Orzeczenia
Nie jest dopuszczalne prowadzenie przez radcę prawnego indywidualnej kancelarii, nie będącej spółką ani spółdzielnią o jakich mowa w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej /Dz.U. nr 41 poz. 324/ świadczącej pomoc prawną /obsługę prawną/ podmiotom gospodarczym w zakresie ich działalności gospodarczej.
Postępowanie o zwrot wywłaszczonej nieruchomości nie jest kontynuacją postępowania wywłaszczeniowego. Datą wszczęcia postępowania o zwrot wywłaszczonej nieruchomości jest dzień doręczenia żądania organowi /art. 61 par. 3 Kpa/.
1. Przepis art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o zmianie ustawy o sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych oraz uporządkowaniu niektórych spraw związanych z przeprowadzeniem reformy rolnej i osadnictwa rolnego /t.j. Dz.U. 1989 nr 58 poz. 348/ nie wyłącza uprawnienia kółek i organizacji rolniczych do wyrażania opinii także co do tego, czy nieruchomości państwowe mają być sprzedane z wyłączeniem
Zezwolenie na wywóz za granicę i przywóz z zagranicy towarów jest decyzją administracyjną podlegającą unormowaniom Kodeksu postępowania administracyjnego /art. 196 par. 2 pkt 4 - innych rodzajów działalności gospodarczej - Dz.U. 1980 nr 9 poz. 26/ i przysługuje na nią skarga z powodu jej niezgodności z prawem do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
1. Zaskarżeniu do sądu administracyjnego podlegają wyłącznie te uchwały organów samorządu adwokackiego, które mają znamiona decyzji administracyjnych. 2. Uchwała okręgowej rady adwokackiej, odmawiająca przyznania adwokatowi dopłat do biletu kolejowego z miejsca zamieszkania do siedziby zespołu, nie jest decyzją administracyjną.
Żądanie strony, aby nie powoływać biegłego z określonych województw, nie może być uznane za wiążące dla organu. Wyłączenie biegłego winno nastąpić tylko na zasadzie i w trybie określonym w art. 24 Kpa. Generalnie, niczym nie umotywowane zastrzeżenia strony do biegłych z określonych województw, nie stanowi przeszkody do powołania ich do wydania opinii w sprawie.
Unormowanie zawarte w par. 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 lutego 1989 r. w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego dochodów z tytułu niektórych rodzajów działalności gospodarczej /Dz.U. nr 3 poz. 20 ze zm./ oznacza możliwość zarówno łącznego, jak i oddzielnego wykonywania robót w zakresie budownictwa mieszkaniowego oraz infrastruktury towarzyszącej, mających charakter inwestycji
Zawieszenie postępowania z przyczyny określonej w art. 97 par. 1 pkt 1 Kpa jest obligatoryjne, ale jedynie wtedy, gdy wezwanie spadkobierców zmarłej strony do udziału w postępowaniu nie jest możliwe i nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 30 par. 5 Kpa.
Nie może być prowadzone postępowanie dotyczące ustanowienia prawa użytkowania wieczystego na nieruchomości, która została zamieszczona w wykazie działek przewidzianych do oddania w użytkowanie wieczyste. Postępowanie wszczęte w sprawie takiej nieruchomości podlega umorzeniu na podstawie art. 105 par. 1 Kpa, jako bezprzedmiotowe.
Artykuł 89 ust. 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1989 nr 14 poz. 74 ze zm./ ma zastosowanie do działek położonych na terenie Warszawy, które zostały skomunalizowane na podstawie dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy /Dz.U. nr 50 poz. 279/ i które były zabudowane określonymi w
Do właściwości organu antymonopolowego nie należy orzekanie o zgodności statutu spółdzielni z przepisami ustawy z dnia 28 stycznia 1987 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym w gospodarce narodowej /Dz.U. nr 3 poz. 18 ze zm./, w tym także orzekanie o unieważnieniu statutu spółdzielni lub niektórych jego postanowień, ponieważ ocena takiej zgodności statutu spółdzielni należy - na podstawie
Obowiązujący nadal par. 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 lipca 1951 r. w sprawie utrzymania porządku i czystości w nieruchomościach /Dz.U. nr 40 poz. 306 ze zm./ jest przepisem kompetencyjnym, uprawniającym organy terenowe jedynie do wydania przepisów prawa miejscowego, nie może zaś stanowić podstawy prawnej wydania decyzji administracyjnej o zakazie hodowli zwierząt.
Decyzja administracyjna w przedmiocie ustalenia kandydata na nabywcę gruntów Państwowego Funduszu Ziemi nie rodzi bezpośrednio skutków prawnych w sferze prawa cywilnego. Wynikające z takiej decyzji prawa mają charakter praw osobistych i nie mogą być przeniesione na inne osoby.
Art. 113 Kpa nie pozwala na korygowanie treści decyzji administracyjnej.
Odmowa udzielenia przez stronę, na żądanie organu koncesyjnego informacji czy danych, niezbędnych dla ustalenia braku ustawowych przeszkód do wydania koncesji /art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej - Dz.U. nr 41 poz. 324/ może w konsekwencji prowadzić do oddalenia wniosku o udzielenie koncesji.
1. Brak ustosunkowania się do wskazanego przez stronę porozumienia ramowego mającego bezpośredni związek ze sprawą przeciwdziałania praktykom monopolistycznym uzasadnia zarzut niewyjaśnienia wszystkich okoliczności istotnych dla jej rozstrzygnięcia w świetle art. 4 ust. 2 i art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 28 stycznia 1987 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym w gospodarce narodowej /Dz.U. nr
Zarzuty przeciwko postanowieniu, które zdaniem strony spowodowało wadliwość decyzji, można podnieść w odwołaniu od decyzji nieostatecznej, a gdy dotyczą postanowienia organu odwoławczego - w żądaniu wznowienia postępowania, żądaniu stwierdzenia nieważności decyzji bądź w skardze do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Organ, który wydał decyzję, jest uprawniony do uchylenia lub zmiany w trybie art. 132 Kpa tylko tej decyzji. Nie może więc w takim rozstrzygnięciu łączyć rozstrzygnięcia w sprawie odmiennej co do przedmiotu, nawet wówczas, gdy w sprawie występują ci sami uczestnicy postępowania.
Zwolnienie od podatków obrotowego i dochodowego przychodów ze sprzedaży towarów przywiezionych z zagranicy i zakupionych za środki płatnicze pochodzące m.in. z posiadanego w polskim banku dewizowym rachunku walutowego - nie uzasadnia "zastąpienia" tych podatków opłatą skarbową wbrew unormowaniu art. 1 ust. 1 pkt 2 lit. "a" ustawy z dnia 19 grudnia 1975 r. o opłacie skarbowej /Dz.U. nr 45 poz. 226/.
Organem wyższego stopnia o jakim mowa w art. 17 par. 1 pkt 1 i art. 26 par. 2 Kpa jest w stosunku do naczelnika miasta i gminy, działający jako organ o właściwości szczególnej, dyrektor odpowiedniego wydziału urzędu wojewódzkiego, a nie wojewoda.
W sprawach, w których strona nie sprecyzuje przepisów prawa, w ramach których żąda by jej sprawę rozpatrzono, organy administracji państwowej mają obowiązek rozpatrzenia sprawy na tle wszystkich przepisów jakie w danym wypadku mogłyby mieć zastosowanie.