Pod pojęciem godziny lekcyjnej, która zgodnie z ramowymi statutami publicznych szkół trwa 45 minut, rozumie się również inne zajęcia o charakterze dydaktycznym. Natomiast pozostałe zajęcia o charakterze opiekuńczo-wychowawczym trwają 60 minut. Zatem czas trwania zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, powinien być odpowiedni do ich charakteru, tj. dydaktycznego bądź
Praca oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej jest zorganizowana w taki sam sposób, jak praca przedszkola - tj. bez ferii szkolnych - do nauczycieli oddziału przedszkolnego należy stosować przepisy Karty Nauczyciela odnoszące się do nauczycieli przedszkoli.
Ocena postępów ucznia ma charakter opisowy. W ostatnim roku edukacji wczesnoszkolnej ocenę opisową można i trzeba uzupełnić formą oceniania, która jest stosowana w następnych latach nauczania szkolnego. Chodzi o to, aby przyzwyczaić i łagodnie wprowadzić uczniów do oceniania ich osiągnięć stopniem szkolnym.
Zawarcie umowy cywilnoprawnej z nauczycielem mającym prowadzić dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze byłoby dopuszczalne w przypadku, gdyby była to umowa właściwa ze względu na jej treść oraz sposób realizacji wynikających z niej praw i obowiązków stron.
Postępowania konkursowe na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powinny być przeprowadzane zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o systemie oświaty, z zastosowaniem przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 października 2003 r.
Szkoła ma obowiązek okresowego diagnozowania problemów i podejmowania działań profilaktycznych, adekwatnych do występujących na terenie szkoły zagrożeń.
Kurator oświaty, po umorzeniu postępowania w sprawie wydania opinii o likwidacji (przekształceniu) szkoły powinien w terminie 14 dni wyrazić pisemną opinię dotyczącą zamiaru likwidacji (przekształcenia) szkoły, w trybie przewidzianym w ustrojowych ustawach samorządowych dla opiniowania rozstrzygnięć organów jednostek samorządu terytorialnego.
Podstawą dokonania w danym roku kalendarzowym regulacji płacowej dla nauczycieli jest art. 30 ust. 11 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) stanowiący, iż wynagrodzenie nauczycielom podwyższa się nie później niż w ciągu 3 miesięcy po ogłoszenia ustawy budżetowej, z wyrównaniem od dnia 1 stycznia danego roku.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny powinien przekazać wniosek o ustalenie oceny pracy dyrektorów szkół oraz nauczycieli, którym czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektorów szkół, według właściwości, organowi prowadzącemu szkołę.
Ustawa o systemie oświaty nie zawiera wykluczenia możliwości zorganizowania przez gminę bezpłatnego dowozu dzieci do szkoły wówczas, gdy odległości są mniejsze niż wskazane w art. 17 ust. 2 - jako fakultatywnego zadania własnego.
Nie zgłoszenie Gminie planowanej liczby uczniów do 30 września 2007 r. uniemożliwiło zabezpieczenie środków na dotacje dla przedszkola niepublicznego, a tym samym nie wydaje się możliwe zastosowanie art. 90 ust. 2c ustawy dotyczącego pokrywania kosztów dotacji przez gminę której mieszkańcami są uczniowie uczęszczający do przedszkola niepublicznego.
Zasadniczym celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie rozwoju intelektualnego i kształtowanie gotowości dziecka do nauki czytania i pisania, w szczególności poprzez różnego rodzaju zabawy i gry dydaktyczne, zatem korzystanie z podręczników w wychowaniu przedszkolnym jest niekonieczne i niezalecane.
W „okresie przejściowym”, trwającym w szkole podstawowej pięć lat, a w gimnazjum dwa lata, obowiązywać będą dwa ramowe plany nauczania. W klasach realizujących dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego ramowe plany nauczania nie zmieniają się.
Nauczyciel może korzystać z gotowych programów nauczania opracowanych przez specjalistów czy oferowanych przez wydawnictwa edukacyjne, może dokonać modyfikacji takiego programu nauczania, jak również opracować samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami autorski program nauczania.
Przepisy ustawy - Karta Nauczyciela dotyczące czasu pracy nauczyciela w ostatniej nowelizacji (ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela - Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz.1), nie zmieniają zasad rozliczania czasu pracy nauczyciela, jedynie precyzują opis czynności i zajęć, które obowiązany jest wypełniać nauczyciel.
Wybrane przez nauczycieli programy nauczania muszą być zgodne z nową podstawą programową, przy czym programów tych nie dopuszcza do użytku szkolnego Minister Edukacji Narodowej, tylko dyrektor danej szkoły, zgodnie z art. 22a ustawy o systemie oświaty.
Nauczyciel biorący udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego w czasie przekraczającym obowiązujący go tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie tak jak za godziny ponadwymiarowe.
W zakresie nadzoru pedagogicznego nie jest wymagana żadna dodatkowa dokumentacja, która bezpośrednio nie wynika z przepisów prawa oświatowego. Tworzenie dodatkowych procedur, dokumentów czy planów może wynikać jedynie z autonomicznej decyzji dyrektora szkoły.
Nauczyciel powinien dobrać taki program nauczania i takie podręczniki, które będą dostosowane do możliwości psychofizycznych i potrzeb danej grupy uczniów, przy czym wybór programu nauczania i wybór podręcznika należy wyłącznie do nauczyciela (dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej ustala szkolny zestaw programów nauczania i podręczników).
Jednym z kryteriów oceny podręcznika przez recenzentów jest stwierdzenie, że podręcznik zawiera formy aktywizujące i motywujące uczniów.
Do czasu pracy nauczyciela wliczają się zarówno godziny, o których mowa w z art. 42 ust. 2 pkt 2a Karty Nauczyciela jak i wynikające z obowiązującego na tym stanowisku pensum.