Za usługę w rozumieniu par. 2 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 1982 r. w sprawie ulg i zwolnień od podatku od płac /M.P. nr 23 poz. 202/ należy zgodnie z zarządzeniem Nr 14 Prezesa GUS z dnia 17 września 1980 r. OBR-BP-102/80 w sprawie klasyfikacji usług /Zeszyty Metodyczne Nr 45 GUS, Warszawa 1980/ uznać określone czynności świadczone przez jednostki gospodarki uspołecznionej na zewnątrz
W przypadku otrzymania z zagranicy rzeczy, której dostawę obdarowanemu do kraju zlecił i sfinansował darczyńca w zagranicznej firmie, przedmiotem darowizny, podlegającym opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn jest otrzymana przez obdarowanego rzecz, a nie zagraniczne środki płatnicze wpłacone przez darczyńcę za dostawę tej rzeczy obdarowanemu.
W przypadku otrzymania z zagranicy rzeczy, której dostawę obdarowanemu do kraju zlecił i sfinansował w zagranicznej firmie darczyńca, przedmiotem darowizny podlegającej opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn jest otrzymana przez obdarowanego rzecz, a nie zagraniczne środki płatnicze wpłacone za granicą przez darczyńcę na tę rzecz.
1. Podatkowa komisja odwoławcza nie jest organem właściwym do rozpatrzenia odwołania, którego przedmiotem jest wyłączenie podatnika z jednej ze zryczałtowanych form opodatkowania /np. z karty podatkowej/. Organem właściwym w tym przedmiocie jest izba skarbowa. 2. Jeżeli decyzja organu odwoławczego w przedmiocie wyłączenia podatnika z opłacania podatku w formie karty podatkowej jest dotknięta wadą nieważności
Przyjęcie przez organy podatkowe poglądu jakoby tylko inwestorzy rozpoczynający zwoje zadania po wejściu w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 listopada 1982 r. w sprawie ulg w podatku dochodowym z tytułu przeznaczenia zysku na cele rozwojowe oraz na inne cele uzasadnione społecznie /Dz.U. nr 41 poz. 274/, to jest po dniu 1 stycznia 1983 r. mogli korzystać z jego dobrodziejstw, stanowi naruszenie
1. W art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym /Dz.U. nr 53 poz. 339 ze zm./ ustawodawca ustanowił zasadę, że wszelkie wydatki, z wyjątkiem wymienionych w art. 12 ustawy, poniesione w celu uzyskania przychodu, należy uznać za koszty uzyskania przychodu. W związku z tym należy przyjąć, że wydatki konieczne, związane z uruchomieniem źródła przychodu, należy potrącić od przychodów
Zaniechanie przez podatnika korzystającego z ryczałtu umownego zgłoszenia właściwemu organowi danych faktycznych dotyczących prowadzonej przez niego działalności tylko wtedy stanowi podstawę do wyłączenia go ze zryczałtowanej formy opodatkowania na podstawie par. 31 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 1982 r. w sprawie zryczałtowania podatków obrotowego i dochodowego od niektórych
1. Opodatkowanie w danym roku podatkowym powinno nawiązywać do opodatkowania w tej samej formie w roku ubiegłym, a różnice w wysokości opodatkowania powinny wynikać ze zmiany stawek podatkowych, cen, rozmiarów działalności lub innych okoliczności ustalonych przez organ podatkowy, przy czym stanowisko tego organu powinno być uzasadnione w sposób logiczny i przekonujący. 2. Brak uzasadnienia decyzji
Jeżeli strona - choćby po terminie - złożyła zeznanie podatkowe i zeznanie to zostało przyjęte przez organ podatkowy, organ ten - stosownie do art. 168 Kpa - był obowiązany dokonać wymiaru podatku zgodnie z zeznaniem, a w razie wątpliwości co do rzetelności oświadczenia wezwać podatnika do udzielenia niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia zeznania w wyznaczonym terminie, ze wskazaniem przyczyn, dla
