Prowadzę działalność gospodarczą i jestem właścicielem lokalu użytkowego. Jest to lokal biurowy, który wykorzystuję w ramach prowadzonej działalności. Za zgodą wspólnoty mieszkaniowej na wykorzystanie części nieruchomości wspólnej zamontowałem na dachu budynku mikroinstalację fotowoltaiczną o mocy 24,2 kW. Panele fotowoltaiczne zostały umieszczone na dachu budynku przy użyciu aluminiowych oraz stalowych
Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług poligraficznych. Kupiłem maszynę do drukowania ulotek o wartości początkowej 80 000 zł. Zapłaty za tę maszynę dokonałem w całości gotówką. Po przedstawieniu dokumentów księgowej zostałem poinformowany, że z uwagi na przekroczenie ustawowego limitu płatności gotówkowych nie ma możliwości zaliczenia odpisów amortyzacyjnych od tej maszyny do kosztów podatkowych
Spółka z o.o. nabyła w maju 2025 r. nieruchomość gruntową przeznaczoną pod zabudowę. Sprzedająca ją osoba fizyczna działała jako osoba prywatna (poza działalnością gospodarczą), jednocześnie z tytułu tej sprzedaży będąc czynnym podatnikiem VAT. Spółka wpłaciła w lutym 2025 r. zadatek na poczet zakupu wynoszący 10% ceny brutto. Następnie w maju 2025 r. uiściła pozostałą część ceny. Całość kwoty zakupu
Limit przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za 2026 r. decydujący o powstaniu obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych od 1 stycznia 2027 r. wynosi 10 942 500 zł.
Spółka z o.o. jest opodatkowana estońskim CIT. Dokonuje miesięcznych wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), do których jest zobowiązana na podstawie ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Czy wpłaty te podlegają opodatkowaniu estońskim CIT?
Jestem czynnym podatnikiem VAT. W październiku 2024 r. nabyłem używany samochód osobowy na podstawie faktury VAT marża od przedsiębiorcy zajmującego się handlem pojazdami. Przy nabyciu nie odliczyłem VAT, bo zakup odbył się na podstawie faktury VAT marża. Został dokonany z zamiarem eksploatacji samochodu w działalności oraz późniejszej sprzedaży. Samochód był wykorzystywany zarówno w działalności gospodarczej
Ideą wszelkich form oszczędzania na emeryturę jest gromadzenie środków w celu zapewnienia sobie zasobów finansowych po zakończeniu aktywności zawodowej z uwagi na osiągnięcie wieku emerytalnego. Mając na względzie, że emerytura wypłacana przez ZUS w ramach systemu powszechnie organizowanego przez państwo, w większości wypadków zapewni tylko podstawowy standard zabezpieczenia potrzeb emeryta, wprowadzono
Pod koniec sierpnia pracodawca odwołał pracownika z urlopu. Zwrócił mu koszty opłaconej wycieczki zagranicznej. Zamierza mu również wypłacić rekompensatę związaną z przymusowym powrotem do domu. Czy takie świadczenie będzie opodatkowane PIT?
Fundacja zwolniona podmiotowo z VAT realizuje cele statutowe w zakresie sportu i kultury fizycznej. Całość nadwyżki finansowej przeznacza wyłącznie na cele statutowe, zaś podział zysku jest statutowo zabroniony. Fundacja organizuje obozy sportowe dla dzieci i młodzieży w wakacje. Program obejmuje codzienne treningi sportowe ukierunkowane na rozwój sprawności fizycznej. W ramach jednej kompleksowej
Współczesny rynek pracy i biznes wymagają ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Z tego względu przedsiębiorcy często finansują szkolenia, kursy czy studia zarówno swoim pracownikom, jak i sobie. W raporcie wyjaśniamy na przykładach, w jakim zakresie ponoszone w związku z tym wydatki mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, a także kiedy z tego tytułu powstają przychody podlegające
Czwarty kwartał to dla działów księgowości ostatni moment, aby domknąć rok pod kątem JPK_KR_PD. Jest to kluczowe nie tylko ze względu na zbliżające się zamknięcie ksiąg rachunkowych, lecz również dlatego, że w 2026 r. fiskus wydał wyjątkowo dużo wyjaśnień i interpretacji dotyczących tej struktury. Co istotne, część z nich w ciągu zaledwie kilku miesięcy odwróciła wcześniejsze, niekorzystne dla podatników
Zawarliśmy umowę franczyzy z firmą z Anglii. Na jej podstawie jesteśmy zobowiązani do zapłaty na rzecz franczyzodawcy wstępnej opłaty franczyzowej, comiesięcznych opłat licencyjnych oraz składek reklamowych. Czy opłaty te stanowią dla nas import usług?
Organizuję w Polsce konferencję, na której jednym z prelegentów będzie osoba z Taiwanu (faktura za jego usługę wystawiona zostanie przez uniwersytet, na którym jest zatrudniony). Czy jako firma z Polski mam obowiązek rozliczyć VAT jako import usług?
Czy adnotacja VAT-2 w dowodzie rejestracyjnym jest wystarczająca, aby odliczyć 100% VAT od nabycia samochodu oraz dotyczących go wydatków eksploatacyjnych? Czy dodatkowo należy taki pojazd zgłosić w informacji VAT-26 i prowadzić dla niego ewidencję przebiegu pojazdu? Chodzi o pojazd Mercedes Sprinter Kontener z jednym rzędem siedzeń. Diagnosta zdecydowanie odmówił nowego badania, twierdząc, że VAT