Imię Astrid nie jest ani ośmieszające, ani nieprzyzwoite. Jest to - wbrew odmiennemu poglądowi organów administracji - imię dostatecznie indywidualizujące, gdyż stosuje się je jako imię żeńskie, szczególnie w krajach skandynawskich. Naczelny Sąd Administracyjny już parokrotnie w swoim orzecznictwie /np. wyrok z dnia 17 listopada 1982 r. sygnatura akt II SA 1474/82/ zajął stanowisko, że o niedopuszczalności
1. Postępowanie kwalifikacyjne, w wyniku którego następuje przyjęcie lub odmowa przyjęcia kandydata na studia wyższe, jest postępowaniem administracyjnym, normowanym przepisami szczególnymi, które od osoby przystępującej do tego postępowania wymagają udowodnienia faktów, z których chce ona wywodzić skutki prawne. 2. Posługiwanie się przez organ II instancji decyzjami o schematycznej powielanej treści
1. Jeżeli właściwy organ administracji - w wyniku wznowionego postępowania - uchyla swą decyzję dotychczasową i wydaje nową decyzję rozstrzygającą o istocie sprawy /art. 151 par. 1 pkt 2 Kpa/, ta nowa decyzja podlega kontroli instancyjnej organu wyższego stopnia, chyba, że została wydana przez naczelny organ administracji państwowej. 2. Decyzja wojewody, uchylająca jego poprzednią decyzję ostateczną
Faktyczne zajmowanie lokalu /art. 46 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe - Dz.U. 1983 nr 11 poz. 55/ musi oznaczać co najmniej, że lokal stanowi miejsce, z którym najemca wiąże swe obecne lub przyszłe interesy, między innymi przechowując w nim swój podstawowy dobytek osobisty. Jednakże fakt taki będzie pozbawiony znaczenia, jeżeli z innych okoliczności sprawy wynika, że lokal trwale
Naruszenie ustanowionych warunków technicznych /zmniejszenie do 90 cm. spocznika klatki schodowej/ w sytuacji gdy roboty zostały wykonane, a przeprowadzono je za wiedzą i zgodą zarządcy nieruchomości o ile nie stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi i mienia lub nie narusza uzasadnionych interesów osób trzecich, nie powinno powodować ingerencji organów nadzoru budowlanego.
W przypadku zachowania niezmiennego charakteru działki, sadu, względnie ogrodu w świetle art. 48 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska /Dz.U. nr 3 poz. 6/ nie zachodzi konieczność uzyskania zezwolenia terenowego organu administracji państwowej na ścięcie drzew owocowych w ramach tzw. "cięć sanitarnych" i w celu przygotowania gruntu pod nowe zasadzenie
1. Podniesiony przez stronę skarżącą zarzut znikomej wartości biologicznej drzew, uzasadniający ich usunięcie nawet w ramach racjonalnej gospodarki drzewostanem - nie może zasługiwać na uwzględnienie, skoro przepisy art. 48 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska /Dz.U. nr 3 poz. 6/, jak i przepisy par. 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 września 1980 r. w sprawie
1. Nie ma podstaw do ingerencji organu administracji stopnia podstawowego w sprawach zarządu nieruchomością stanowiącą współwłasność osób fizycznych w trybie przepisów ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./. 2. W sytuacji wybudowania przez jednego ze współwłaścicieli ogrodzenia nieruchomości oraz furtki uniemożliwiających prawidłowe korzystanie ze wspólnego
1. Obiekty budowlane mogą być wznoszone wyłącznie na terenach przeznaczonych na ten cel zgodnie z przepisami o planowaniu przestrzennym. 2. Nie jest możliwy podział nieruchomości, która zgodnie z ustaleniami planu przestrzennego jest wykorzystywana na cele produkcji sadowniczej i wydzielenie z niej działki pod budownictwo jednorodzinne dla osób trzecich.
O wysokości odszkodowania za grunty, które przeszły na własność państwa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 lipca 1972 r. o terenach budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego oraz o podziale nieruchomości w miastach i osiedlach /Dz.U. nr 27 poz. 192 ze zm./ decyduje wartość nieruchomości w dniu jej przejęcia na własność państwa - w dniu, w którym upłynęły dwa miesiące od wejścia w życie zarządzenia
Organ administracji państwowej wydając decyzję dotyczącą rozbiórki wybudowanego obiektu budowlanego winien wskazać zaistniałe przesłanki z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./ uzasadniające wydanie decyzji nakazującej rozbiórkę. Brak tych ustaleń w uzasadnieniu decyzji powoduje, iż sąd nie ma możliwości dokonania oceny legalności tej decyzji
W prawie administracyjnym obowiązuje zharmonizowana z Konstytucją PRL ogólna zasada, w myśl której wszelkie ograniczenia obywateli w zachowaniach zgodnych z ich wolą mogą wynikać wyłącznie z przepisów prawa. Ta podstawowa zasada działania administracji państwowej w praworządnym państwie oznacza, iż organ wydający decyzję nie może nałożyć na obywatela obowiązku, ani odmówić mu przyznania uprawnienia
Artykuł 39 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe /Dz.U. nr 14 poz. 84/ bezpośrednio określa zasady i warunki przydziału lokalu mieszkalnego, opuszczonego przez najemcę, na rzecz jego osób bliskich, wobec czego odwoływanie się do zasad określonych w art. 31 ust. 1 tej ustawy jest bezzasadne.
