Przepis par. 3 pkt 1 lit. "a" rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1982 r. w sprawie zmian w podatku wyrównawczym /Dz.U. nr 26 poz. 192/ nie uzależnia wyłączenia z opodatkowania tym podatkiem wynagrodzeń i dodatków za pracę w niedziele, święta i dodatkowe dni wolne od pracy - od tego, czy wypłacono je jako wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych, lecz od tego, czy była to praca
Dla oceny charakteru premii jako uznaniowej nie ma decydującego znaczenia okoliczność, ile wysokość jej nie jest określona ściśle, a tylko ramowo.
1. Pracownicy samotnie wychowującej dziecko wypłaca się zasiłek wychowawczy w wysokości powiększonej o 100 procent. Zmiana par. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 lipca 1981 r. w sprawie urlopów wychowawczych /Dz.U. nr 19 poz. 97/ wprowadzona rozporządzeniem z dnia 27 stycznia 1982 r. oddzieliła zasadę powiększania zasiłku od zastrzeżenia, że zasiłek nie może przekraczać kwoty przeciętnego miesięcznego
Zatrudnienie przez rzemieślnika osoby trzeciej na podstawie umowy zlecenia /art. 734 Kc/ lub innej umowy cywilnoprawnej /np. umowy o dzieło - art. 627 i nast. Kc/ wprawdzie nie tworzy stosunku pracy w rozumieniu art. 22 par. 1 Kp, niemniej jednak - w razie przekroczenia dopuszczalnego stanu zatrudnienia - wywołuje konsekwencje w postaci utraty warunków do zwolnienia od podatków, o czym rzemieślnik
Stałe wykonywanie funkcji duchownych na rzecz członków wyznania "Świadków Jehowy" /współwyznawców/ można byłoby uznać za społecznie usprawiedliwioną przyczynę uchylania się od pracy, albowiem w przeciwnym razie mielibyśmy do czynienia z ograniczeniem konstytucyjnej zasady stanowiącej prawo do swobodnego wykonywania funkcji religijnych przez związek wyznaniowy /art. 70 Konstytucji PRL/. Konieczność
Skasowanie decyzji organu I instancji nie musi oznaczać powstania równocześnie prawa do egzekwowania należności wypłaconej nienależnie. Uprawnienie takie musi wynikać albo z ustawy albo z tytułu wykonawczego mogącego być podstawą egzekucji. Do czasu przedstawienia takiego tytułu wykonawczego bądź wylegitymowania się odpowiednim przepisem ustawy nie jest możliwe nawet z należności należnych zobowiązanemu
1. Ustawa z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych /Dz.U. nr 31 poz. 214/, jak i rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1983 r. w sprawie niektórych praw i obowiązków urzędników administracji celnej /Dz.U. nr 5 poz. 34/, nie znają formy przeniesienia urzędnika państwowego /funkcjonariusza celnego/ na inne stanowisko służbowe w ramach tego samego urzędu, poza przypadkami
1. Par. 2 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Pracy, Płacy i Spraw Socjalnych z dnia 21 marca 1983 r. w sprawie wykonywania robót na cele publiczne przez osoby wpisane do wykazu osób uporczywie uchylających się od pracy /Dz.U. nr 17 poz. 81/ określa wymogi, jakie powinno spełniać "wezwanie" organu administracji państwowej skierowane do osoby mającej stawić się w danym miejscu i czasie celem wykonania
Zdanie drugie par. 4 rozporządzenia Ministrów Pracy i Opieki Społecznej oraz Zdrowia z dnia 20 marca 1954 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze żurawi /Dz.U. nr 15 poz. 58/ "zatrudnienie dźwigowych ponad 8 godzin na dobę jest zabronione". Realizacja powyższego przepisu nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Należy on bowiem do norm prawa administracyjnego uznawanych, jako
1. Fakt, że wspólnota wyznaniowa Świadkowie Jehowy nie należy do kategorii związków wyznaniowych uznanych przez Państwo, nie oznacza, że stałe wykonywanie funkcji duchownych na rzecz współwyznawców jest przyczyną społecznie nie usprawiedliwiającą uchylania się od podjęcia innej pracy zarobkowej w rozumieniu art. 7 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu wobec osób uchylających się od pracy