Konsumentem w rozumieniu art. 221 k.c. jest osoba fizyczna, udzielająca poręczenia wekslowego spłaty zobowiązania małżonka – przedsiębiorcy z tytułu umowy leasingu, jeżeli poręczenie to nie jest bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą lub zawodową tej osoby.
Sam fakt posiadania tatuażu zasadniczo nie może być przyczyną odmowy zatrudnienia kandydata do pracy
Prowadzę biuro podatkowo-księgowe. W związku z rozwojem działalności poszukuję pracownika na stanowisko księgowa/księgowy. Wśród kandydatów do pracy zgłosiła się osoba wytatuowana (tatuaże są mocno wyeksponowane w widocznym miejscu). Jednocześnie jest to osoba z doświadczeniem w księgowości i dużą wiedzą. Jednak zatrudniony na tym stanowisku pracownik będzie miał bezpośredni kontakt z klientami. Zastanawiam
Klient - osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej - zwrócił w sklepie towar. Nie miał jednak paragonu. Sprzedawca przyjął towar, bo klient okazał potwierdzenie płatności kartą płatniczą. Czy brak paragonu odbiera prawo do obniżenia VAT?
Jestem zatrudniony w spółce z o.o. na pełny etat i jednocześnie pełnię funkcję komplementariusza w spółce komandytowo-akcyjnej (nie mam ustalonego prawa do emerytury ani renty). Jakie składki powinienem opłacać z tytułu pełnienia tej funkcji?
W naszym zakładzie pracy pojawiła się konieczność organizowania dyżurów. Mają je nadzorować członkowie kadry zarządzającej. Czy należy się im za to czas wolny?
Pracownikowi przysługuje miesięczny okres wypowiedzenia. Pracodawca w stanie upadłości chce go skrócić do 2 tygodni. Czy ma do tego prawo?
Mam paragon z moim NIP na kwotę nieprzekraczającą 450 zł za zakup części zamiennych do maszyny. Czy zakup udokumentowany takim paragonem mogę zaewidencjonować w pkpir?
Podatnik VAT prowadzi studio projektowania i montażu mebli kuchennych. Zdarzają się sytuacje, że klienci nie płacą całej kwoty za zrealizowane zamówienie. Czy podatnik ma prawo skorzystać z ulgi na złe długi, skoro nabywcą jest osoba nieprowadząca działalności gospodarczej?
Klient wpłacił zaliczkę w euro na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Towar zostanie zlecony do produkcji i zostanie wyprodukowany w listopadzie 2022 r. Klient zażądał wystawienia faktury zaliczkowej dokumentującej wpłatę. Czy przy WDT sprzedawca powinien wystawiać fakturę zaliczkową?
Kto powinien podpisać czynny żal - biuro rachunkowe czy właściciel firmy - w przypadku gdy JPK VAT został złożony po terminie?
1 stycznia 2023 r. wchodzą w życie zmiany przepisów zwiększające zakres ochrony konsumentów, w szczególności w przypadku umów zawieranych poza lokalem, w tym podczas pokazów handlowych. Nowelizacja wprowadza m.in. zakaz zawierania umów dotyczących usług finansowych na tzw. pokazach lub podczas wycieczek. Wyeliminowane mają też zostać praktyki marketingowe stosowane podczas wyprzedaży a wprowadzające
24 grudnia 2022 r. zmienione zostały kryteria wyszukiwania informacji o beneficjentach rzeczywistych. Dodano nowe kryteria wyszukiwania podmiotów według numeru KRS, a także nazwy (firmy), a w przypadku trustów - innych danych umożliwiających wyszukanie informacji o beneficjentach rzeczywistych. Zmiany dotyczące trustów wchodzą w życie 1 stycznia 2023 r.
Podatnik zamierza rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej o świadczenie usług treningu personalnego. Jaką powinien stosować stawkę VAT do świadczenia tych usług? Czy można je zaklasyfikować jako rodzaj usług edukacyjnych?
Osoba fizyczna zlikwidowała działalność gospodarczą oraz złożyła zgłoszenie VAT-R. Firmowy rachunek tej osoby został zamknięty w związku z zakończeniem działalności gospodarczej. Czy VAT, który osoba ta wykazała do zwrotu w ostatnim pliku JPK_VAT, może zostać zwrócony na rachunek osobisty tej osoby?
W ramach zarejestrowanej działalności gospodarczej świadczę usługi nadzoru budowlanego, głównie na rzecz osób prywatnych. Czy po przekroczeniu limitu obrotów będę musiał nabyć i uruchomić kasę online, ponieważ usługi budowlane są objęte tym obowiązkiem?
Podatnik prowadzi firmę transportową, która została wynajęta jako jeden z wielu podwykonawców przy budowie drogi krajowej. Zadaniem podatnika jest dowóz na teren budowy piasku i żwiru. Przewożone towary są transportowane z kopalni, w których zostały kupione przez głównego wykonawcę. Zatem podatnik realizuje tylko transport. Czy wystawiając faktury mamy oznaczać je kodem GTU?
Czy przywóz ziemi na plac budowy bloków wielorodzinnych powinien być opodatkowany 8% VAT? Nie świadczymy usługi budowlanej, tylko przewozimy zakupioną przez inwestora ziemię na teren budowy. Klient twierdzi, że powinna być zastosowana stawka 8%.
Kalendarium wydarzeń od 1 listopada do 5 grudnia 2022 r. 2 grudnia 2022 r. zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Wynika z niego, że w 2023 r. zostanie m.in. utrzymana stawka 0% na żywność oraz darowizny na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium
Działalność gospodarcza prowadzona przez organizację pozarządową (np. stowarzyszenie) może mieć jedynie charakter wspomagający wobec działalności statutowej. W praktyce oznacza to, że nigdy nie może ona dominować nad celami określonymi w statucie tej organizacji. Warto jednak zauważyć, że cel prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku organizacji pozarządowych (w tym stowarzyszeń i fundacji)
Podatnik wystawił kilka faktur zaliczkowych, które w sumie pokrywają całą wartość sprzedaży. Czy w tej sytuacji konieczne jest wystawienie faktury końcowej?
W 2023 r. wejdą w życie rewolucyjne zmiany w zakresie prawa pracy. Do Kodeksu pracy zostaną wprowadzone przepisy o pracy zdalnej oraz kontroli trzeźwości pracowników. Na wdrożenie oczekuje również dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej, która ustanawia duże zmiany w zakresie zawierania