzględnienia kosztów transportu, obsługi dokumentów i opłat aukcyjnych fakturowanych przez odrębne podmioty.