Ocena postępów ucznia ma charakter opisowy. W ostatnim roku edukacji wczesnoszkolnej ocenę opisową można i trzeba uzupełnić formą oceniania, która jest stosowana w następnych latach nauczania szkolnego. Chodzi o to, aby przyzwyczaić i łagodnie wprowadzić uczniów do oceniania ich osiągnięć stopniem szkolnym.
Szkoła ma obowiązek okresowego diagnozowania problemów i podejmowania działań profilaktycznych, adekwatnych do występujących na terenie szkoły zagrożeń.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny powinien przekazać wniosek o ustalenie oceny pracy dyrektorów szkół oraz nauczycieli, którym czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektorów szkół, według właściwości, organowi prowadzącemu szkołę.
Nie zgłoszenie Gminie planowanej liczby uczniów do 30 września 2007 r. uniemożliwiło zabezpieczenie środków na dotacje dla przedszkola niepublicznego, a tym samym nie wydaje się możliwe zastosowanie art. 90 ust. 2c ustawy dotyczącego pokrywania kosztów dotacji przez gminę której mieszkańcami są uczniowie uczęszczający do przedszkola niepublicznego.
W „okresie przejściowym”, trwającym w szkole podstawowej pięć lat, a w gimnazjum dwa lata, obowiązywać będą dwa ramowe plany nauczania. W klasach realizujących dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego ramowe plany nauczania nie zmieniają się.
Przepisy ustawy - Karta Nauczyciela dotyczące czasu pracy nauczyciela w ostatniej nowelizacji (ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela - Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz.1), nie zmieniają zasad rozliczania czasu pracy nauczyciela, jedynie precyzują opis czynności i zajęć, które obowiązany jest wypełniać nauczyciel.
Jednym z kryteriów oceny podręcznika przez recenzentów jest stwierdzenie, że podręcznik zawiera formy aktywizujące i motywujące uczniów.
Do czasu pracy nauczyciela wliczają się zarówno godziny, o których mowa w z art. 42 ust. 2 pkt 2a Karty Nauczyciela jak i wynikające z obowiązującego na tym stanowisku pensum.
Zasadniczym celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie rozwoju intelektualnego i kształtowanie gotowości dziecka do nauki czytania i pisania, w szczególności poprzez różnego rodzaju zabawy i gry dydaktyczne, zatem korzystanie z podręczników w wychowaniu przedszkolnym jest niekonieczne i niezalecane.
W zakresie nadzoru pedagogicznego nie jest wymagana żadna dodatkowa dokumentacja, która bezpośrednio nie wynika z przepisów prawa oświatowego. Tworzenie dodatkowych procedur, dokumentów czy planów może wynikać jedynie z autonomicznej decyzji dyrektora szkoły.
Nauczyciel powinien dobrać taki program nauczania i takie podręczniki, które będą dostosowane do możliwości psychofizycznych i potrzeb danej grupy uczniów, przy czym wybór programu nauczania i wybór podręcznika należy wyłącznie do nauczyciela (dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej ustala szkolny zestaw programów nauczania i podręczników).