Umowa zlecenia i działalność gospodarcza. Jakie składki zapłaci przedsiębiorca?
Jeżeli przedsiębiorca zawiera umowę zlecenia poza prowadzoną działalnością gospodarczą - jej przedmiot nie mieści się w zakresie działalności - wówczas występuje zbieg tytułów do ubezpieczeń. W takim przypadku przedsiębiorca będzie podlegał ubezpieczeniom społecznym albo z umowy zlecenia, albo z działalności, albo z obydwu tytułów. Przy rozstrzyganiu zbiegu tytułów należy wziąć pod uwagę, czy przedsiębiorca opłaca składki na zasadach ogólnych, czy korzysta z ulgi w opłacaniu składek. Istotna jest także wysokość wynagrodzenia uzyskiwanego z umowy zlecenia.
Niezbędnik kadrowego na 2024 rok >>>
Zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych – odpowiedzi na 5 pytań z praktyki >>>
Z punktu widzenia ubezpieczeń istotne jest to, czy przedsiębiorca zawiera umowę zlecenia w ramach prowadzonej działalności, czy nie – tzn. czy przedmiot działalności pokrywa się z zakresem czynności realizowanych na podstawie umowy zlecenia, czy też czynności wykonywane na podstawie umowy zlecenia mają inny charakter niż prowadzona działalność. Znaczenie ma również charakter prowadzonej działalności – czy stanowi ona działalność gospodarczą, która powoduje powstanie obowiązku ubezpieczeń społecznych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
