Ideą wszelkich form oszczędzania na emeryturę jest gromadzenie środków w celu zapewnienia sobie zasobów finansowych po zakończeniu aktywności zawodowej z uwagi na osiągnięcie wieku emerytalnego. Mając na względzie, że emerytura wypłacana przez ZUS w ramach systemu powszechnie organizowanego przez państwo, w większości wypadków zapewni tylko podstawowy standard zabezpieczenia potrzeb emeryta, wprowadzono
Rozwiązaliśmy umowę o pracę z pracownikiem w trybie art. 53 Kodeksu pracy z powodu długotrwałej choroby. Po kilku miesiącach pracownik zawiadomił nas, że po wyczerpaniu prawa do świadczenia rehabilitacyjnego otrzymał rentę i chce, żeby wypłacić mu odprawę rentową. Ta osoba nie jest już naszym pracownikiem, więc uważamy, że nie ma możliwości wypłaty jej tego świadczenia. Czy mamy rację?
Podatnicy nabywający paliwo z innego kraju UE, gdy są zobowiązani do wcześniejszej wpłaty VAT na rachunek US, będą mogli poczekać z zapłatą, gdy sprzedawca nie wystawi faktury. Z zapłatą będzie można czekać, jednak nie dłużej niż do 16 dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Taką zmianę od 28 grudnia 2021 r. wprowadziła ustawa
Spółka obciąża pracowników kosztami usług telekomunikacyjnych, wystawiając im refaktury. Czy wykazując te obciążenia w pliku JPK_VAT, powinniśmy stosować jakieś oznaczenia?
Czy z faktury zaliczkowej oraz końcowej, wskazujących tylko ogólnie "zakup materiałów budowlanych", a nie konkretne towary, można odliczyć VAT?
Sprzedawca wystawił klientowi paragon na drobną kwotę z NIP nabywcy. Klient domaga się teraz wystawienia mu zwykłej faktury. Czy sprzedawca ma taki obowiązek?
Nasza pracownica przebywa na urlopie macierzyńskim. Jednak w czasie tego urlopu podjęła u nas pracę na umowę zlecenia na okres 1 miesiąca. Mamy wątpliwość, czy przysługuje jej zasiłek macierzyński za okres tej pracy. Obawiamy się, że ZUS może zakwestionować wypłatę zasiłku macierzyńskiego, ponieważ przepisy nie przewidują możliwości wykonywania pracy w okresie urlopu macierzyńskiego. Od 1 stycznia
Pracownik zwrócił się z prośbą do pracodawcy o zgodę na udział w szkoleniu, którego zakres tematyczny pokrywa się z wykonywaną przez niego pracą. Z tego względu pracodawca zgodził się pokryć jego koszty. Czy w sytuacji gdy pracodawca nie kieruje pracownika na szkolenie, a jedynie się na nie godzi, wartość szkolenia należy doliczyć do przychodów pracownika?
Nabyłem usługę od kontrahenta spoza UE. Czy mogę zapłacić za nią gotówką? Czy też powinienem zrobić przelew? Należność za usługę przekracza 20 000 zł. Czy jak zapłacę gotówką, to będę miał koszt podatkowy?
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Jestem czynnym podatnikiem VAT. Pod koniec listopada 2021 r. zorganizowałem spotkanie z 5 klientami. Otrzymałem fakturę za catering - szwedzki stół zamówiony na to spotkanie. Koszt cateringu 420 zł netto. Czy mogę odliczyć VAT z takiej faktury i zaliczyć ją do kosztów?
Po wystąpieniu wspólnika (komandytariusza) ze spółki komandytowej spółka podpisała z nim umowę dotyczącą odpłatnego terminowego powstrzymania się od dokonywania czynności konkurencyjnych wobec jej działalności. Konieczność podpisania umów wynika z ochrony interesu i źródła przychodów spółki. Wspólnik posiada wiedzę na temat każdego aspektu jej działalności i w związku z tym mógłby z łatwością rozpocząć
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 listopada do 5 grudnia 2021 r.
Spółka z o.o. zamierzała zrealizować inwestycję dotycząca budowy nowej siedziby (budynek biurowy). W ramach tego projektu poniosła wydatki na wykonanie prac projektowych, opracowanie dokumentacji, wykonanie digitalizacji map, opłaty za pozwolenie budowlane. Z uwagi na trudną sytuację ekonomiczną podjęła decyzję o zaniechaniu tej inwestycji. Kiedy wydatki związane z zaniechaną inwestycją powinny być
Podatnik omyłkowo wysłał do klienta nie ten towar, który został zamówiony (pomyłka w symbolu). Po dwóch dniach został wysłany prawidłowy towar. Podatnik poniósł koszty transportu realizowanego przez firmę spedycyjną. Czy od faktur VAT za dostarczenie i odbiór niewłaściwego towaru podatnik może odliczyć VAT?
Nie każde niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania pociąga za sobą odpowiedzialność biura rachunkowego. Taką odpowiedzialność wywołuje jedynie niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania, które jest następstwem okoliczności przez biuro zawinionych i które doprowadziło do powstania szkody przy wystąpieniu normalnego związku przyczynowego pomiędzy niewykonaniem zobowiązania a szkodą
Podatnik wykazuje usługi o charakterze niematerialnym, które powinny być oznaczone w JPK_VAT kodem GTU_12. Jednak usługi te dokumentowane są za pomocą dokumentu wewnętrznego. Czy w takiej sytuacji dalej należy je wykazywać w JPK_VAT z kodem GTU_12?
W 2022 r. wejdą w życie rewolucyjne zmiany przepisów w zakresie wynagrodzeń i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich wprowadza Polski Ład. Przewiduje on m.in. nową kwotę wolną od podatku, podwyższenie drugiego progu podatkowego oraz zmianę zasad naliczania składki zdrowotnej.
Podatnik wysłał mailem notę korygującą do jednego z kontrahentów z prośbą o jej akceptację. Niestety, podatnik nie dostał potwierdzenia przyjęcia tej noty. Czy w tej sytuacji można przyjąć milczącą zgodę kontrahenta?
Podatnik prowadzący sklep internetowy ma rachunki bankowe w kilku bankach. Do każdego z tych rachunków prowadzony jest rachunek VAT, przy czym tylko w niektórych przypadkach środki na rachunkach VAT są oprocentowane. Czy podatnik może przelewać środki z rachunków VAT, które są nieoprocentowane, na rachunki VAT w bankach, które są oprocentowane?
Zmiany od 1 stycznia 2022 r. Zmiany od 1 lipca 2022 r. Zmiany od 1 stycznia 2022 r. Zmiany od 1 stycznia 2022 r. Zmiany od 1 stycznia 2023 r. Zmiany od 1 stycznia 2022 r. Zmiany od 1 stycznia 2023 r. Zmiany od 1 stycznia 2022 r. Zmiany od 1 stycznia 2022 r. Zmiany od 1 stycznia 2022 r. Zmiany od 1 lutego 2022 r. Zmiany od 1 lipca 2022 r. Zmiany od 1 stycznia 2022 r.