Uprawnienie współwłaściciela nieruchomości do przebywania w lokalu mieszkalnym /do zajęcia lokalu/, wchodzącym w skład tej nieruchomości podlega ustaleniu w postępowaniu administracyjnym o zameldowaniu na pobyt stały według reguł ustalonych w art. 201 i art. 204 Kc. Okoliczność, że przebywanie nastąpiło za zgodą większości współwłaścicieli jest zwykłą okolicznością faktyczną, od której ustalenia organ
Należyte spełnienie przez organ administracyjny obowiązku z art. 9 Kpa nie zawsze będzie polegało tylko na udzieleniu stronie wyczerpującej informacji - w sytuacji, jeśli z zachowania strony, jej stanu rozwoju psychicznego, czy stanu zdrowia wynika, że informacja do strony nie dotarła, konieczne jest podjęcie wszelkich dostępnych środków, które spowodują przyjęcie informacji przez taką stronę.
Gruntami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej są nie tylko grunty pod budynkami administracyjnymi, magazynowymi i produkcyjnymi ale również grunty, na których w danym roku podatkowym realizowane są zadania mieszczące się w przedmiocie działalności gospodarczej podatnika. Wydanie decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości na podstawie art. 5 ust.
Organ właściwy do wydawania decyzji nie może wydać w tej samej sprawie /dotyczącej tego samego podmiotu/ odrębnych decyzji - jednej o wymiarze podatku, drugiej zaś o zwolnieniu od podatku - jeżeli przepis szczególny nie stanowi o możliwości wydania odrębnych decyzji.
Wydanie na podstawie art. 36 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./ decyzji administracyjnej o wstrzymaniu robót budowlanych z tej przyczyny, że są one wykonywane w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w przepisach, pozwoleniu na na budowę, bądź w zgłoszeniu rozbiórki oraz nałożenie na inwestora określonych wymagań i
Właściciel domu wyłączonego na mocy art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe /Dz.U. 1987 nr 30 poz. 165 ze zm./ spod szczególnego trybu najmu, w którym lokal mieszkalny zajmuje najemca chroniony przepisem art. 45 ust. 1 w związku z art. 69 ust. 1 prawa lokalowego, może w pewnych sytuacjach skutecznie żądać wydania mu lokalu zajmowanego przez najemcę, nawet gdy nie zachodzą
Sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości stanowiącej własność gminy wymaga zawarcia umowy. Z przepisu art. 19 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127 ze zm./ wynika jednoznacznie odstąpienie ustawodawcy od dotąd obowiązującego dwustopniowego systemu sprzedaży lub ustanowienia użytkowania wieczystego gruntu. Dotąd
Nieważna jest decyzja administracyjna nakazująca na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./ przymusową rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części bez jednoczesnego wskazania podmiotu /strony/, do którego nakaz ten jest skierowany. Decyzja taka rażąco narusza przepis art. 38 ust. 1 prawa budowlanego i art. 107 par. 1 Kpa oraz
Różnica między oprocentowaniem kredytów i pożyczek, stosowanym przez bank wobec pracowników tego banku a stosowanym wobec innych kredytobiorców bądź pożyczkobiorców nie jest opustem z ceny, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. 1991 nr 49 poz. 216/.
O zaliczeniu budynku do kategorii budynków mieszkalnych bądź letniskowych przesądza ich podstawowa funkcja, która znajduje swój wyraz w usytuowaniu w miejscu przeznaczonym pod zabudowę danego rodzaju w planie zagospodarowania przestrzennego i w pozwoleniu na budowę, w którym określa się rodzaj obiektu budowlanego. Budynek będący w świetle tych kryteriów budynkiem letniskowym, nie może być uznany za
Sprzeczne z prawem jest postanowienie regulaminu Rady Miasta, wyłączające radnych, będących członkami zarządu, od udziału w głosowaniu w sprawie absolutorium dla zarządu /art. 24 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym - Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./.
Z przepisów art. 18 i art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ nie da się wyprowadzić uprawnień gminy do ustanowienia rzecznika praw obywatelskich.
O tym czy budynki i grunty związane są z prowadzeniem działalności gospodarczej świadczy ich faktyczny sposób wykorzystywania w roku podatkowym, a nie ich przeznaczenie albo pośredni związek z prowadzeniem działalności gospodarczej przez utrzymywanie ze środków pochodzących z działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika w innym miejscu /nie na gruncie lub w budynku będącym przedmiotem opodatkowania
Nadpłata podatku, wynikająca z uchylenia decyzji wydanej w trybie art. 5 ust. 3 z dnia 19 grudnia 1980 r. /Dz.U. nr 27 poz. 111 ze zm./ podlega oprocentowaniu na podstawie art. 29 ust. 2 tej ustawy.
Przepisy art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach /t.j. Dz.U. 1988 nr 27 poz. 195 ze zm./ oraz par. 1 ust. 1 lit. "a" uchwały Nr 93 Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie określenia wykazu towarów i usług, na które ustala się ceny urzędowe /M.P. nr 26 poz. 192/ stanowią o wyłączeniu z kompetencji rady gminy prawa do ustalania cen za ogrzewanie i dostawę energii cieplnej
W art. 2 ustawy z dnia 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. nr 79 poz. 464 ze zm./ tylko ust. 3 przewiduje decyzyjną formę załatwiania spraw związanych z nabyciem prawa użytkowania wieczystego.
1. Urząd celny jako płatnik podatku obrotowego granicznego nie ma podstaw do uwzględnienia ustnego wniosku strony o częściowe zwolnienie z podatku obrotowego na podstawie par. 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 1991 r. w sprawie stawek podatku obrotowego od towarów sprowadzanych lub nadsyłanych z zagranicy oraz zwolnień od tego podatku /Dz.U. nr 68 poz. 290/. 2. Jeżeli podatnik
Przy braku ustawowego przepisu szczególnego, określenie w regulaminie rady miejskiej innej, niż zwykła większości głosów dla podjęcia uchwały przez radę narusza przepis art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./.
1. Jeżeli w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ przewidziano, że przepis szczególny może stanowić inaczej, dotyczyć to może, jedynie przepisu o równorzędnej randze, czyli przepisu ustawowego. 2. Określenie w regulaminie rady miejskiej innej niż zwykła większości głosów dla podjęcia uchwały przez radę narusza art. 14 ust. 1 powyższej
O ustroju gminy stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy samorządowej stanowi jej statut. Statut będąc podstawowym aktem ustrojowym gminy określa m.in. organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady.