1. Zakaz zatrudniania młodocianych przy wytwarzaniu, przerobie i stosowaniu w produkcji trujących aldehydów /jak formalina/ i ketonów /jak aceton/ lub węglowodorów o budowie pierścieniowej /jak benzen, toluen i ksylen/, zamieszczony w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 1958 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym /Dz.U. nr 64 poz. 312 ze zm./ w rozdziale VII, obejmującym
1. Rozstrzygnięcie w sprawie wydania karty zaopatrzenia na podstawie par. 8 ust. 3 pkt 1 uchwały nr 265 Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1982 r. w sprawie reglamentowanej sprzedaży towarów /M.P. nr 33 poz. 291/ następuje w formie decyzji administracyjnej, podlegającej zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego. 2. Jeżeli w wyniku wydanego zakazu hodowli rolnik nie ma możliwości prowadzenia własnej
1. Żaden przepis prawa nie upoważnia organu administracji państwowej do wydania decyzji nakazującej przeniesienie obiektu budowlanego w inne miejsce. 2. Podejmowanie tego typu decyzji oznaczałoby w istocie, iż wydana w przedmiocie pozwolenia na budowę decyzja, stwarza po stronie inwestora nie uprawnienie lecz obowiązek zrealizowania zamierzonej inwestycji. Ewentualne przeniesienie przedmiotowego garażu
1. Samo ustalenie podstaw faktycznych w oparciu o które organ administracji państwowej władny jest wydać decyzję nie zastępuje rozstrzygnięcia sprawy. 2. Brak jest podstaw prawnych do podejmowania decyzji administracyjnych o treści zawierającej ustalenie faktów. Wadliwość tego rodzaju decyzji wynika także z jej niewykonalności. 3. Ograniczenie się do ustalenia w formie decyzji administracyjnej jedynie
W art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin /Dz.U. nr 40 poz. 268/ grunty leśne nie są wymienione jako samodzielna nieruchomość, lecz mają stanowić część nieruchomości rolnej, wobec czego należy uznać, że osoba, która jest właścicielem tylko gruntów leśnych bez budynków, urządzeń i inwentarza, nie podlega ubezpieczeniu społecznemu
Stwierdzenie, że ostateczna decyzja jaką wydał organ I instancji w trybie art. 132 Kpa podjęta została z rażącym naruszeniem prawa /np. w wyniku jedynie częściowego uwzględnienia odwołania/, mogło co najwyżej uzasadniać wszczęcie postępowania w trybie tzw. nadzoru administracyjnego, lecz nie dawało podstaw do weryfikowania ostatecznej decyzji administracyjnej w postępowaniu odwoławczym.
Warunki wymagane przez prawo dla uzyskania pozwolenia na przebudowę muszą być spełnione przed wydaniem decyzji dotyczącej pozwolenia na budowę.
Z brzmienia art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 18 lipca 1974 r. o wykonywaniu handlu oraz niektórych innych rodzajów działalności przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej /Dz.U. nr 27 poz. 158/ wynika, że w wypadku braku podstaw do stwierdzenia, że zamierzona działalność gospodarcza byłaby - z przyczyn w nim wymienionych - sprzeczna z interesem społecznym, wydanie uprawnienia do prowadzenia tej działalności
Zgodnie z art. 171 Kpa organ podatkowy I instancji ma obowiązek ustosunkować się do zarzutów zawartych w odwołaniu podatnika. Wyrażony w tym trybie pogląd stanowi część składową materiału dowodowego i podlega ocenie organu II instancji na równi z wszystkimi innymi dowodami ujawnionymi w postępowaniu.
