1. Wszelkie obowiązki podatkowe, a także związane z nimi uprawnienia mogą wynikać tylko z ustaw podatkowych oraz nie mogą być znoszone, zmieniane czy poszerzane umowami cywilnoprawnymi /art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych - Dz.U. nr 27 poz. 111 ze zm./. 2. Prawo do zwolnienia od podatku dochodowego lub prawo do ulg inwestycyjnych, wynikające z ustaw podatkowych
1. W przypadku ustalenia przez urząd skarbowy, że opłata skarbowa została ustalona w wysokości niższej od należnej wskutek błędnego ustalenia podstawy obliczenia tej opłaty lub zastosowania niewłaściwej stawki procentowej, organ podatkowy obowiązany jest w terminie 7 dni od daty otrzymania umowy zwrócić ją stronie z adnotacją i decyzją ustalającą prawidłową wysokość opłaty skarbowej oraz określającą
Data zgłoszenia celnego i wydania decyzji o dopuszczeniu towaru do obrotu oraz o wymiarze należności celnych jest jednocześnie datą powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku obrotowego tzw. granicznego.
1. W każdym wypadku przejmowania przez prawo podatkowe pojęć prawa cywilnego należy badać, czy takie przejęcie w konkretnej sytuacji nie będzie sprzeczne z celami prawa podatkowego, należącego do sfery prawa publicznego. 2. Na gruncie prawa podatkowego możliwość swobodnego kształtowania stosunków wzajemnych pomiędzy stronami umowy agencyjnej jest z mocy prawa ograniczona postanowieniami art. 8 ust.
Przepis art. 98 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ zezwala na podjęcie uchwały w przedmiocie wniesienia do Naczelnego Sądu Administracyjnego skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze jedynie w konkretnej sprawie.
Pojęcie "inne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej" zawarte w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku obrotowym /t.j. Dz.U. 1983 nr 43 poz. 191 ze zm./ oznacza w szczególności spółki prawa cywilnego i spółki jawne.
Nieważna jest uchwała rady gminy ustalająca opłatę miejscową w miejscowości, która nie odpowiada kryteriom określonym w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. nr 9 poz. 31/.
Ustawa z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych /t.j. Dz.U. 1991 nr 18 poz. 80/ nie ma zastosowania do przedsiębiorstw tworzonych przez radę gminy na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. "i" ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95/. Art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę
Dopiero postanowienie organu zażaleniowego w sprawie zarzutów /art. 32 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji /Dz.U. nr 24 poz. 151 ze zm./, jako ostateczne, może być przedmiotem skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego /art. 196 par. 3 i art. 198 Kpa/.
Brak podstaw prawnych do wprowadzenia opłaty administracyjnej w przypadku, gdy dana czynność urzędowa należy do właściwości organów administracji rządowej. Nieważna jest uchwała rady gminy ustalająca opłatę administracyjną za czynności kontrolne, związane z ustaleniem lokalizacji i kontrolowaniem szyldów i reklam umieszczonych na budynkach.
Przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ oraz przepisy ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych /Dz.U. nr 21 poz. 124/ nie zawierają zakazu łączenia stanowiska zastępcy burmistrza ze stanowiskiem sekretarza gminy.
Przewodniczący rady gminy mimo, że nie jest organem gminy jest obowiązany z istoty pełnionej funkcji do udzielania prasie informacji o działalności rady stosownie do przepisów art. 4 ust. 1 i art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe /Dz.U. nr 5 poz. 24 ze zm./ i par. 2 ust. 1 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 lipca 1984 r. w sprawie trybu udostępniania prasie informacji
Podejmowanie uchwał w sprawie podatków i opłat zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ zastrzeżone zostało do wyłącznej właściwości rady gminy. W określeniu zawartym w cytowanym przepisie zawierają się wszelkie rozstrzygnięcia dotyczące podatków i opłat, w tym również sposób ich poboru i wyznaczenie inkasentów.
Wniesienie skargi do sądu administracyjnego na rozstrzygnięcie organu nadzorczego dotyczące gminy bez uprzedniego podjęcia w tym przedmiocie uchwały organu gminy /art. 98 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym - Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ jest brakiem skargi, który może być uzupełniony w terminie zakreślonym przez sąd na podstawie art. 211 Kpa w związku z art. 130