Niezbędnym dla uznania wydatku za służący rehabilitacji jest istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a zmniejszeniem ograniczeń zawodowych pracownika niepełnosprawnego objętego programem. Związek ten musi mieć charakter bezpośredni z niepełnosprawnością konkretnych pracowników. Skoro celem finansowania wydatków ze środków funduszu rehabilitacji jest zmniejszenie ograniczeń zawodowych
W kontekście delegowania pracowników w ramach świadczenia usług na terenie innego państwa członkowskiego UE koszty zakwaterowania ponoszone przez pracodawcę nie stanowią nieodpłatnych świadczeń podlegających opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz są obowiązkiem pracodawcy wynikającym z przepisów unijnych dotyczących warunków zatrudnienia pracowników delegowanych
Do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych można wliczyć osobę niepełnosprawną wyłącznie od dnia przedstawienia pracodawcy orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność. Weryfikacja istnienia schorzenia musi odbyć się zgodnie z procedurą prawną i być potwierdzona przez uprawnionego lekarza.
Zapewnienie przez pracodawcę noclegów pracownikom delegowanym do pracy za granicą nie stanowi dla nich przychodu ze stosunku pracy w postaci innego nieodpłatnego świadczenia, jeżeli wydatki na zakwaterowanie ponoszone są w interesie pracodawcy, a nie pracowników, przez co pracownicy nie uzyskują z tego tytułu przychodów ze stosunku pracy podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f
Zapewnienie przez pracodawcę delegującego pracowników do innych państw Unii Europejskiej ich zakwaterowania i pokrycie kosztów podróży, które wynikają wyłącznie z potrzeb pracodawcy i są realizowane w celu należytego świadczenia pracy przez pracowników oddelegowanych, nie stanowi dla tych pracowników przychodu ze stosunku pracy w formie nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o
W przypadku środków Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, ich każdorazowe wykorzystanie w sposób niezgodny z przeznaczeniem ustawowym, nawet jeżeli nie dochodzi do faktycznego wydatkowania tych środków i są one później zwracane, stanowi naruszenie przepisów i podlega sankcji określonej w art. 33 ust. 4a pkt 2 ustawy o rehabilitacji.
W celu zastosowania podwyższonej stawki kosztów uzyskania przychodów określonej w art. 22 ust. 9 pkt 3 u.p.d.o.f. w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z tytułu korzystania z praw autorskich, niezbędne jest spełnienie przesłanek tj. powstanie utworu w ramach obowiązków pracowniczych, przeniesienie praw do tego utworu na rzecz pracodawcy oraz wypłata na rzecz twórcy określonego wynagrodzenia za przeniesienie
Przepisy art. 116 § 1 kodeksu Ordynacji Podatkowej dotyczące odpowiedzialności członków zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością za zaległości podatkowe spółki wprowadzają pozytywne przesłanki do zastosowania tej odpowiedzialności, obejmujące pełnienie funkcji członka zarządu w czasie powstania zobowiązania podatkowego i bezskuteczność egzekucji przeciwko spółce, oraz przesłanki egzoneracyjne
Art. 22 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawiera termin prawa materialnego, wskazujący od kiedy i za jakie okresy rozliczeniowe może być wykorzystana kwota obniżenia wpłat. Zobowiązany do wpłat na PFRON może ,,dysponować'' przysługującymi mu obniżeniami w odniesieniu do konkretnych rozliczeń z Funduszem, tj. rozliczeń przypadających w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym uzyskał informację o poszczególnych
Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o rehabilitacji, niewykorzystana kwota obniżenia wpłat na Fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych może być uwzględniana we wpłatach na ten Fundusz przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, licząc od dnia uzyskania informacji o kwocie obniżenia. Zakres przedmiotowy i warunki tego obniżenia są decydujące dla obszaru znaczeniowego tego przepisu prawa materialnego.
