Akcje Banku S.A. nabyte przez pracowników tego Banku w procesie jego prywatyzacji nie spełniają przesłanek określonych w art. 52 pkt 1 lit. "a" ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./ do zwolnienia sprzedaży tych akcji od podatku dochodowego.
Podstawy wpisu do ewidencji gospodarczej w odniesieniu do świadczenia pomocy prawnej /obsługi prawnej/ nie mógłby stanowić jedynie przepis art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej /Dz.U. nr 41 poz. 324 ze zm./. Przepisy art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze /Dz.U. nr 16 poz. 124 ze zm./ i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach
W sytuacji, gdy przepisy procesowe przewidują jakikolwiek środek weryfikacji aktu z zakresu administracji publicznej, to obowiązkiem strony jest z niego skorzystać przed wniesieniem skargi do NSA. Nieskorzystanie z takiego środka weryfikacji rozstrzygnięcia skutkuje niedopuszczalnością skargi. Przepisy ustawy z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej /Dz.U. 1996 nr 11 poz. 62 ze zm./
Skoro Fundacja nie dysponowała żadnym prawem do nieruchomości, a nie posiada statutu organizacji społecznej nie mogła występować w niniejszej sprawie jako strona, żądająca kontroli instancyjnej decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Rozpowszechnienie materiałów zawierających informacje o produkowanych przez firmę wyrobach służy pozyskaniu potencjalnych nabywców tych wyrobów i nie musi łączyć się z wydaniem tych materiałów na, zewnątrz, aby potraktować je jako reklamę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Celem, bowiem reklamy jest właśnie pozyskanie potencjalnych nabywców tych wyrobów niezależnie od sposobu prowadzenia reklamy
Słowo "może" użyte w przepisie prawa oznacza, że jeżeli spełnią się okoliczności zawarte w hipotezie normy określające wydanie decyzji, to wtedy organ musi wydać określoną decyzję. Nie można natomiast interpretować normy upoważniającej organ państwa do wydania decyzji, a wyrazu "może" w ten sposób, że nawet po spełnieniu się okoliczności uzasadniających wydanie decyzji-organ państwa mógłby wydać decyzję
Zwłoka organu właściwego do udzielenia zezwolenia na usunięcie drzew, mogła uzasadniać co najwyżej zgłoszenie zażalenia o jakim mowa w art. 37 Kpa, bądź w dalszej kolejności skargi na bezczynność /art. 17 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym - Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./. Zwłoka ta nie mogła być jednak traktowana jako podstawa do przyjmowania zwolnienia od obowiązku uzyskania
Przerwanie biegu terminu przedawnienia, o którym mowa w art. 70 par. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./ następuje z dniem dokonania pierwszej czynności egzekucyjnej, a nie z dniem powiadomienia podatnika o tej czynności.
Ustawą z dnia 21 listopada 1996 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym i o zmianie ustawy karnej skarbowej /Dz.U. nr 137 poz. 640/ zmieniona została treść art. 15 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym poprzez skreślenie wyrazów "i podatek importowy". Ustawa z dnia 25 listopada 1993 r. o podatku importowym od towarów sprowadzanych lub
Naczelny Sąd Administracyjny powołany jest tylko i wyłącznie do oceny zgodności z prawem zaskarżonej decyzji i nie może opierać swojej kontroli na żadnych innych kryteriach, przy czym zgodność tę ocenia biorąc pod uwagę stan prawny obowiązujący w chwili wydawania zaskarżonej decyzji, nie ma podstaw do kwestionowania zgodności z prawem zaskarżonej decyzji w dniu jej wydania.
Do dnia 31 grudnia 2000 r. przepis par. 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej /Dz.U. nr 93 poz. 421 ze zm./ nie pozwalał na stwierdzenie, iż odrębny tytuł stanowił każdy, brany oddzielnie podatek stanowiący dochód budżetu państwa, lecz wszystkie te podatki łącznie. Niedopuszczalne było rozszerzające interpretowanie
Minister właściwy do spraw wewnętrznych zwalnia ze służby żołnierzy zawodowych, którzy nie podejmą służby w Biurze Ochrony Rządu lub nie przejdą do dyspozycji Ministra Obrony Narodowej.
