W sprawach dotyczących przyznania lub odmowy przyznania kart zaopatrzenia w mięso i jego przetwory skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego jest dopuszczalna w oparciu o art. 196 par. 2 pkt 8 in fine Kpa, który stanowi, że do sądu administracyjnego mogą być zaskarżane decyzje w sprawach m.in. obrotu surowcami, materiałami i wyrobami.
1. Warunkiem przekazania sądowi powszechnemu sprawy o rozgraniczenie nieruchomości jest powstanie sporu co do ustalenia jej granic. 2. W razie sporu granicznego terenowy organ administracji państwowej nie może przekazywać sprawy sądowi powszechnemu bez uprzedniego nakłaniania stron do ugody.
Złożenie po raz pierwszy deklaracji w sprawie zgłoszenia obowiązku podatkowego w podatkach obrotowym i dochodowym wraz z wnioskiem o zwolnienie od tych podatków na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 października 1981 r. w sprawie zwolnienia od podatków i opłaty skarbowej podatników osiągających przychody z niektórych rodzajów nowo uruchomionej działalności zarobkowej /Dz.U. nr 26
Dochód ze źródeł nie ujawnionych /art. 8 ust. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym - Dz.U. 1983 nr 43 poz. 192/, ustalony za dany rok podatkowy na podstawie wydatków poniesionych przez małżonków w czasie trwania małżeństwa, podlega opodatkowaniu na imię obojga małżonków /art. 1 ust. 2 ustawy/.
Prawa do dysponowania nieruchomością w rozumieniu art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./, stanowiącej współwłasność osoby fizycznej /bez względu na wielkość udziału współwłaścicieli we współwłasności/, nie mógł ustanowić terenowy organ administracji państwowej, gdyż wykraczałoby to poza upoważnienie wynikające z przepisów ustawy z dnia 25
Przewodniczący podatkowej komisji odwoławczej nie jest upoważniony do zmiany lub uzupełnienia sentencji decyzji podjętej przez komisję /par. 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 1982 r. w sprawie zakresu działania, składu osobowego, trybu powoływania oraz organizacji podatkowych komisji odwoławczych - Dz.U. nr 30 poz. 212 ze zm./.
Zgodność planu realizacyjnego z planem zagospodarowania przestrzennego bada się przez porównanie zapisu dotyczącego działki, na której ma być realizowana inwestycja budowlana z planem realizacyjnym inwestycji na tej działce.
Wartość wyprodukowanych, ale nie sprzedanych w danym roku wyrobów nie stanowi - w rozumieniu art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku obrotowym /Dz.U. nr 53 poz. 338 ze zm./ - obrotu za ten rok podatkowy, w którym je wyprodukowano.
Przepisy regulujące ustalenie opłaty za kartę podatkową rzemieślnikom zatrudniającym pełnoletnich członków rodziny /par. 11 ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 lipca 1983 r. w sprawie zryczałtowania podatków obrotowego i dochodowego od niektórych grup podatników oraz w sprawie opłaty skarbowej z tytułu wykonywania rzemiosła - Dz.U. nr 43 poz. 196/ dotyczą rzemieślnika zatrudniającego
1. Właściciel nieruchomości przeznaczonej w planie zagospodarowania przestrzennego na realizację inwestycji uspołecznionej uczestniczy jako strona w postępowaniu administracyjnym, dotyczącym ustalenia miejsca i warunków realizacji tej inwestycji oraz zatwierdzenia jej planu realizacyjnego. 2. Rozpoznanie zastrzeżeń właściciela wywłaszczonej nieruchomości do planu realizacyjnego inwestycji spoczywa
1. Jeżeli w danym roku rolnik w ogóle nie sprzedawał jednostkom gospodarki uspołecznionej produktów rolnych, organ administracji nie jest władny na podstawie par. 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 marca 1983 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin /Dz.U. nr 21 poz. 94/ zaliczyć tego roku do okresu wytwarzania
Przytoczony jako podstawa prawna drugi z przepisów ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych /Dz.U. nr 11 poz. 79/ art. 40 ust. 2 nie dotyczy w ogóle wymiaru należności. Przewidziano w nim bowiem jedynie możliwość zastosowania przez naczelnika kary celem przymuszenia /grzywny/ odpowiadającej wysokością dziesięciokrotnej należności, którą nakłada się dopiero w wypadku niewykonania
Naczelny Sąd Administracyjny wyraża pogląd, że inwestycje budowlane, dla których obowiązuje ustalenie stref z powodu uciążliwości nie mogą być sytuowane w odległości mniejszej niż szerokość wymaganej strefy licząc od granicy z terenem sąsiada jeżeli z okoliczności wynika, że ich usytuowanie spowoduje naruszenie uzasadnionych i chronionych art. 5 ust. 1 pkt 6 oraz ust. 2 ustawy z dnia 24 października
Zaskarżenie decyzji nie uniemożliwia zawieszenie obowiązku uiszczenia opłaty jeśli z oświadczenia właściciela wynika zobowiązanie do zlikwidowania w terminie 3 miesięcznym - odłogów. Termin powyższy należy jednak liczyć dopiero od chwili gdy decyzja nakazująca uiszczenie przedmiotowej opłaty zyska przymiot ostateczności.
