W kontekście regulacji zawartej w art. 48 i art. 83 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./, przepis art. 49 powinien być wykładany w ten sposób, że zakaz wydania decyzji nakazującej rozbiórkę po upływie 5 lat od zakończenia budowy obiektu jest zakazem skierowanym pod adresem organu I instancji, natomiast zakaz ten nie dotyczy organu II instancji rozpatrującego
Zgodnie z art. 48 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./ jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać pożyczki i kredyty oraz emitować papiery wartościowe na finansowanie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach jednostki samorządu terytorialnego. Ustawodawca przewidział więc, w jakich przypadkach jest możliwe podjęcie
Cofnięcie odwołania przez stronę nie zwalnia organu odwoławczego z obowiązku oceny decyzji organu pierwszej instancji w zakresie jej zgodności zarówno z prawem, jak i z interesem społecznym, a zatem nie prowadzi wprost do umorzenia postępowania odwoławczego.
Termin dla zgłaszania przez organ sprzeciwu, określony w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126 ze zm./, obejmuje także doręczenie decyzji stronie.
Spór o przebieg granicy pomiędzy skarżącym a inwestorem, toczący się między nimi od paru lat nie może być przeszkodą prawną do zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę, skoro w jego wyniku nie doszło do podważenia w żaden sposób dotychczasowego przebiegu spornej granicy wynikającego z aktualnej mapy zasadniczej.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./, zgłoszenia właściwemu organowi wymaga budowa ogrodzeń od strony dróg, ulic, placów i innych miejsc publicznych. Ustawodawca nie wprowadził w cytowanym przepisie, żadnego rozróżnienia na ogrodzenie stałe czy tymczasowe, a więc skoro nałożył obowiązek zgłoszenia budowy ogrodzenia - dotyczy to
Odpowiednie stosowanie na podstawie art. 161 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym /Dz.U. nr 65 poz. 385 ze zm./ Kpa, nie wyłącza zasady dwuinstancyjności postępowania w odniesieniu do rozstrzygnięcia w przedmiocie przeprowadzenia egzaminu magisterskiego i nadania tytułu zawodowego. Organem wyższego stopnia właściwym do rozpoznania odwołania od decyzji Komisji Egzaminu Magisterskiego
Sporządzenie dyplomu ukończenia studiów wyższych w formie odpowiadającej ustalonemu wzorowi ma charakter rozstrzygnięcia w indywidualnej sprawie studenckiej, a zatem ma charakter ostatecznej decyzji Rektora uczelni do której z mocy art. 161 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym /Dz.U. nr 65 poz. 385 ze zm./, stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
1. Decyzja o umorzeniu postępowania administracyjnego, wydana w sytuacji, gdy organ dokonane przez inwestora odstępstwa od pozwolenia na budowę uzna za nieistotne, ma charakter uznaniowy. Sąd administracyjny nie jest władny wkraczać w to uznanie, gdyż wtedy musiałby dokonać oceny zaskarżonego orzeczenia z punktu widzenia słuszności i celowości, wykraczając poza określony w art. 21 ustawy z dnia 11
Zjazd z ulicy na teren działki jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /t.j. Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126 ze zm./ i wymaga uzyskania pozwolenia na budowę uprzedzonego decyzją o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. Uzyskanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla takiej budowli jest konieczne, gdyż niewątpliwie
W postępowaniu o pozwolenie na zmianę sposobu użytkowania obiektu lub jego części odpowiednie zastosowanie ma przepis art. 32 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./, a ten wymaga od użytkownika przedłożenia ważnej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Żaden przepis nie uzasadnia zwolnienia z tego obowiązku użytkownika działającego samowolnie.
Polski Związek Działkowców jest podmiotem dysponującym majątkiem publicznym i należy do kręgu podmiotów objętych przepisem art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej /Dz.U. nr 112 poz. 1198/, obowiązanych do udostępnienia na żądanie informacji publicznej znajdującej się w jego posiadaniu.
1. Za niedopuszczalną uznać należy sprzeczność wynikającą z uznania samego projektu za zgodny z prawem i jednoczesnego uznania za niezgodną z prawem realizację tego obiektu. Obie te fazy procesu inwestycyjnego /projektowanie i realizacja/ muszą znajdować się w kręgu zainteresowania organu, a ocena ich zgodności z prawem musi być spójna. 2. Fakt, że ustanowienie służebności dojazdu nie leży w kompetencjach
Dla oceny, które przepisy w konkretnej sprawie należy zastosować /przepisy aktualnej ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ czy też przepisy ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./ miarodajna jest data zakończenia budowy obiektów lub data wszczęcia postępowania administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny stwierdza, że wzmiankę we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy o uchybieniu terminu oraz jego przyczynach należy potraktować jako wniosek o przywrócenie terminu.
Nie można przyjąć, aby dojazd do nieruchomości powodował możliwość naruszenia uzasadnionych interesów osób trzecich w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./. Z treści tego przepisu wynika, że ochronie przewidzianej w tym przepisie podlegają nie wszystkie, lecz jedynie kwalifikowane /"uzasadnione"/ interesy osób trzecich określonego
Nadużywanie art. 138 par. 2 Kpa prowadzi do zbędnej zwłoki postępowania.
1. Organy Państwowej Inspekcji Pracy mają charakter organów władzy publicznej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej /Dz.U. nr 112 poz. 1198/, obowiązanych do udostępnienia informacji publicznej o wytworzonej przez te organy i znajdującej się w ich posiadaniu dokumentacji przebiegu i efektów kontroli, wystąpień, stanowisk oraz wniosków
Skoro zgodnie z przepisami prawa materialnego podatnikiem jest spółka cywilna, to w momencie jej rozwiązania wspólnicy tracą legitymację do występowania w postępowaniu dotyczącym zobowiązań spółki.
Przepisy techniczno-budowlane są przepisami w większości bezwzględnie obowiązującymi. Organ administracji budowlanej, w przypadku stwierdzenia ich naruszenia, nie ma innej możliwości niż wydanie decyzji nakazującej doprowadzenie obiektu do stanu zgodnego z prawem.
1. Przez istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę należy w szczególności rozumieć odstąpienie naruszające przepisy, w tym techniczno-budowlane, obowiązujące Polskie Normy oraz odstąpienie zmieniające usytuowanie, przeznaczenie obiektu budowlanego lub warunki określone w art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. 2000 nr
Kwestia, czy dokonane odstępstwa od ustaleń pozwolenia na budowę mają charakter istotny, czy też nie, jest kwestią doniosłą w postępowaniu o pozwolenie na użytkowanie. Jej przesądzenie nie może polegać na ogólnikowym i nie opartym na żadnym opisie zmian ustaleniu, że "zmiany są nieistotne".
Każde rozstrzygnięcie prawne, które ma znamiona rozstrzygnięcia merytorycznego w sprawie i kształtuje sytuację prawną strony, należy traktować jako rozstrzygnięcie, na podstawie którego strona "nabywa prawa."
W ramach unormowania z art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ mieszczą się tylko takie obiekty budowlane, które nie wymagają pozwolenia na budowę albo zgłoszenia i tylko w stosunku do takich obiektów organ uprawniony jest wszcząć postępowanie w tym trybie.