Fakt posiadania więcej niż jednego rachunku inwestycyjnego (w tym rachunku w walucie obcej) nie wyklucza możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów na fundusz inwestycyjny dokonywanych na te rachunki, zgodnie z art. 15 ust. 1hb updop. Warunkiem jest spełnienie przez podatnika wszystkich wskazanych w tym przepisie wymogów i to, by konieczność posiadania kilku rachunków inwestycyjnych wynikała
Od 30 czerwca 2018 r. obowiązuje nowy mechanizm udzielania przedsiębiorcom wsparcia w podejmowaniu nowych inwestycji na terytorium Polski. Nowe zasady wprowadziła ustawa z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Co ważne, regulacje te niejako uzupełnią przepisy dotyczące specjalnych stref ekonomicznych. Przedstawiamy najważniejsze zmiany wprowadzone tą regulacją i odpowiadamy na pytanie, czy
Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji wprowadza nowy mechanizm udzielania przedsiębiorcom wsparcia w podejmowaniu nowych inwestycji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Rozwiązanie przewiduje wsparcie nowych inwestycji w formie zwolnienia od podatku dochodowego.
Przedsiębiorcy realizujący nowe inwestycje już wkrótce będą mogli korzystać z nowego instrumentu wsparcia. Uruchomione zostaną dla nich nowe ulgi podatkowe i dostęp do usług świadczonych przez zarządzających specjalnymi strefami ekonomicznymi (dalej: SSE). Przedstawiamy założenia nowego projektu, który powinien być szczególnie interesujący dla przedsiębiorców planujących nowe inwestycje. Po wejściu
Wydatki na wykonanie nasadzeń związane z uzyskaniem pozwolenia na wycinkę nie stanowią nakładów inwestycyjnych. Powinny być one rozpoznawane jako koszty pośrednie w dacie poniesienia. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji, której fragment przedstawiamy. Pełna treść interpretacji jest dostępna na www.mk.infor.pl wraz z bieżącym numerem Mk.
W zeszłym roku nabyłem grunt z niedokończoną elektrownią wiatrową, od której odliczyłem VAT. Teraz zamierzam sprzedać nieruchomość. Czy w takiej sytuacji mogę uznać, że grunt jest zabudowany, i zastosować zwolnienie? Dodam, że nie kontynuowałem budowy ani nie poczyniłem żadnych inwestycji na nieruchomości.
Do 20 lutego br. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem dochodowym i mający kalendarzowy rok podatkowy mogą wybrać kwartalny lub uproszczony sposób wpłacania zaliczek w trakcie roku podatkowego. W publikacji przedstawiamy, jakie są zalety i wady tych form rozliczeń oraz kto i po spełnieniu jakich warunków może z nich skorzystać.
Zarówno wydatki poniesione na spotkania biznesowe z kontrahentami zaangażowanymi w realizację projektu inwestycyjnego (gastronomia, noclegi), jak i wydatki związane z pobytem w Polsce architekta zagranicznego (koszty hotelu, przelotu, narad odbytych w restauracjach, w tym koszty posiłków) nie są wydatkami o charakterze reprezentacyjnym. Są to koszty ściśle związane z inwestycją i powinny stanowić element
Wydatki w związku z realizacją budowy parkingu wraz ze zjazdem do drogi publicznej, które następnie spółka przekaże nieodpłatnie gminie, będą stanowiły dla spółki koszty bezpośrednio związane z jej przychodami. Wydatki te mogą być jednak zaliczane do kosztów uzyskania przychodów dopiero w momencie uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży lokali mieszkalnych, w związku z budową których zostały poniesione
Prowadzę gospodarstwo rolne - jestem rolnikiem ryczałtowym. Przed kilku laty rozpoczęłam budowę hali magazynowej położonej przy gospodarstwie, jednak z zamiarem wykorzystania jej do prowadzenia innej działalności gospodarczej - opodatkowanej VAT. W tym roku zakupiłam również kilka maszyn, które obsługują wybudowaną halę. Obecnie zakończyłam budowę i mam zamiar złożyć zgłoszenie rejestrujące mnie jako
Spółka kupiła lokal użytkowy, którego dotychczas używała na podstawie umowy najmu. W okresie najmu dokonała nakładów na lokal, które amortyzowała jako inwestycję w obcym środku trwałym. Do momentu zakupu lokalu inwestycja ta nie została całkowicie zamortyzowana. Czy po zakupie lokalu spółka może kontynuować amortyzację inwestycji w obcym środku trwałym? Czy też powinna o niezamortyzowaną wartość tej
Nasza spółka poniosła wydatki na modernizację wynajmowanego lokalu niemieszkalnego w wysokości 60 000 zł. Nakłady te potraktowaliśmy jako inwestycję w obcym środku trwałym i amortyzowaliśmy według stawki 10%. W maju 2012 r. spółka zakupiła dotychczas wynajmowany lokal. Cena zakupu wynosi 250 000 zł. Na dzień zakupu lokalu nieumorzona część inwestycji w obcym środku trwałym wynosiła 20 000 zł. Czy w
Od września 2009 r. samodzielnie jako osoba fizyczna prowadzę pub "A" (prowadzę pkpir oraz rozliczam VAT). Od marca 2011 r. jestem wspólnikiem w spółce cywilnej pub "B" (posiadam 50% udziałów), drugi wspólnik to obca niespokrewniona ze mną osoba (spółka prowadzi pkpir oraz jest podatnikiem VAT). Spółka cywilna pub "B" prowadzi działalność gospodarczą w wynajętym lokalu. Od marca do końca sierpnia 2011
Spółka z o.o. planuje nabyć nieruchomość gruntową, na której po upływie około 6-12 miesięcy rozpocznie budowę parkingu. Po zakończeniu budowy parking zostanie oddany do odpłatnego używania na podstawie umowy dzierżawy podmiotowi trzeciemu. W chwili obecnej spółka dokonała wyceny nieruchomości (operat szacunkowy) i ocenia inwestycję pod kątem jej opłacalności. Po nabyciu nieruchomości, przez okres do
Przedsiębiorcy w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dość często wykorzystują grunty stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego (lub Skarbu Państwa). Grunty te mogą być bowiem oddawane w użytkowanie wieczyste, w wyniku czego oddający w użytkowanie nadal pozostaje właścicielem gruntu, natomiast użytkownik nabywa prawa zbliżone do praw właściciela.
W związku z planowaną inwestycją (budowa bloku mieszkalnego) na gruncie pozyskanym w użytkowanie wieczyste zostałam zobowiązana do wybudowania placu zabaw. Plac ten zostanie przekazany nieodpłatnie gminie. Czy wydatki na budowę placu zabaw możemy zaliczyć do kosztów?
Nasza spółka planuje realizację zadania inwestycyjnego - środek trwały w budowie "Budowa instalacji odgazowania", tzw. Mała elektrownia do produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Finansowanie tego zadania oparte będzie m.in. na środkach pomocowych z Regionalnego Programu Operacyjnego i środkach własnych. Celem prawidłowego rozliczenia projektu ze środków unijnych spółka zamierza zaangażować
Nasi Czytelnicy zgłaszają problemy z wcześniejszym, niż początkowo planowali, zakończeniem inwestycji w obcych środkach trwałych. Urzędy oraz izby skarbowe stoją na stanowisku, że nakłady na tego typu inwestycje można odpisywać w koszty jedynie poprzez odpisy amortyzacyjne. W momencie przedterminowego zakończenia inwestycji przedsiębiorcy nie mogą przy tym odpisać jednorazowo w koszty niezamortyzowanej