Art. 22 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawiera termin prawa materialnego, wskazujący od kiedy i za jakie okresy rozliczeniowe może być wykorzystana kwota obniżenia wpłat. Podmiot zobowiązany do wpłat na PFRON może ,,dysponować'' przysługującymi mu obniżeniami w odniesieniu do konkretnych rozliczeń z Funduszem, tj. rozliczeń przypadających w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym uzyskał informację o poszczególnych
Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, firma może korzystać z obniżenia wpłat na fundusz pracy przez maksymalnie 6 miesięcy od momentu, gdy dowiaduje się o kwocie obniżenia.
Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej, środki funduszu rehabilitacji są przeznaczane na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej osób niepełnosprawnych oraz na indywidualne programy rehabilitacji opracowywane przez powołane przez pracodawców komisje rehabilitacyjne. Wydatki te muszą zatem służyć ułatwieniu osobom niepełnosprawnym uzyskania i utrzymania odpowiedniego
Środki funduszu rehabilitacji powinny być przeznaczane na działania bezpośrednio przyczyniające się do ułatwienia osobom niepełnosprawnym uzyskania i utrzymania odpowiedniego zatrudnienia i awansu zawodowego oraz integracji społecznej. Wydatki na rozbudowę infrastruktury, które nie służą bezpośrednio tym celom, nie mogą być uznane za spełniające wymagania przepisów prawa o rehabilitacji osób niepełnosprawnych
Wydatki pokrywane z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych powinny być bezpośrednio związane z poprawą sytuacji zawodowej konkretnego pracownika. Obowiązek wykazania bezpośredniego związku pomiędzy wydatkiem a poprawą sytuacji zawodowej pracownika spoczywa na wnioskodawcy.
Zakup sprzętu standardowego, który ułatwia wykonywanie obowiązków pracowniczych osobie niepełnosprawnej, może być zaliczany do kosztów rehabilitacji zawodowej i finansowany ze środków funduszu rehabilitacji. Przepisy prawa nie ograniczają tych środków jedynie do zakupu specjalistycznego sprzętu dedykowanego wyłącznie dla pracowników niepełnosprawnych.
Należy prowadzić rozliczeniowy rachunek bankowy środków ZFRON oraz wydawać środki tego funduszu wyłącznie z tego rachunku, a nieprowadzenie takiego rachunku może skutkować obowiązkiem wpłaty sankcji na rzecz PFRON, zgodnie z art. 33 ust. 3 pkt 2 i pkt 2a ustawy o rehabilitacji.
Przedsiębiorca, który zapewnia nieodpłatny nocleg podwładnym ze Wschodu, musi potrącić zaliczkę na PIT od wartości takiego świadczenia. Nie ma jednak takiego obowiązku wobec wydatków poniesionych na legalizację pobytu zagranicznego zleceniobiorcy.
Przesłanka wcześniejszego zgłoszenia przedmiotu opodatkowania, które powinno zostać potwierdzone decyzją wojewody w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej, wynika wprost z art. 7 ust. 2 pkt 4 u.p.o.l. Opisane w tym przepisie zwolnienie przysługuje w zakresie przedmiotów opodatkowania zgłoszonych wojewodzie, co powinno dodatkowo być potwierdzone decyzją lub zaświadczeniem. Co istotne, zwolnienie
Warunkiem wykorzystania funduszu rehabilitacji jest dokonywanie wydatków z tego funduszu w sposób celowy i oszczędny z uwzględnieniem optymalnego doboru metod i środków realizacji w stosunku do zakładanych efektów.
Środki funduszu rehabilitacji powinny mieć bezpośredni związek z poprawą sytuacji konkretnego niepełnosprawnego pracownika w kontekście ograniczeń wynikających z jego poziomu niepełnosprawności.
To, że nowa wykładzina antypoślizgowa została położona w tej części zakładu pracy, z której korzystają również pełnosprawni pracownicy, nie oznacza, że nie jest możliwe sfinansowanie tego wydatku z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON).