Ze względu na ochronę środowiska, w szczególności ochronę zadrzewień, usunięcie drzew z terenu nieruchomości może nastąpić tylko w uzasadnionych przypadkach i w granicach uznania administracyjnego, co nie narusza konstytucyjnej zasady ochrony prawa własności (art. 140 k.c.).
Artykuł 86 ust. 1 pkt 7 ustawy o ochronie przyrody nie odnosi się do obowiązku pobierania opłat za usunięcie drzew na nieruchomości, która w momencie zasadzenia lub wyrośnięcia drzew była przeznaczona na cele budowlane według obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, niezależnie od tego, czy plan ten jest aktualnie w mocy.
Decyzja administracyjna o zezwoleniu na usunięcie drzew i krzewów powinna być oparta na inwentaryzacji zieleni i oględzinach, nawet jeśli brak jest podpisu osoby sporządzającej inwentaryzację, pod warunkiem że dane są szczegółowe i nie budzą wątpliwości. Art. 86 ust. 1 pkt 7 ustawy o ochronie przyrody powinien być interpretowany w kontekście kwalifikacji nieruchomości na cele budowlane w momencie zasadzenia
Obowiązek uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów oraz ponoszenia opłat za ich usunięcie dotyczy wszystkich drzew i krzewów znajdujących się na nieruchomościach objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego, w tym również tych rosnących na terenach leśnych.
Posiadacz nieruchomości ponosi administracyjną odpowiedzialność za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia na podstawie obiektywnej odpowiedzialności związanej ze związkiem przyczynowym pomiędzy jego działaniem lub zaniechaniem a wycięciem drzew.
Zagadnieniem wstępnym w rozumieniu art. 97 § 1 pkt 4 kpa nie może być wyjaśnienie okoliczności faktycznych wymagających ustalenia przez organ administracyjny prowadzący dane postępowanie, bowiem to do jego kompetencji należy wyjaśnienie stanu faktycznego sprawy.
Zezwolenie na usunięcie drzew nie może opierać się na hipotetycznych przesłankach zagrożenia. Ochrona zieleni wymaga rzeczywistego i udokumentowanego zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi lub mienia.
Administracyjna odpowiedzialność posiadacza nieruchomości za usunięcie drzew i krzewów bez wymaganego zezwolenia jest zobiektywizowana i nie wymaga wykazania jego winy; wystarczające jest wykazanie związku przyczynowego między zachowaniem danego podmiotu a popełnieniem czynu niedozwolonego oraz posiadacz nieruchomości może ponosić odpowiedzialność nawet wtedy, gdy czynności usunięcia dokonała osoba
Zgoda na wycięcie drzew wynikająca z art. 83 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody nie jest warunkiem wydania pozwolenia na budowę wynikającego z art. 35 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego.
Nie można różnicować stawek opłat abonamentowych w ramach jednej taryfowej grupy odbiorców, zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Budownictwa w sprawie określenia taryf oraz warunków rozliczeń. Uchwała odmawiająca zatwierdzenia taryf może być zgodna z prawem, jeżeli chociaż jedna z taryf nie spełnia wymagań określonych w prawie.
Niedopuszczalne jest domniemanie odpowiedzialności dzierżawcy nieruchomości za wycinkę drzew dokonaną przez osobę trzecią na podstawie jedynie relacji małżeńskiej bez jednoznacznego wykazania jej świadomej zgody lub wiedzy na temat tego działania.
Decyzja o przyznaniu specjalnego zasiłku celowego na leki zgodnie z art. 41 ustawy o pomocy społecznej ma charakter uznaniowy i może zostać wydana tylko w przypadku 'szczególnie uzasadnionego przypadku', co oznacza, że sytuacja życiowa osoby ubiegającej się o pomoc musi wykraczać poza codzienne i nadzwyczajne zdarzenia, a potrzeby muszą być na tyle wyjątkowe, że nie mogą być zaspokojone we własnym
Rady gmin, które przekazały zadania z zakresu wodociągów i kanalizacji związkowi międzygminnemu, nie posiadają kompetencji do ustalania stawek opłat za dostawę wody i odprowadzanie ścieków; kompetencja ta przysługuje właściwym organom związku międzygminnego zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
Usunięcie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia skutkuje obligatoryjnym wymierzeniem kary administracyjnej, niezależnie od przyczyn samowolnego działania oraz stanu zdrowotnego drzewa. Obumarcie drzewa może jedynie uzasadniać wniosek o wydanie zezwolenia, ale nie usprawiedliwia samowolnego usunięcia drzewa.
Samowolne usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia zawsze skutkuje nałożeniem administracyjnej kary pieniężnej, niezależnie od stanu drzewa oraz okoliczności jego usunięcia (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie przyrody).