Projekt, który zawiera elementy komercyjne i świadczy usługi mogące zakłócać konkurencję oraz wpływać na handel między państwami członkowskimi UE, podlega ograniczeniom wynikającym z art. 87 ust. 1 Traktatu WE i nie może uzyskać dofinansowania ze środków funduszy unijnych.
Usunięcie drzewa bez wymaganego zezwolenia jest czynem, za który nakładana jest administracyjna kara pieniężna, niezależnie od stanu zdrowotnego czy estetycznego drzewa, oraz bez względu na zasadzenie nowych drzew w miejscu usuniętego.
Art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie przyrody nakłada bezwzględny obowiązek uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa, bez względu na stan zdrowotny drzewa i potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa, a odpowiedzialność za naruszenie tego obowiązku jest obiektywna i niemożliwe jest odstąpienie od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej z tego powodu.
Podział quoad usum nieruchomości nie wyłącza współwłaściciela z możliwości ubiegania się o zezwolenie na usunięcie drzew oraz z odpowiedzialności administracyjnej za ich usunięcie bez wymaganego zezwolenia.
Rada gminy ma prawo odmówić zatwierdzenia taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę jeżeli wnioskodawca nie posiada zezwolenia na prowadzenie takiej działalności, zgodnie z art. 16 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę.
Posiadacz nieruchomości odpowiada za usunięcie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia, a usunięcie takie skutkuje wymierzeniem kary administracyjnej na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie przyrody, niezależnie od przyczyn samowolnego działania na terenie objętym ochroną przyrody.
Odpowiedzialność za usunięcie drzew bez zezwolenia jest odpowiedzialnością obiektywną, jednakże brak właściwego pouczenia oraz jednoznacznego wskazania przez organ prowadzący postępowanie w sprawie zezwolenia na wycięcie drzew może wpływać na przyjęcie braku naruszenia normy z art. 83 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody.
Zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody, termin płatności kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia może być odroczony na okres 3 lat, jeśli stopień uszkodzenia drzew nie wyklucza zachowania ich żywotności oraz możliwości odtworzenia korony, a posiadacz nieruchomości podjął działania w celu zachowania ich żywotności. Brak spełnienia tych przesłanek powoduje, że organ
Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody (art. 88 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 83 ust. 1) odpowiedzialność za usunięcie drzewa bez wymaganego zezwolenia spoczywa na posiadaczu nieruchomości, niezależnie od tego, kto faktycznie dokonał wycinki, o ile posiadacz wiedział o tym działaniu lub na nie zezwolił.
Odpowiedzialność administracyjna za usunięcie drzew bez zezwolenia jest zobiektywizowana i nie wymaga ustalenia winy właściciela, wystarczy wykazanie związku przyczynowego pomiędzy jego działaniem (zaniechaniem), a usunięciem drzew, aby nałożyć karę administracyjną.
Uchwała o odmowie zatwierdzenia taryf musi wskazywać konkretne naruszenia przepisów prawnych przy ich sporządzaniu, a brak uzasadnienia takiej uchwały stanowi o jej nieważności w kontekście zasady praworządności.
Usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia stanowi delikt administracyjny, niezależnie od stanu zdrowotnego drzew, co obliguje nałożenie kary pieniężnej zgodnie z przepisami ustawy o ochronie przyrody.
W przypadku nałożenia administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia, konieczne jest jednoznaczne ustalenie wieku drzew przy wykorzystaniu odpowiednich metod dendrometrycznych, a brak takiej weryfikacji może prowadzić do uchylenia decyzji administracyjnej przez sąd.