Zmiana decyzji ostatecznej w trybie art. 154 par. 1 Kpa nie może prowadzić do wydania decyzji sprzecznej z prawem. Słuszny interes strony w rozumieniu art. 154 par. 1 Kpa musi być bowiem rozumiany jako interes znajdujący oparcie w obowiązujących przepisach prawa.
Jeżeli podatnik chce uzyskać informację w indywidualnej sprawie, powinien wystąpić do organu podatkowego w trybie art. 14 par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./, który to przepis /w brzmieniu do 31 grudnia 2002 r./ stanowił, że właściwy organ podatkowy I instancji, na żądanie podatnika /płatnika lub inkasenta/, jest obowiązany do udzielenia pisemnych
Po wydaniu przez właściwy organ nadzoru budowlanego postanowienia o wstrzymaniu robót budowlanych, gdy nie ma podstaw do zastosowania art. 48 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./, dalsze postępowanie w sprawie ewentualnej legalizacji robót budowlanych, prowadzi wyłącznie powiatowy inspektor nadzoru budowlanego.
Robót budowlanych polegających na dociepleniu stropodachu, wszystkich ścian oraz wykonaniu izolacji pionowej budynku wielomieszkaniowego nie sposób uznać za prace remontowe, gdyż remontem jest wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego /art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126 ze zm
Adresatem decyzji opartej na przepisie art. 66 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ może być wyłącznie właściciel obiektu budowlanego lub jego zarządca. Nie może być nim inny podmiot, który swoim działaniem doprowadził do powstania stanów o jakich mowa w tym przepisie. Okoliczności, że prowadzone w obiekcie budowlanym roboty związane z budową kanalizacji zostały
Prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane może wynikać z różnych stosunków prawnych, które zawierają element korzystania z nieruchomości. Powstanie i ustanie tego prawa należy oceniać zatem stosownie do rodzaju stosunku prawnego, z którego prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane wynika.
Uregulowanie zawarte w art. 21 ust. 8 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ nie może dotyczyć sytuacji, gdy towar powraca do kraju jedynie celem dokonania naprawy i przez cały ten czas pozostaje własnością podmiotu zagranicznego, natomiast podatnik zobowiązany do naprawy gwarancyjnej /czy też z innego tytułu/ nie nabywa wobec
Przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /Dz.U. 2000 nr 46 poz. 543 ze zm./ nie dają podstaw do wydawania przez organy administracji decyzji administracyjnej w przedmiocie zwrotu całości bądź części opłaty rocznej uiszczonej z tytułu trwałego zarządu nieruchomością, o jakim mowa w art. 43 ust. 1 tej ustawy.
W przypadku nieprawidłowego zgłoszenia celnego organ celny ma możliwość w ciągu trzech lat od dnia przyjęcia zgłoszenia dokonać "korekty" danych istotnych przy imporcie towarów, o których mowa w art. 65 par. 4 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny /Dz.U. nr 23 poz. 117 ze zm./, wydając stosowną decyzję. Wydanie decyzji uznającej zgłoszenie celne za nieprawidłowe może nastąpić zarówno w sprawach
Zapis zawarty w art. 13 par. 3 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny /Dz.U. nr 23 poz. 117 ze zm./ zawiera konieczne elementy jakie Rada Ministrów musi zawrzeć w ustanowionej na podstawie par. 6 art. 13 Kodeksu celnego taryfie celnej. Tak ustanowiona taryfa celna ma moc wiążącą jako całość i brak jest podstaw do przyjęcia, by którykolwiek z elementów taryfy celnej, o których mowa w art. 13
Treść prawa do domu jednorodzinnego wyznaczają przepisy art. 232 par. 4 w związku z art. 213 par. 4 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo Spółdzielcze /t.j. Dz.U. 1995 nr 54 poz. 288 ze zm./ i obejmuje ono prawo do używania przydzielonego domu. Do chwili przeniesienia na członka spółdzielni prawa własności domu i użytkowania wieczystego gruntu, wyłącznym użytkownikiem wieczystym gruntu i właścicielem
Doradca podatkowy nie może być pełnomocnikiem przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawie skargi na decyzję organu celnego.
Tam, gdzie obowiązuje wpis stały pisma wnosi się należycie opłacone a zatem nie został określony termin do wniesienia opłaty. Skoro nie ma terminu, to i nie można go przywracać.
