Zapraszamy na spotkanie z cyklu Kawa z INFORLEX. Tematem najbliższego spotkania będzie: AI w pracy księgowego i kadrowego. Naszymi gośćmi będą: Katarzyna Wojciechowska, Marek Skałkowski i Bożena Goliszewska - Chojdak. Spotkanie odbędzie się 14 października 2026 roku, o godzinie 9.30.
Od 8 lipca 2026 r. przedsiębiorca, który ma wątpliwości, czy dana osoba powinna być zatrudniona na podstawie umowy o pracę, może wystąpić do Głównego Inspektora Pracy o wydanie interpretacji indywidualnej. Pozwoli ona potwierdzić prawidłowość wybranej formy zatrudnienia i ograniczy ryzyko jej zakwestionowania przez inspektorów. Pracodawca, który zastosuje się do interpretacji, nie może zostać objęty
Ministerstwo Finansów zapowiedziało uruchomienie 12 października 2026 r. zmodernizowanego Wykazu Podatników VAT. Narzędzie służy do weryfikacji statusu podatników VAT oraz danych kontrahentów.
Dolnośląska Krajowa Administracja Skarbowa przeprowadziła kontrolę w spółce z branży doradztwa informatycznego. Wykryto ponad 4 tys. nierzetelnych faktur VAT. VAT należny do zapłaty to ponad 8,3 mln zł.
Limity podatkowe dla małych podatników PIT, CIT i VAT od 2027 r. będą wyższe. Wartości uprawniające podatników do skorzystania z preferencji podatkowych, czy też określonego sposobu rozliczania są przeliczane w oparciu o średni kurs euro, który w tym roku wyniósł 4,3770 zł. W przyszłym roku księgi rachunkowe będą prowadzić przedsiębiorcy, jeżeli ich przychody za 2026 r. wyniosą co najmniej 10 942 500
Od 8 lipca 2026 r. inspektorzy pracy mogą przekształcać umowy B2B w umowy o pracę, co niesie za sobą konsekwencje podatkowe dla pracodawcy. W PIT musi on rozliczyć zaległe zaliczki wraz z odsetkami za zwłokę, a w VAT – po otrzymaniu faktury korygującej od byłego zleceniobiorcy – skorygować podatek naliczony.
Likwidacja działalności gospodarczej w trakcie roku nie oznacza konieczności wcześniejszego złożenia pliku JPK_KR_PD. Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że podatnicy PIT prowadzący księgi rachunkowe przekazują go w standardowym terminie, tj. do 31 lipca roku następującego po roku podatkowym, nawet jeśli zakończyli działalność kilka miesięcy wcześniej.
Od 3 października 2026 r. ponownie obowiązują obniżone stawki VAT i akcyzy na paliwa silnikowe. Opublikowane 2 października rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki obniżyły stawkę VAT z 23 proc. do 8 proc. na benzynę i olej napędowy oraz wprowadziły czasowe obniżenie stawek akcyzy. Preferencyjne stawki będą obowiązywać do 31 grudnia 2026 r.
Łatwiejsze rozliczanie paliw lotniczych, mniej formalności w systemie EMCS PL2, możliwość odliczenia akcyzy od zniszczonego alkoholu oraz korzystniejsze zasady dotyczące akcyzy od samochodów osobowych. Takie m.in. zmiany przewiduje skierowany do konsultacji projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który ma uprościć obowiązki przedsiębiorców i doprecyzować budzące wątpliwości przepisy.
Podatnicy rozliczający akcyzę od wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych będą korzystać z nowego wzoru deklaracji AKC-UA. Projekt rozporządzenia dostosowuje formularz do zmienionej definicji urządzeń do waporyzacji, wprowadzając bardziej szczegółowy podział papierosów elektronicznych wykazywanych w deklaracji.
Od 1 października 2026 r. obowiązują nowe przepisy Ordynacji podatkowej, które upraszczają tryb korygowania deklaracji przez organy podatkowe w ramach czynności sprawdzających. Jedną z najważniejszych zmian jest podwyższenie z 5 tys. zł do 10 tys. zł limitu kwotowego, do którego naczelnik urzędu skarbowego może samodzielnie skorygować deklarację JPK_VAT. Zmieniły się także zasady informowania podatników
Prezydent podpisał ustawę o podatku od nadzwyczajnych zysków osiągniętych w okresie od marca 2026 r. do marca 2027 r. ze zbycia paliw ciekłych. Ustawa została opublikowana w Dz.U. Środki pochodzące z podatku pomogą sfinansować rządowy pakiet „Ceny Paliw Niżej”, tzw. CPN.
