Od 1 listopada 2026 r. przedsiębiorcy nie założą już działalności gospodarczej w tradycyjny, papierowy sposób – wniosek o wpis do CEIDG trzeba będzie złożyć wyłącznie drogą elektroniczną. To pierwszy etap pełnej elektronizacji Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, którą wprowadza ustawa deregulacyjna z kwietnia 2026 r.
Wpis do Wykazu KSC to jeden z pierwszych kroków związanych z nowymi przepisami ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (KSC). Resort cyfryzacji przypomina, że podmioty zobowiązane do samorejestracji mają czas do 3 października 2026 r. na złożenie wniosku o wpis.
29 września 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o PIT i CIT, który przewiduje zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych. Projekt ma uszczelnić obowiązujące przepisy i ograniczyć wykorzystywanie fundacji do celów optymalizacji podatkowej. Nowe regulacje obejmą m.in. sprzedaż majątku wniesionego do fundacji, dochody zagraniczne oraz najem krótkoterminowy.
Od 1 października 2026 r. kolejna grupa przedsiębiorców zostanie objęta obowiązkiem posiadania adresu do e-Doręczeń, a od 1 listopada rejestracja działalności gospodarczej w CEIDG będzie możliwa wyłącznie online. Zmiany obejmą również portal Biznes.gov.pl, na którym udostępnione zostaną nowe usługi wspierające funkcjonowanie firmy oraz weryfikację jej cyberbezpieczeństwa.
MF wyjaśnił jak rozliczać składki na ubezpieczenie chorobowe zwrócone przedsiębiorcom przez ZUS. Jeżeli składki były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, to przedsiębiorcy muszą dokonać korekty kosztów. Należy to zrobić na bieżąco. W przypadku gdy składki były odliczane od dochodu albo przychodu, to trzeba je doliczyć do dochodu albo przychodu w zeznaniu składanym za rok, w którym przedsiębiorca
Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje nowa Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2025). Wraz z wprowadzeniem klasyfikacji PKD 2025 możliwe jest nadal stosowanie klasyfikacji PKD 2007 dla działalności rozpoczętej przed 1 stycznia 2025 roku. Okres przejściowy potrwa jednak tylko do końca 2026 r. Po tym terminie konieczne będzie pełne stosowanie PKD 2025, a firmy, które nie dokonają aktualizacji samodzielnie
Ulga na start - lekarz stomatolog.
Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne za osoby wykonujące umowę o pracę w Polsce i poza granicami kraju.
Podlegania ubezpieczeniom społecznym - żona przedsiębiorcy.