Przez wstrzymanie robót w tym znaczeniu rozumieć należy przerwanie czynności polegających na budowie, montażu, remoncie, rozbiórce obiektu budowlanego lub jego części, a także czynności mających na celu stworzenie określonej rzeczy materialnej lub wykonanie określonego dzieła. "Roboty" w tym pojęciu to czynności zmierzające do stworzenia rzeczy nowej lub przekształcenia /zmodernizowania/, naprawienia
Środkami funduszu dysponuje Minister Pracy, Płacy i Spraw Socjalnych. Dysponentami drugiego stopnia są terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, a dysponentami trzeciego stopnia terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego. Zgodnie z dyspozycją art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych /t.j. Dz.U. 1975 nr 26 poz. 139; zm. Dz.U.1977 nr
Organ administracji państwowej wydając decyzję o rozbiórce budynku ma obowiązek przeprowadzić postępowanie z udziałem spadkobiercy nieruchomości, nawet wówczas gdy postanowienie sądu rejonowego stwierdzającego nabycie spadku nie zapadło. Postanowienie to ma jedynie charakter deklaratoryjny, gdyż w oparciu o art. 924 i art. 925 Kc spadkobierca nabywa spadek z mocy prawa z chwilą otwarcia spadku, co
W sprawach meldunkowych terenowy organ administracji państwowej jest uprawniony do wydawania decyzji rozstrzygającej wątpliwości co do charakteru pobytu /art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych - Dz.U. nr 14 poz. 85/. Wprawdzie wydane decyzje nie posługują się sformułowaniem ustawowym i nie powołują na wymieniony wyżej przepis ustawy, niemniej jednak
Orzekając na wniosek izby rzemieślniczej o cofnięciu rzemieślnikowi uprawnień do wykonywania rzemiosła z powodu nierzetelności /art. 17 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 czerwca 1972 r. o wykonywaniu i organizacji rzemiosła - Dz.U. 1977 nr 4 poz. 20/, organ administracji państwowej nie jest zwolniony z obowiązku samodzielnego ustalenia stanu faktycznego sprawy zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego
Nie można za słuszny uznać pogląd o niedopuszczalności zmiany polskich imion i nazwisk na inne, o niepolskim brzmieniu. Ustawodawca ułatwiając bowiem zmianę brzmienia nazwiska na polskie dał jedynie wyraz przekonaniu, iż zmiany takie winny być preferowane, co zwalnia wnioskodawców od konieczności udowodnienia "ważnych względów" uzasadniających zmianę. Nie oznacza to jednak zakazu zmiany nazwiska czy
Zamiar powrotu przez skarżącego do nazwiska rodowego jego naturalnego ojca /wnioskodawca obecnie używane nazwisko uzyskał w związku z przysposobieniem go przez męża jego matki, po śmierci naturalnego ojca, gdy liczył dziesięć lat/, w sytuacji gdy skarżący jest jego jedynym żyjącym męskim potomkiem, uznać należy za ważny wzgląd do zmiany nazwiska w znaczeniu przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada
Treść przepisów art. 10 ust. 2 i art. 13 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /Dz.U. nr 14 poz. 85/ wskazuje, że ustawodawca w drodze wyjątku od zasady wyrażonej w art. 6 ust. 1 cyt. ustawy postanowił, że gdy zakład hotelarski, bądź zakład udzieli pomieszczenia osobie przybywającej w związku z pracą lub nauką, leczeniem się lub opieką społeczną, to osoba która
1. Treść art. 16 par. 2 i art. 196 par. 1 Kpa wskazuje, że sama obiektywnie pojmowana niezgodność decyzji z prawem gwarantuje skuteczność skargi, a więc przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie przewidują, aby uchylenie decyzji mogło nastąpić tylko wtedy, gdy organ administracji dopuszcza się naruszenia prawa w sposób niejako zawiniony. 2. Oceniając legalność decyzji administracyjnej, Naczelny
Zaliczenie garażu do obiektów o charakterze uciążliwym dla otoczenia powoduje, iż jego lokalizacja względem budynków przeznaczonych na pobyt ludzi winna uwzględniać co najmniej minimalną odległość przewidzianą w par. 10 rozporządzenia Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 lipca 1980 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki /Dz.U. nr 17
1. Podstawowym obowiązkiem organów administracji państwowej powołanych do pełnienia funkcji nadzoru budowlanego - jest nadzór nad przestrzeganiem ochrony środowiska. 2. Sprzeciw Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który uznał, że wybitne walory krajobrazu kulturowego, będące podstawą wpisania Doliny Radości, do rejestru zabytków jako zespołu urbanistyczno-krajobrazowego nie mogą być narażone na degradującą