Mam duże wątpliwości dotyczące braku możliwości świadczenia usług prowadzenia ksiąg rachunkowych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w sytuacji gdy same nie posiadają certyfikatu księgowego, ale zatrudniają pracownika z odpowiednimi uprawnieniami. W art. 19 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest zapis, że: jeżeli przepisy szczególne nakładają obowiązek posiadania odpowiednich
Czy można zaliczyć do kosztów firmy zakup kartek świątecznych (będą one wysyłane kontrahentom firmy)? Jeśli tak, to jak należy zaksięgować zakup takich kartek przy pełnej księgowości?
Spółka dzierżawi stacje LPG na podstawie umowy dzierżawy. Z treści umowy wynika, że koszty energii, telefonu oraz wszelkich napraw pokrywa dzierżawca. Faktury VAT za energię, telefon, wodę, podatek gruntowy są wystawiane na osobę prywatną (wydzierżawiającego). Jak rozliczyć VAT? Czy wystarczy opisać fakturę (zgodnie z umową dzierżawy z dnia...), aby zaliczyć w koszty ww. opłaty? Jak ująć to w księgach
W lipcu tego roku w naszej spółce z o.o. została podjęta uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego w drodze wniesienia wkładów pieniężnych. Określone w uchwale kwoty zostały przez wspólników wpłacone w sierpniu. W KRS zmiana została zgłoszona we wrześniu; w tym samym miesiącu spółka uzyskała również wypis z rejestru potwierdzający dokonanie zmiany. Czy spółka postąpiła prawidłowo, składając deklarację
Spółka z o.o. prenumeruje czasopisma specjalistyczne, w tym „Gazetę Prawną” oraz jedno z podatkowych wydawnictw na płytach CD. Prenumerata większości czasopism na rok 2008 zostanie opłacona w listopadzie lub grudniu roku bieżącego. Czy z podatkowego punktu widzenia będą to koszty uzyskania przychodów roku 2007, czy też 2008? W przypadku niektórych czasopism prenumeratę opłacamy za okresy kwartalne,
Jak zaksięgować zakup apteczki samochodowej przy pełnej księgowości? Czy jest to koszt uzyskania przychodu?
Ustalenie i odpowiednie rozliczenie wyniku finansowego budzi wiele wątpliwości, w szczególności w jednostkach non profit prowadzących działalność gospodarczą. Problem wynika z tego, że w momencie podjęcia przez organizację non profit działalności gospodarczej, dla celów bilansowych organizacja taka podlegać będzie tym samym regułom co spółka handlowa. Równocześnie nadal pozostanie organizacją non profit
Jak należy wycenić inwentaryzację środków trwałych na arkuszach spisowych - w wartości początkowej czy w wartości netto?
Przy podziale zysku netto za 2006 rok wspólnicy przekazali 80 000 zł na fundusz inwestycyjny. Fundusz ten był przeznaczony na utworzenie oddziału spółki w innym mieście. Spółka zakupiła środki trwałe o wartości 45 000 zł, które przekazała do oddziału. Przekazano też środki pieniężne o wartości 10 000 zł. Jak zaksięgować wykorzystanie tego funduszu?
Prowadzę od niedawna księgowość spółki z o.o. W księgach widnieje saldo kapitału z aktualizacji środków trwałych w kwocie 10 253,80 zł. W wyniku przeprowadzonej w tym roku inwentaryzacji (inwentaryzacja środków trwałych przeprowadzana jest tu raz na 4 lata, ponieważ jest to teren zamknięty, strzeżony) stwierdziliśmy, że środki trwałe, których dotyczy kapitał z aktualizacji, są całkowicie umorzone,
Spółka z o.o. prowadzi hurtownię oraz sieć sklepów z materiałami budowlanymi. Ewidencja zapasów towarów w hurtowni jest prowadzona w cenach zakupu netto. Ewidencja zapasów towarów w sklepach prowadzona jest wartościowo według cen sprzedaży brutto. W pomieszczeniach hurtowni oraz sklepowych chcemy przeprowadzić prace remontowe, na które przekazane zostaną własne towary. Jak należy ująć takie operacje
Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów i chciałabym się dowiedzieć, czy powinnam księgować faktury od razu, gdy je dostaję? Na czym polegają metody: memoriałowa i kasowa?
