Interpretacje

Interpretacja
10.09.2009

Ocena postępów ucznia ma charakter opisowy. W ostatnim roku edukacji wczesnoszkolnej ocenę opisową można i trzeba uzupełnić formą oceniania, która jest stosowana w następnych latach nauczania szkolnego. Chodzi o to, aby przyzwyczaić i łagodnie wprowadzić uczniów do oceniania ich osiągnięć stopniem szkolnym.

Interpretacja
12.06.2009

Szkoła ma obowiązek okresowego diagnozowania problemów i podejmowania działań profilaktycznych, adekwatnych do występujących na terenie szkoły zagrożeń.

Interpretacja
12.05.2009

Organ sprawujący nadzór pedagogiczny powinien przekazać wniosek o ustalenie oceny pracy dyrektorów szkół oraz nauczycieli, którym czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektorów szkół, według właściwości, organowi prowadzącemu szkołę.

Interpretacja
21.01.2009

Nie zgłoszenie Gminie planowanej liczby uczniów do 30 września 2007 r. uniemożliwiło zabezpieczenie środków na dotacje dla przedszkola niepublicznego, a tym samym nie wydaje się możliwe zastosowanie art. 90 ust. 2c ustawy dotyczącego pokrywania kosztów dotacji przez gminę której mieszkańcami są uczniowie uczęszczający do przedszkola niepublicznego.

Interpretacja
09.01.2009

W „okresie przejściowym”, trwającym w szkole podstawowej pięć lat, a w gimnazjum dwa lata, obowiązywać będą dwa ramowe plany nauczania. W klasach realizujących dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego ramowe plany nauczania nie zmieniają się.

Interpretacja
09.01.2009

Przepisy ustawy - Karta Nauczyciela dotyczące czasu pracy nauczyciela w ostatniej nowelizacji (ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela - Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz.1), nie zmieniają zasad rozliczania czasu pracy nauczyciela, jedynie precyzują opis czynności i zajęć, które obowiązany jest wypełniać nauczyciel.

Interpretacja
09.01.2009

Jednym z kryteriów oceny podręcznika przez recenzentów jest stwierdzenie, że podręcznik zawiera formy aktywizujące i motywujące uczniów.

Interpretacja
09.01.2009

Do czasu pracy nauczyciela wliczają się zarówno godziny, o których mowa w z art. 42 ust. 2 pkt 2a Karty Nauczyciela jak i wynikające z obowiązującego na tym stanowisku pensum.

Interpretacja
09.01.2009

Zasadniczym celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie rozwoju intelektualnego i kształtowanie gotowości dziecka do nauki czytania i pisania, w szczególności poprzez różnego rodzaju zabawy i gry dydaktyczne, zatem korzystanie z podręczników w wychowaniu przedszkolnym jest niekonieczne i niezalecane.

Interpretacja
09.01.2009

W zakresie nadzoru pedagogicznego nie jest wymagana żadna dodatkowa dokumentacja, która bezpośrednio nie wynika z przepisów prawa oświatowego. Tworzenie dodatkowych procedur, dokumentów czy planów może wynikać jedynie z autonomicznej decyzji dyrektora szkoły.

Interpretacja
09.01.2009

Nauczyciel powinien dobrać taki program nauczania i takie podręczniki, które będą dostosowane do możliwości psychofizycznych i potrzeb danej grupy uczniów, przy czym wybór programu nauczania i wybór podręcznika należy wyłącznie do nauczyciela (dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej ustala szkolny zestaw programów nauczania i podręczników).