1. Wykluczone jest wykorzystywanie upoważnienia z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 9 poz. 31 ze zm./ do dokonania zwolnień generalnych od podatku od nieruchomości. Zwolnienie takie oznaczałoby de facto generalne uchylenie obowiązku podatkowego. 2. Zwolnienie uchwałą rady gminy budynków mieszkalnych należących tylko do osób fizycznych prowadzących
Zasada ogólna zawarta w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej /Dz.U. 1993 nr 13 poz. 60/ obowiązuje w odniesieniu do wszystkich form pomocy społecznej o charakterze świadczeń pieniężnych, w tym do zasiłków stałych, przyznawanych na podstawie art. 27 ust. 2 tej ustawy.
Wprowadzony przez radę miejską na podstawie art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ w stosunku do wszystkich podmiotów gospodarczych prowadzących skup złomu metali nieżelaznych obowiązek ewidencjonowania dostawców złomu, a także źródeł jego pochodzenia, nie dotyczy zagadnienia koncesji, nie wkracza w zakres kompetencji organu koncesyjnego
1. Przepis art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. 1990 nr 16 poz. 95 ze zm./ określający legitymację do wniesienia skargi na uchwałę organu gminy, nie stanowi w obecnym stanie prawnym przepisu, który określa zakres kompetencji Naczelnego Sądu Administracyjnego wobec tych uchwał. Zakres ten jest określony w przepisach art. 207 par. 2 pkt 2 i 3 i par. 3 Kpa w
Skoro celem wywłaszczenia była budowa osiedla mieszkaniowego to realizacja infrastruktury w postaci obiektów handlowo usługowych oraz urządzeń towarzyszących jak ciągi komunikacyjne, parkingi i inne urządzenia nie niweczą celu wywłaszczenia a w konsekwencji nieruchomość nie stała się zbędna na cel wywłaszczenia.
Brak jest jednoznacznych argumentów przemawiających za przyjęciem tezy, że przysposobienie suchego akumulatora do użytku stanowi działalność wytwórczą. Trudno przyjąć, iż w ten sposób powstaje nowy wyrób, o innych cechach niż produkt wyjściowy. Niewątpliwie jest to zmieniony produkt, lecz nie w takim stopniu by przyjmować, iż poddany został procesom wytwórczym. Granica tego procesu jest oczywiście
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./ wolna od podatku jest część przeznaczonych na zakup akcji dochodów, nie wydatków.
Brak jest podstaw prawnych do przyjęcia, że zasadnicza służba wojskowa przerywa 12-to miesięczny okres pobierania zasiłku przez absolwenta, któremu wg. poglądu prezentowanego w zaskarżonej decyzji należy wpłacać zasiłek po jej zakończeniu tylko przez czas, w którym zasiłek nie był wypłacony - aż do ukończenia 12-tu miesięcy od ukończenia szkoły.
Do stażu zasiłkowego wlicza się także pewne okresy na zasadach przewidzianych w przepisach szczegółowych, nakazujących zaliczenie ich do okresów pracy /okresów zatrudnienia/ od których zależą określone lub ogół uprawnień pracowniczych albo uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Takim przepisem szczególnym jest art. 120 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
Słuchaczka Ośrodka Kształcenia Zawodowego, która zdała egzamin eksternistyczny z programu nauczania zasadniczej szkoły zawodowej dla pracujących w zawodzie krawiec odzieży damskiej lekkiej i w dniu 9 czerwca 1992 r. uzyskała tytuł robotnika wykwalifikowanego w tym zawodzie - nie ma statusu absolwenta, gdyż nie posiadała statusu ucznia i zdawała egzamin eksternistyczny /pojęcie absolwenta szkoły zawodowej
Przepisy obowiązującego prawa nie przewidują instytucji stwierdzenia utraty statusu bezrobotnego, a w konsekwencji także wydawania decyzji administracyjnych w tej sprawie /art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu - Dz.U. nr 106 poz. 457 ze zm./. Zarówno czynność polegająca na wyłączeniu karty z ewidencji jak i na zawiadomieniu o tym bezrobotnego, to czynności
Gmina nie dysponuje pozaustawowym "władztwem podatkowym" upoważniającym do generalnego uchylania ustawowego obowiązku podatkowego lub wprowadzania opłat lokalnych nie przewidzianych w ustawie. Wprowadzenie nowej opłaty lokalnej nie przewidzianej w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, jest pozbawione podstawy prawnej.
Termin zgłoszenia się w rejonowym urzędzie pracy, wyznaczony bezrobotnemu, powinien być określony jednoznacznie i wyraźnie i w taki sam sposób powinien być podany zainteresowanemu do wiadomości. Tylko niestawiennictwo w tak wyznaczonym terminie może wiązać się z utratą prawa do zasiłku, przewidzianą w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu /Dz.U. nr 106
Zaniechanie poboru zaliczek nie jest formą pomocy dla podatnika o charakterze definitywnym, oznacza tylko przesunięcie momentu uiszczenia podatku /art. 37 i 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./.
Spółkom z udziałem zagranicznym, sprowadzającym towary z zagranicy oddane następnie na podstawie umowy leasingu innym podmiotom do odpłatnego użytkowania nie przysługuje zwolnienie celne na podstawie przepisu art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym /Dz.U. 1991 nr 60 poz. 253/.
Stosownie do art. 6 ust. 1 Prawa celnego, jeżeli przepisy uzależniają posiadanie, obrót lub rozpowszechnianie towarów od spełnienia określonych wymogów, to obrót z zagranicą tymi towarami może być dokonany pod warunkiem spełnienia tych wymogów. Organ celny może orzec przepadek towaru, jeżeli jego zwrot jest niemożliwy.
Ukończenie studiów wyższych w systemie zaocznym nie daje statusu absolwenta w rozumieniu ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu.
O tym czy nieruchomość stała się zbędna decyduje cel, na który została wywłaszczona i to cel rozumiany bardzo ściśle.
Zgodnie z art. 35 Kpa w związku z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 26 grudnia 1989 r. - Prawo celne, opłata manipulacyjna dodatkowa, o której mowa w art. 70 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, pobierana za niewykonanie w terminie obowiązków celnych /art. 42 Prawa celnego/ nie może być wymierzona za okres przypadający po terminie, do którego - zgodnie z art. 35 Kpa - organ celny zobowiązany był do wydania decyzji o
W sprawie o stwierdzenie nieważności decyzji przejmującej na własność Państwa nieruchomość, która następnie została skomunalizowana, gmina, która stała się właścicielką tej nieruchomości w wyniku komunalizacji, jest stroną w rozumieniu art. 28 Kpa i ma legitymację do złożenia skargi na decyzję stwierdzającą tę nieważność.
Wyłączenie wartości zakupionych walut obcych z podstawy opodatkowania podatkiem obrotowym ma charakter warunkowy. Organy podatkowe mają więc prawo sprawdzać spełnienie warunku. W tym celu podatnik obowiązany jest im udostępnić rejestr zakupów i sprzedaży wartości dewizowych.
Nie zaskarżone /prawomocne/ rozstrzygnięcie nadzorcze, stwierdzające nieważność uchwały rady gminy, pozbawia ją mocy obowiązującej, nie można już zatem takiej uchwały ani zmieniać, ani uchylać. Można natomiast na jej miejsce wprowadzić zupełnie nową regulację, która może być przedmiotem nowego postępowania nadzorczego.