1. Zgodnie z art. 178 ust. 2 Konstytucji RP - gwarancje niezawisłości sędziowskiej polegają na tym, iż w zakresie orzekania podlegają oni jedynie postanowieniom Konstytucji i ustawom. Władza ustawodawcza może wywierać wpływ na działania sądów tylko w drodze stanowienia aktów prawnych najwyżej stojących w ich hierarchii. Sędziowie mają prawo, na podstawie postanowień art. 8 ust. 2 Konstytucji o bezpośrednim
Jeżeli w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień zarejestrowania, o którym mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu /t.j. Dz.U. 1997 nr 25 poz. 128 ze zm./ nastąpiła zmiana pracodawcy w ramach której stosunek pracy u pierwszego, ustał w sobotę a podjęcie zatrudnienia u następnego pracodawcy nastąpiło w najbliższy poniedziałek, dzieląca te
Inwestor, który naruszył przepisy par. 29 w zw. z par. 126 ust. 1 i 3 rozporządzenia z dnia 14 grudnia 1994 r. Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie /t.j. Dz.U. 1999 nr 15 poz. 140 ze zm./ winien być na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze
Uchwała w sprawie nieudzielenia absolutorium została podjęta bez ustosunkowania się do opinii składu orzekającego regionalnej izby obrachunkowej o wniosku komisji rewizyjnej. Ani Komisja Rewizyjna, ani Rada na plenum nie podjęły tematu, dlatego też zarzuty dotyczące wykonania budżetu pozostały bez przytoczenia motywów ich uzasadnienia. Takie uchybienia proceduralne upoważniały organ nadzoru do stwierdzenia
W sytuacji, gdy pracownicy podatnika wprowadzali do obrotu własne towary przy jednoczesnym wycofywaniu części utargów, dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu u podatnika.
Ustawa z dnia 25 listopada 1993 r. o podatku importowym od towarów sprowadzanych lub nadsyłanych z zagranicy /Dz.U. nr 123 poz. 551 ze zm./ obowiązywała w okresie od 1 stycznia 1994 r. do 31 grudnia 1998 r. Ustawa powyższa nie zawierała przepisów przejściowych, które pozwalałyby na jej stosowanie po upływie okresu jej obowiązywania. Decyzja organu pierwszej instancji wydana została 15 września 2000
Według art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu /Dz.U. nr 27 poz. 298 ze zm./ żołnierze zawodowi pełniący służbę w Jednostce Wojskowej - Biuro Ochrony Rządu, którzy złożyli oświadczenie woli, o którym mowa w ust. 1, przechodzą do dyspozycji Ministra Obrony Narodowej za jego zgodą. Minister właściwy do spraw wewnętrznych zwalnia ze służby żołnierzy zawodowych, którzy nie
Stroną postępowania administracyjnego po myśli art. 28 Kpa jest podmiot, którego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Interes prawny wywodzi się co do zasady z prawa materialnego, przyznającego danemu podmiotowi uprawnienie lub nakładającego nań obowiązek, które mogą być skonkretyzowane w postępowaniu administracyjnym
Art. 156 par. 1 pkt 3 Kpa stanowi, że organ administracyjny stwierdza nieważność decyzji, która dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną. Przesłanką tego przepisu jest więc nie tylko tożsamość sprawy rozstrzygniętej wieloma decyzjami, ale także przesłanka istnienia już - w dacie wydania kolejnego rozstrzygnięcia - decyzji ostatecznej załatwiającej tą samą sprawę co do jej
1. Zakres danych osobowych, przetwarzanych w związku z koniecznością wywiązania się z umowy /art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych - Dz.U. nr 133 poz. 883 ze zm./, powinien być zróżnicowany w zależności od charakteru i znaczenia umowy; w wypadku umów o istotnym znaczeniu gospodarczym lub społecznym bezpieczeństwo obrotu prawnego wymaga dokładnej identyfikacji