Nasza spółka zakupiła specjalistyczny program komputerowy, który został wdrożony. Wysłaliśmy naszych pracowników na szkolenie dotyczące obsługi oprogramowania. Czy koszty szkolenia (w tym diety, koszty noclegów pracowników) powinny zwiększać wartość początkową wdrożonego oprogramowania, czy też mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów?
Prowadzenie ksiąg rachunkowych jest podstawowym i oczywistym zadaniem stawianym przed głównym księgowym każdej jednostki gospodarczej. Przy ich prowadzeniu istotnym pomocnikiem jest odpowiedni program finansowo-księgowy. Z kolei zasadniczym kryterium przy wyborze takiego programu (lub ocenie) jest stwierdzenie, czy spełnia on wymogi stawiane przez ustawę o rachunkowości.
Spółki prowadzące księgi rachunkowe za pomocą komputera mogą skorzystać z różnych programów dostępnych na rynku lub wytwarzać program finansowo-księgowy we własnym zakresie. W zależności od tego, czy spółka nabyła program z zewnątrz i czy nabyła go na krótki czy długi okres użytkowania, czy wytworzyła go we własnym zakresie, program podlega innej kwalifikacji księgowej.
Jesteśmy stowarzyszeniem, które do końca 2006 r. prowadziło księgowość (pełną) metodą „ręczną”. W marcu 2007 r. zakupiliśmy program finansowo-księgowy. Dokumenty księgowe zostały wprowadzone od początku roku obrotowego. Czy zarząd jednostki powinien zatwierdzić uchwałą wprowadzenie tego programu do użytkowania? Jeżeli tak, to na jaki artykuł ustawy o rachunkowości należy się powołać?
Od początku 2007 r. skupujemy akcje na okaziciela pewnej spółki akcyjnej. Na 1 stycznia 2007 r. mieliśmy 27,25% udziałów w jej kapitale akcyjnym. Akcje skupujemy od obecnych i byłych pracowników spółki, zawierając każdorazowo umowy cywilnoprawne kupna-sprzedaży. Umowy te zawierane są pod różnymi datami, a należności płatne gotówką. Po zgromadzeniu większej liczby umów (nie rejestrujemy ich pojedynczo
Jak prawidłowo zaksięgować towar zakupiony w Chinach, oclony w Hamburgu i sprowadzony do Polski?
Nasza spółka akcyjna wynajmuje powierzchnię biurowo-administracyjną. Obecnie wynajmują ją dwie firmy zagraniczne - łącznie 2416,40 m2 na okres 3-letni. Czynsz od kontrahentów pobierany jest miesięcznie. W umowach zobowiązaliśmy się do przystosowania lokali do potrzeb klientów. Część nakładów finansowych wiąże się z powiększeniem wartości środków trwałych, ale większość ma charakter nakładów remontowych
W sierpniu tego roku przedawnieniu uległa należność główna wraz z należnymi odsetkami od jednego z naszych zagranicznych odbiorców. Należność ta była objęta pełnym odpisem aktualizującym. Czy tę część należności, która stanowiła przychód podatkowy, będziemy mogli uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu? Jakich księgowań należy dokonać w związku z zaistniałym przedawnieniem i czy spowodują one powstanie
Z likwidacją działalności gospodarczej wiąże się szereg obowiązków. Dotyczą one: formalności w urzędach, rozliczeń podatkowych i księgowych, obowiązków w zakresie ZUS i prawa pracy, przechowywania dokumentacji. Z likwidacją działalności wiąże się również odpowiedzialność za zdarzenia prawne powstałe przed likwidacją. Poniżej omawiamy wszystkie te zagadnienia. Proces likwidacji i jego skutki opisujemy