1. "Decyzja w sprawie zmiany w sieci przedszkoli" /par. 8 ust. 3 załącznika nr 1 do zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 8 stycznia 1982 r. w sprawie organizacji placówek wychowania przedszkolnego - Dz.Urz. MOiW nr 1 poz. 1/ nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego. 2. Naczelny Sąd Administracyjny nie jest właściwy do rozpoznania skargi na odmowne
Postanowienie o wznowieniu postępowania nie daje podstawy do wydania nowej decyzji rozstrzygającej co do istoty sprawy. Postanowienie takie umożliwia jedynie właściwemu organowi przeprowadzenie postępowania określonego w art. 149 par. 2 Kpa i po stwierdzeniu, że istnieją przesłanki z art. 145 par. 1 Kpa - uchylenia dotychczasowej decyzji. Dopiero uchylając dotychczasową decyzję organ administracji
Właściciel gospodarstwa rolnego, pozostający w prawnie nie rozwiązanym związku małżeńskim, jest obowiązany opłacać składki na Fundusz Społecznego Ubezpieczenia Rolników również za małżonkę /art. 44 w związku z art. 2 pkt 1 lit. "b" ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin - Dz.U. nr 40 poz. 268/.
Wnioskodawca o dokonanie ponownej rejestracji /przerejestrowania/, który znalazł się w posiadaniu samochodu, winien wykazać, że jest właścicielem czy nawet współwłaścicielem. Treść uzasadnienia wyroku sądu powszechnego wydanego w sprawie o wydanie samochodu nie może być rozstrzygająca dla ustalenia rzeczywistego stosunku prawnego do spornego przedmiotu.
Decyzje organów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, dotyczące objęcia ubezpieczeniem społecznym pracowników i wymiaru z tego tytułu składek, podlegają kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego /art. 196 par. 2 pkt 11 Kpa/.
Prowadząc postępowanie w sprawie cofnięcia przydziału lokalu mieszkalnego /art. 46 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe - Dz.U. 1983 nr 11 poz. 55/, organy administracji państwowej powinny oceniać okoliczności wskazujące na niezajmowanie lokalu przez osoby w podeszłym wieku, mając na względzie, że osoby takie potrzebują niekiedy czasowej opieki i w związku z tym zamieszkują poza przydzielonym
1. Artykuł 5 Kc wytycza granice, w jakich osoba uprawniona może czynić użytek z przysługującego jej prawa; ze względu jednak na swą przynależność do systemu prawa cywilnego klauzula zgodności z zasadami współżycia społecznego nie może być stosowana w ocenie uprawnień lub obowiązków powstających w obszarze normowanym przepisami prawa administracyjnego bądź finansowego, w których nie występuje jej odpowiednik
Przyjęcie przez organy podatkowe poglądu jakoby tylko inwestorzy rozpoczynający zwoje zadania po wejściu w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 listopada 1982 r. w sprawie ulg w podatku dochodowym z tytułu przeznaczenia zysku na cele rozwojowe oraz na inne cele uzasadnione społecznie /Dz.U. nr 41 poz. 274/, to jest po dniu 1 stycznia 1983 r. mogli korzystać z jego dobrodziejstw, stanowi naruszenie
Poza ogólnym badaniem stanu zdrowia, badaniami specjalistycznymi okulistycznymi, badanie może być uzupełnione innymi badaniami specjalistycznymi i psychologicznymi. Skierowanie na badanie i przeprowadzenie badania przez wyspecjalizowany zakład społecznej służby zdrowia, który jest też powołany do orzekania co do "prawidłowości i opinii lekarskich, kwestionowanych i wątpliwych", nie może być skutecznie
1. Zameldowanie nie jest uzależnione od woli i zgody właściciela czy najemcy lokalu, o ile dysponent lokalu godzi się na pobyt w nim podlegającej zameldowaniu osoby z zamiarem pobytu czasowego lub stałego, co wynika pośrednio z przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /Dz.U. nr 14 poz. 85/ i rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 20 września
Obowiązek meldunkowy wynika bezpośrednio z przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /Dz.U. nr 14 poz. 85/ i dlatego brak jest podstawy do nakazania w formie decyzji administracyjnej realizacji tego obowiązku. Organ administracji jest uprawniony - co wynika z zestawienia treści przepisu art. 8 ust. 2 z brzmieniem ust. 1 tego artykułu - do stwierdzenia, że