Jeżeli podatnik korzysta z usług zleceniobiorcy (w tym przypadku kancelarii podatkowej) i w tym zakresie powierza mu korespondencję od organów podatkowych, to ponosi procesowe konsekwencje zaniedbań po stronie tego zleceniobiorcy. W konsekwencji nie zostanie mu przywrócony termin do złożenia odwołania, gdy do uchybienia doszło z powodu błędu kancelarii prawnopodatkowej, której powierzył prowadzenie
Urlop wypoczynkowy to czas, w którym wielu pracowników nadal korzysta z telefonów i samochodów służbowych. Zdarza się również, że pracodawcy są zmuszeni odwołać pracownika z urlopu albo przesunąć jego termin na inny niż wcześniej zaplanowany. Towarzyszy temu zwrot poniesionych przez pracowników kosztów. W związku z tym pracodawcy mają wątpliwości, jak rozliczyć takie świadczenia po stronie pracowników
Przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania nie może służyć obchodzeniu zakazu pogarszania sytuacji podatnika, który składa odwołanie (tzw. zakazu reformationis in peius). Takie działanie jest nie tylko obejściem prawa, ale narusza zasadę zaufania do organu podatkowego (wyrok NSA z 30 stycznia 2019 r. sygn. akt I FSK 2299/18).
Inspekcja Transportu Drogowego zatrzymała jednego z naszych kierowców. Jednym mandatem obciążyła kierowcę oraz nałożyła karę na pracodawcę. Pracodawca chce się odwołać od kwoty kary. Zapłacił 100 zł w celu uzyskania odpisu decyzji oraz 1 zł za przelew. Czy kwoty te może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy do kosztów może zaliczyć nałożone kary?
Likwidator spółki nie ma uprawnienia do inicjowania postępowań zmierzających do podważania ostatecznych decyzji podatkowych wydanych wobec spółki (wyrok WSA w Białymstoku z 28 grudnia 2017 r., sygn. akt I SA/Bk 980/17).
Żeby zaskarżyć decyzję izby skarbowej uchylającą lub zmieniającą wiążącą interpretację prawa podatkowego z urzędu, konieczne jest odwołanie do izby skarbowej. Oznacza to, że wszystkie decyzje wydane do tej pory zawierały błędne pouczenie, że można je bezpośrednio zaskarżyć do wojewódzkiego sądu administracyjnego - wyrok WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa1705/05).
Uwzględnienie wniosku o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania nie leży w kompetencji sądu, lecz dyrektora izby skarbowej. Jeżeli upłynął siedmiodniowy termin, nie ma możliwości wnioskowania o przywrócenie terminu do ponownego wniesienia odwołania - wyrok białostockiego WSA (sygn. akt I SA/Bk 100/05).
W praktyce zdarza się, że podatnicy nie zgadzają się z decyzją naczelnika urzędu skarbowego. Przepisy umożliwiają w takim przypadku odwołanie się od decyzji. Dotychczas nie wstrzymywało to jednak w zasadzie wykonania zaskarżonej decyzji. Nowelizacja Ordynacji podatkowej umożliwia podatnikowi dokonanie działań, które zobligują organ do wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji. Poniżej przedstawimy,