Jeżeli podatnik w ramach procedur podatkowych ustanowił pełnomocnika, to wszystkie pisma organ powinien doręczać pełnomocnikowi, a nie podatnikowi. W każdym przypadku pominięcia pełnomocnika przy doręczeniu wadliwość doręczenia sprawia, że doręczane pismo nie wchodzi do obrotu prawnego, a więc jest całkowicie bezskuteczne – wyrok NSA z 29 listopada 2022 r., sygn. akt I FSK 1708/19.
Informację o cenach transferowych można podpisać za pomocą dowolnego kwalifikowanego podpisu elektronicznego akceptowanego w innym kraju UE. Skutki prawnopodatkowe związane z danymi z informacji o cenach transferowych obciążają podmioty powiązane zobowiązane do złożenia informacji, a nie pełnomocników. Ci mogą jednak ponieść odpowiedzialność karno-skarbową. Tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów
Podatnik może zlecić określonej osobie (np. pracownikowi albo pełnomocnikowi) wystawienie faktury w jego imieniu, ale nie zwalnia go to od odpowiedzialności z tytułu nieprawidłowego wykazania VAT na fakturze (wyrok NSA z 30 września 2020 r., sygn. akt I FSK 1904/17).
Konsekwencje nieprawidłowego działania pełnomocnika ponosi strona - wyrok NSA z 3 grudnia 2019 r., sygn. akt II FSK 139/18.
Jeżeli podatnik ustanowił pełnomocnika, to zawiadomienie o zawieszeniu biegu przedawnienia (art. 70c op) należy doręczać pełnomocnikowi. Taki tryb doręczenia obowiązuje także wtedy, gdy zawiadomienia tego dokonuje organ podatkowy, przed którym nie toczy się żadne postępowanie z udziałem pełnomocnika. Doręczenie zawiadomienia podatnikowi z pominięciem pełnomocnika powoduje, że bieg przedawnienia nie
Pełnomocnictwo ogólne do prowadzenia wszystkich spraw podatkowych nie upoważnia do podpisywania deklaracji podatkowych. Deklaracja podpisana przez pełnomocnika ogólnego, który nie został upoważniony do podpisywania deklaracji, nie istnieje i nie może być podstawą egzekucji. Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 czerwca 2018 r., sygn. akt II FSK 1723/16.
Podatnik ponosi podatkowe konsekwencje nierzetelności faktury sprzedaży podpisanej przez jego pełnomocnika - wyrok NSA z 31 stycznia 2018 r., sygn. I FSK 444/16.
Z początkiem roku ustawodawca wprowadził zmiany do naszego systemu podatkowego. W publikacji przedstawiamy przegląd wybranych zmian w przepisach podatkowych wraz z oceną nowych regulacji.
Podatnik, jak też każda inna osoba, którą czeka kontakt z organem podatkowym, może działać w ramach prowadzonych procedur podatkowych osobiście albo przez wybranego przez siebie pełnomocnika. Opcja ta stosowana jest najczęściej wtedy, gdy podatnik chce, aby o jego interesy zadbał profesjonalista. W artykule przedstawiamy: kto może być pełnomocnikiem, do czego można go upoważnić, jak należy go powołać
W każdej procedurze prawnej przewidziane są sankcje wymierzane uczestnikom postępowania, którzy nie spełnili nałożonego na nich obowiązku procesowego. Ich celem jest zapewnienie sprawnego przebiegu postępowania. Przykład najprostszy to nałożenie kary na świadka, który nie stawił się na wezwanie organu prowadzącego postępowanie. Nie są to sankcje ostateczne, nakładane w orzeczeniu kończącym postępowanie
Od 1 lipca 2016 r. pełnomocnictwo ogólne może upoważniać terminowo albo bezterminowo do działania pełnomocnika na rzecz mocodawcy we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Nie trzeba już dołączać oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa do akt każdej sprawy.
Od maja 2015 r. został wprowadzony do stosowania zestandaryzowany wzór zaproszenia/wezwania do urzędu skarbowego. Z komunikatu MF wynika, że został on opracowany z myślą o zapewnieniu podatnikom pełniejszej i bardziej przystępnej niż dotychczas informacji na temat wizyty w urzędzie skarbowym.
Podatnik ponosi ryzyko nieustanowienia pełnomocnika do odbioru korespondencji urzędowej - wyrok NSA z 10 kwietnia 2013 r. (sygn. akt I FSK 533/12).
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.
Postanowienie o wszczęciu postępowania powinno być skierowane do podatnika. To on decyduje, czy będzie reprezentowany przez pełnomocnika. Momentem wstąpienia pełnomocnika do sprawy jest złożenie do jej akt pełnomocnictwa lub jego odpisu - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 15 lipca 2010 r. (sygn. akt SA/Ol 427/10).
Oświadczenie składane przez podatnika w zeznaniu podatkowym to oświadczenie wiedzy, a nie woli, co wyklucza złożenie tego oświadczenia przez pełnomocnika. Żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie dopuszcza złożenia - a zatem i podpisania - zeznania przez inną osobę niż podatnik - wyrok WSA w Gdańsku (sygn. akt I SA/Gd 489/04).
W ostatnim czasie organy podatkowe kwestionują prawo podpisywania przez doradców podatkowych oraz pełnomocników deklaracji w imieniu przedsiębiorców oraz innych osób. W artykule omawiamy stanowisko urzędów skarbowych w tej sprawie oraz przypominamy, jakie uprawnienia pełnomocników reguluje Ordynacja podatkowa.
W obrocie gospodarczym zdarza się, że osoba prowadząca działalność zachoruje i jest na zwolnieniu lekarskim. Nie chcąc przerywać w tym czasie prowadzenia działalności i narażać się na straty, zamierza powierzyć prowadzenie firmy komuś z rodziny. Pytanie w takiej sytuacji dotyczy rodzaju udzielonego pełnomocnictwa oraz obowiązków wobec urzędu skarbowego wynikających z tej czynności. Poniżej opiszemy
Prowadząc firmę korzystam z usług biura rachunkowego. Czy znając obciążające mnie rozliczenia podatkowe, może ono wystąpić w moim imieniu do organu podatkowego o wydanie pisemnej interpretacji z zakresu prawa podatkowego? Czy biuro rachunkowe może w jednym zapytaniu przedstawić wątpliwości interpretacyjne wielu swoich klientów?
Jeżeli pełnomocnik do doręczeń poinformował organ podatkowy o odwołaniu pełnomocnictwa, a podatnik nie ustanowił nowego pełnomocnika, organ podatkowy mógł zastosować fikcję doręczenia decyzji, mimo że podatnik faktycznie jej nie otrzymał - wyrok NSA (sygn. akt FSK 614/04).