Narodowy Bank Polski ogłosił kurs euro, od którego zależy limit uprawniający do statusu małego podatnika VAT w 2027 r. Oznacza to, że przedsiębiorcy, których sprzedaż w 2026 r. wraz z VAT nie przekroczy 8,754 mln zł, będą mogli korzystać z przewidzianych dla tej grupy preferencji, m.in. metody kasowej i kwartalnych rozliczeń VAT.
Limity dla sprzedaży e-commerce i importu towarów obowiązujące w 2027 r. zostały ustalone na podstawie kursu euro ogłoszonego przez Europejski Bank Centralny w pierwszym dniu roboczym października 2026 r. Wynoszący 4,3735 PLN/1 EUR kurs przesądza o wysokości progów stosowanych na potrzeby rozliczeń VAT w obrocie transgranicznym.
Podatnicy stosujący estoński CIT będą mogli w 2027 r. rozliczać VAT kwartalnie, jeśli ich sprzedaż w 2026 r. wraz z podatkiem nie przekroczy 17 508 000 zł. Limit został ustalony na podstawie kursu euro ogłoszonego przez NBP 1 października 2026 r.
W 2027 r. mali podatnicy i podatnicy rozpoczynający działalność mogą jednorazowo zaliczyć do kosztów wydatki na środki trwałe do kwoty 219 000 zł, czyli o 6 000 zł więcej niż w 2026 r. Wzrósł też próg przychodów dla małego podatnika. Wynosi teraz 8 754 000 zł.
W 2027 r. wzrośnie limit dla małych podatników PIT i CIT. Wyniesie on 8 754 000 zł. W 2026 r. limit ten jest niższy i wynosi 8 517 000 zł.
W 2027 r. wzrośnie limit dla ryczałtu ewidencjonowanego. Wyniesie on 8 754 000 zł. W 2026 r. limit ten jest niższy i wynosi 8 517 200 zł. Wyższy będzie również limit dla podatników rozliczających ryczałt kwartalnie. Wyniesie on 875 400 zł. W 2026 r. limit ten jest niższy i wynosi 851 720 zł.
Od 1 października 2026 r. obowiązują nowe wzory pełnomocnictwa szczególnego PPS-1 oraz pełnomocnictwa do doręczeń PPD-1. Zmianie uległy również wzory zawiadomień o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw OPS-1 oraz OPD-1. Nowe wzory uwzględniają zmiany wprowadzone od tego dnia do ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa).
Od 1 października 2026 r. obowiązują nowe zasady zwrotu opłaty skarbowej. Jeżeli wniosek o zwrot jest zasadny, organ podatkowy zwraca opłatę skarbową bez wydawania decyzji, w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Przed zmianą decyzja o zwrocie opłaty skarbowej była wydawana w każdym przypadku.
Od 1 stycznia 2027 r. wzrośnie tak zwana opłata cukrowa. Zostaną nią również objęte nowe grupy napojów, w tym między innymi napoje zawierające co najmniej 20% soku i do 5 g cukrów w 100 ml, jeżeli zawierają kofeinę, taurynę lub substancje słodzące. Takie zmiany przewiduje przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym. Teraz projektem zajmie się Sejm.
29 września 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o PIT i CIT, który przewiduje zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych. Projekt ma uszczelnić obowiązujące przepisy i ograniczyć wykorzystywanie fundacji do celów optymalizacji podatkowej. Nowe regulacje obejmą m.in. sprzedaż majątku wniesionego do fundacji, dochody zagraniczne oraz najem krótkoterminowy.
29 września 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o PIT, CIT i ryczałcie, który zakłada istotne zmiany w systemie ulg podatkowych od 2027 r. Podatnicy stracą prawo do ulgi na internet i ulgi na ekspansję. Jednocześnie honorowi dawcy krwi skorzystają z wyższego odliczenia, a przedsiębiorcy zachowają możliwość korzystania z ulgi na robotyzację przez kolejne 10 lat.
Podniesienie pierwszego progu PIT do 130 tys. zł oraz wprowadzenie nowej, 24-proc. stawki podatku dla dochodów w przedziale powyżej 130 tys. zł do 150 tys. zł przewiduje projekt nowelizacji przyjęty przez Radę Ministrów 29 września 2026 r. Zmiany w skali podatkowej, które mają wejść w życie od 2027 r., zostały powiązane z podwyższeniem opodatkowania CIT dla największych przedsiębiorstw oraz obniżeniem