Zezwolenie na wybudowanie stałego ogrodzenia na szerokości drogi służebnej z ustanowioną służebnością przechodu, przejazdu i przegonu, stanowi naruszenie art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./, gdyż inwestor nie jest wyłącznym dysponentem tej nieruchomości. Ogrodzenie utrudniałoby gospodarczą eksploatację nieruchomości skarżącego, pozbawiało
Nie narusza prawa decyzja organu administracji państwowej o uchyleniu - w wyniku wznowienia postępowania - decyzji ostatecznej o stwierdzeniu nabycia prawa własności nieruchomości przez posiadacza samoistnego, nie zawierająca wszakże nowego rozstrzygnięcia o istocie sprawy /art. 151 par. 1 pkt 2 Kpa/, jeżeli w wyniku wznowienia postępowania i uchylenia decyzji dotychczasowej sprawa podlega przekazaniu
O tym, czy nieuznanie za dowód w postępowaniu podatkowym ksiąg prowadzonych przez podatnika było prawnie uzasadnione, decydują tylko te okoliczności, które zostały podane przez organ podatkowy w uzasadnieniu decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego /art. 169 par. 2 zd. ostatnie Kpa/.
Okresowe zwolnienie od podatków, o których mowa w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 października 1981 r. w sprawie ulg podatkowych dla osób rezygnujących z dalszej pracy w uspołecznionych zakładach pracy oraz dla niektórych podatników zatrudniających takie osoby /M.P. nr 28 poz. 260/ przysługują tylko wówczas, gdy przyczyną rozwiązania stosunku pracy z uspołecznionym zakładem pracy - na mocy
Zdanie drugie par. 4 rozporządzenia Ministrów Pracy i Opieki Społecznej oraz Zdrowia z dnia 20 marca 1954 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze żurawi /Dz.U. nr 15 poz. 58/ "zatrudnienie dźwigowych ponad 8 godzin na dobę jest zabronione". Realizacja powyższego przepisu nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Należy on bowiem do norm prawa administracyjnego uznawanych, jako
Fakt błędnego usytuowania obiektu budowlanego przez Przedsiębiorstwo Geodezyjno-Kartograficzne, nie zwalnia inwestora od odpowiedzialności za niezachowanie przypisanych prawem odległości w usytuowaniu budynku od granicy z sąsiadem. W wyżej wymienionej sytuacji organ administracji państwowej ma obowiązek wstrzymać roboty budowlane zgodnie z art. 31 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 24 października 1974 r.
Dożywotni użytkownik działki Państwowego Funduszu Ziemi może ją wydzierżawić osobom trzecim bez zgody organu reprezentującego Skarb Państwa.
Zasiłki chorobowe wypłacane przez przedsiębiorstwa państwowe z ich własnych środków w czasie trwania stosunku pracy, są częścią wynagrodzeń, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 7 poz. 54/ i zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej /Dz.U. nr 7
1. Ocena, czy w konkretnym przypadku zachodzą ważne względy w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1956 r. o zmianie imion i nazwisk /Dz.U. 1963 nr 59 poz. 328/ należy do właściwego organu administracji. 2. Intencją ustawodawcy było i jest by zmienione nazwiska miały brzmienie polskie, a nie obce /w tym i słowiańskie/. 3. Wniosek o zmianę nazwiska nie podlega uwzględnieniu gdy wnioskodawca