Ocena postępów ucznia ma charakter opisowy. W ostatnim roku edukacji wczesnoszkolnej ocenę opisową można i trzeba uzupełnić formą oceniania, która jest stosowana w następnych latach nauczania szkolnego. Chodzi o to, aby przyzwyczaić i łagodnie wprowadzić uczniów do oceniania ich osiągnięć stopniem szkolnym.
Zawarcie umowy cywilnoprawnej z nauczycielem mającym prowadzić dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze byłoby dopuszczalne w przypadku, gdyby była to umowa właściwa ze względu na jej treść oraz sposób realizacji wynikających z niej praw i obowiązków stron.
Szkoła ma obowiązek okresowego diagnozowania problemów i podejmowania działań profilaktycznych, adekwatnych do występujących na terenie szkoły zagrożeń.
Postępowania konkursowe na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powinny być przeprowadzane zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o systemie oświaty, z zastosowaniem przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 października 2003 r.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny powinien przekazać wniosek o ustalenie oceny pracy dyrektorów szkół oraz nauczycieli, którym czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektorów szkół, według właściwości, organowi prowadzącemu szkołę.
Ustawa o systemie oświaty nie zawiera wykluczenia możliwości zorganizowania przez gminę bezpłatnego dowozu dzieci do szkoły wówczas, gdy odległości są mniejsze niż wskazane w art. 17 ust. 2 - jako fakultatywnego zadania własnego.
Nie zgłoszenie Gminie planowanej liczby uczniów do 30 września 2007 r. uniemożliwiło zabezpieczenie środków na dotacje dla przedszkola niepublicznego, a tym samym nie wydaje się możliwe zastosowanie art. 90 ust. 2c ustawy dotyczącego pokrywania kosztów dotacji przez gminę której mieszkańcami są uczniowie uczęszczający do przedszkola niepublicznego.
W „okresie przejściowym”, trwającym w szkole podstawowej pięć lat, a w gimnazjum dwa lata, obowiązywać będą dwa ramowe plany nauczania. W klasach realizujących dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego ramowe plany nauczania nie zmieniają się.
Przepisy ustawy - Karta Nauczyciela dotyczące czasu pracy nauczyciela w ostatniej nowelizacji (ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela - Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz.1), nie zmieniają zasad rozliczania czasu pracy nauczyciela, jedynie precyzują opis czynności i zajęć, które obowiązany jest wypełniać nauczyciel.
Zasadniczym celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie rozwoju intelektualnego i kształtowanie gotowości dziecka do nauki czytania i pisania, w szczególności poprzez różnego rodzaju zabawy i gry dydaktyczne, zatem korzystanie z podręczników w wychowaniu przedszkolnym jest niekonieczne i niezalecane.
W zakresie nadzoru pedagogicznego nie jest wymagana żadna dodatkowa dokumentacja, która bezpośrednio nie wynika z przepisów prawa oświatowego. Tworzenie dodatkowych procedur, dokumentów czy planów może wynikać jedynie z autonomicznej decyzji dyrektora szkoły.
Nauczyciel powinien dobrać taki program nauczania i takie podręczniki, które będą dostosowane do możliwości psychofizycznych i potrzeb danej grupy uczniów, przy czym wybór programu nauczania i wybór podręcznika należy wyłącznie do nauczyciela (dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej ustala szkolny zestaw programów nauczania i podręczników).
Jednym z kryteriów oceny podręcznika przez recenzentów jest stwierdzenie, że podręcznik zawiera formy aktywizujące i motywujące uczniów.
Do czasu pracy nauczyciela wliczają się zarówno godziny, o których mowa w z art. 42 ust. 2 pkt 2a Karty Nauczyciela jak i wynikające z obowiązującego na tym stanowisku pensum.