Przeciwdziałanie bierności organów administracji w egzekwowaniu wykonania postanowienia o wstrzymaniu prowadzenia uciążliwych dla otoczenia usług blacharsko-lakierniczych, może nastąpić m.in. poprzez wniesienie do sądu administracyjnego skargi na bezczynność w prowadzeniu postępowania egzekucyjnego. Skarżącym przysługują również odpowiednie roszczenia cywilnoprawne określone w przepisach kodeksu cywilnego
Nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej wartość nieodpłatnych świadczeń uzyskanych przez podatnika w związku z udzieleniem mu przez osoby fizyczne nieoprocentowanych pożyczek pieniężnych, przeznaczonych na spłatę kredytu bankowego, a nie na działalność gospodarczą, stanowiącą źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
1. Wspólnota mieszkaniowa nie posiada osobowości prawnej lecz ma zdolność sądową tzn. może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Uprawnienia właścicieli poszczególnych lokali chronione są nie tylko przepisami ustawy o własności lokali /Dz.U. 2000 nr 80 poz. 903 ze zm./ lecz w zakresie nie uregulowanym w niej również przepisami kodeksu cywilnego /art. 1 ust. 2 ustawy/. 2. Skoro
Nie można wywodzić, że skoro poprzednie kontrole nie ujawniły nieprawidłowości, to podatnik miał prawo do stosowania dotychczasowej korzystnej klasyfikacji statystycznej. Przywileje podatkowe wynikają bowiem z mocy ustaw, a błędy urzędników nie prowadzą do nabycia prawa nieprzewidzianego ustawowo i nie zmuszają organów do powielania tych błędów w toku kolejnych czynności.
Odmowa wydania pozwolenia na budowę może być spowodowana brakiem po stronie inwestora nieograniczonego prawa do dysponowania nieruchomościa na cele budowlane w sytuacjia gdy rozbiórka obecnie istniejących budynków i zezwolenie na budowę budynku zlokalizowanego w miejscu istniejącego /przeznaczonego do rozbiórki/ stanowić będzie faktyczną likwidację budynków, co do których przysługuje służebność osobista
1. Nawet w sytuacji, gdyby syndyk prowadził działalność gospodarczą, majątek w ten sposób nabyty wejdzie w skład masy upadłości, a zatem wszelkie należności istniejące zarówno na dzień ogłoszenia upadłości jak i powstałe po jej ogłoszeniu na skutek działań syndyka podlegają zaspokojeniu z masy upadłości. A skoro tak, to kolejność zaspokojenia tychże należności musi następować według reguł przewidzianych
1. Przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ nie pozwalają na weryfikowanie przez prowadzący postępowanie w przedmiocie pozwolenia na budowę organ administracji zgodności przedłożonej przez inwestorów uchwały wspólnoty mieszkaniowej o wyrażeniu zgody na rozbudowę budynku z przepisami regulującymi tryb podejmowania tego rodzaju uchwał i innymi przepisami
Niezgodne z zasadą praworządności byłoby postępowanie organów podatkowych akceptujące w stosunku do sprzedawcy wartość usług /zawyżoną według organów/ i zadeklarowany od nich podatek należny, a kwestionujące prawo nabywcy do uwzględnienia tego podatku jako podlegającego odliczeniu z tej przyczyny, że cena za usługi jest wyższa od tej, którą strony powinny uzgodnić, gdyby kierowały się realiami rynkowymi
Postępowanie na gruncie art. 50 i art. 51 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ może doprowadzić albo do legalizacji wybudowanego obiektu albo nakazu rozbiórki /w całości lub w części/.
Prawa członków wspólnoty mieszkaniowej reguluje ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali /Dz.U. nr 85 poz. 388/ i zgodzić należy się ze stanowiskiem organu II instancji, iż przepisy Kc i Kpc mają do nieruchomości wspólnej objętej wspólnotą mieszkaniową zastosowanie odpowiednie. W przypadku nieruchomości wspólnej należy mieć na uwadze przede wszystkim interes zbiorowy wspólnoty, a nie indywidualny
W decyzji wydanej na podstawie art. 151 par. 2 Kpa organ powinien w sposób wyraźny, nie budzący wątpliwości stwierdzić naruszenia prawa decyzji dotychczasowej i wskazać okoliczności z powodu których nie uchylił tej decyzji. Ma to istotne znaczenie, gdyż decyzja tego rodzaju stanowi podstawę, zgodnie z art. 153 par. 1 Kpa do wystąpienia z roszczeniem odszkodowawczym.