1. Jeżeli organ podatkowy dokonał wymiaru opłaty skarbowej od transakcji kupna-sprzedaży samochodu, przyjmując jego wartość szacunkową za podstawę wymiaru, tę samą podstawę opodatkowania powinien przyjąć również w postępowaniu podatkowym o wymiar podatku dochodowego od przychodów ze źródeł nie ujawnionych. 2. Artykuł 8 ust. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym /Dz.U. nr 53 poz. 339
1. Zawarte w Państwowym Biurze Notarialnym porozumienie pomiędzy autorami patentu a członkiem zespołu, który sporządził opracowanie wykorzystane w wyeksportowanym "osiągnięciu technicznym", dotyczące redystrybucji nagrody pieniężnej otrzymanej przez autorów patentu, jest w swych podstawowych cechach najbliższe umowie darowizny. Odpowiada ono bowiem przesłankom prawnym z art. 888 par. 1 Kodeksu cywilnego
1. Przy ustalaniu wymiaru podatku w formie ryczałtu umownego oświadczenie podatnika o przewidywanej wysokości obrotu i dochodu nie ma charakteru zeznania podatkowego, wobec czego nie ma zastosowania w takim wypadku art. 168 par. 2 Kpa. 2. Oświadczenie, o którym mowa, ma charakter propozycji otwierającej procedurę swoistych rokowań pomiędzy organem podatkowym a podatnikiem, które kończą się wydaniem
Z par. 1 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 1981 r. w sprawie rozciągnięcia przepisów ustawy o zobowiązaniach podatkowych na niektóre rodzaje świadczeń pieniężnych oraz określenia właściwości organów podatkowych w zakresie umarzania zaległości podatkowych /Dz.U. nr 23 poz. 119/ wynika, że na składki na Fundusz Emerytalny Rolników zostały rozciągnięte wszystkie przepisy tej ustawy
1. W świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 października 1981 r. w sprawie zwolnień od podatków i opłaty skarbowej podatników osiągających przychody z niektórych rodzajów nowo uruchomionej działalności zarobkowej /Dz.U. nr 26 poz. 138/ brak ciągłości w prowadzeniu rzemiosła nie daje podstaw do uznania, że działalność wchodząca do zakresu przedmiotowego rzemiosła nie była prowadzona
1. Osiągnięcie przez podatnika rzeczywistych obrotów i dochodów odbiegających od przyjętych w kalkulacji ryczałtu winno być w normalnych warunkach uznane za zdarzenie mieszczące się w granicach ryzyka związanego z tą konstrukcją prawną i nie stwarzające podstawy do wzruszenia decyzji o przyznaniu ryczałtu i ustaleniu jego wysokości przez organ administracji. 2. W sytuacjach wyjątkowych dopuszczalne
1. Przewidziane w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. "a" ustawy z dnia 11 lutego 1981 r. o opodatkowaniu podatkiem od wynagrodzeń dodatkowych wynagrodzeń i niektórych innych przychodów /Dz.U. nr 4 poz. 18/ zwolnienie nauczyciela lub lekarza od opodatkowania wynagrodzenia z drugiego miejsca pracy nie dotyczy jakiegokolwiek zatrudnienia, lecz tylko takiego, które nie ma charakteru dodatkowego zatrudnienia i jest
1. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku obrotowym /Dz.U. nr 53 poz. 338 ze zm./ przewidziany tą ustawą podatek obciąża tylko podmiot /m.in. osobę fizyczną/, który wykonuje działalność zarobkową w rozumieniu przepisów tej ustawy. Brak zatem podstaw do tego, by z tytułu działalności zarobkowej wykonywanej przez jednego z małżonków można było dokonać wymiaru tego podatku
Opuszczenie w par. 2 ust. 3 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 30 października 1981 r. w sprawie ulg podatkowych dla osób rezygnujących z dalszej pracy w uspołecznionych zakładach pracy oraz dla niektórych podatników zatrudniających te osoby /M.P. nr 28 poz. 260/ wyrazów "usług transportowych" miało charakter przypadkowy i wobec pozostawienia w tym przepisie "i innych usług" nie pozbawia zwolnienia