W sytuacji, gdy pracownicy podatnika wprowadzali do obrotu własne towary przy jednoczesnym wycofywaniu części utargów, dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu u podatnika.
1. Ustawa z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym /Dz.U. nr 88 poz. 985/ nie uzależnia obowiązku podjęcia uchwały o odrzuceniu wniosku mieszkańców od spełnienia przez wniosek wszystkich wymogów ustawowych. Art. 18 ustawy o referendum lokalnym zobowiązuje do podjęcia uchwały w każdym przypadku przekazania wniosku przewodniczącemu zarządu gminy. 2. Skoro w sprawie podziału gminy na dwie mniejsze
1. Skarżący dochowują wymogów wniesienia skargi w trybie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 1996 nr 13 nr 74 ze zm./, nawet jeżeli skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego doręczyli nieprawidłowo do urzędu gminy, ale gmina przekazała ją do Naczelnego Sądu Administracyjnego przed upływem dwóch miesięcy i 30 dni od daty doręczenia skarżącemu zaskarżonej uchwały
Jeżeli organ administracji nie odniósł zebranego w sprawie materiału faktycznego do przepisów prawa, wedle których rozstrzygnięte być powinno zagadnienie wstępne, zaniechanie rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego we własnym zakresie, przed wydaniem decyzji, stanowiło rażące naruszenie prawa w rozumieniu art. 156 par. 1 pkt 2 Kpa a w szczególności art. 100 par. 2 i 3 w zw. z art. 97 par. 1 pkt 4 Kpa
Zarządca nieruchomości wyznaczony na podstawie art. 203 Kc nie jest uprawniony do prowadzenia w imieniu własnym robót budowlanych w budynku na tej nieruchomości, a objętych udzielonym wcześniej pozwoleniem na budowę jednemu z jej współwłaścicieli. Roboty takie mogą być prowadzone przez zarządcę po uzyskaniu decyzji przewidzianej art. 40 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /t.j. Dz.U. 2000
Budowa śmietnika w formie altany śmietnikowej wymaga zgłoszenia właściwemu organowi.
Żądanie udzielenia informacji, której przedmiotem nie jest przyznanie, stwierdzenie albo uznanie uprawnienia lub obowiązku wynikającego z przepisów prawa, nie mieści się w katalogu czynności z zakresu administracji publicznej, w których może być wniesiona skarga na bezczynność organu.
Pokwitowanie /potwierdzenie/ odbioru przesyłki stwarza domniemanie doręczenia, które może być jednak obalone przeciwdowodem. Dokument doręczenia nie jest wyłącznym dowodem okoliczności w nim zawartych. W razie wątpliwości, czy okoliczności zawarte w dowodzie doręczenia odpowiadają rzeczywistości, konieczne jest podjęcie z urzędu właściwych czynności sprawdzających i przeprowadzenie wszelkich potrzebnych
1. Przedmiotem postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji /art. 157 par. 1 Kpa/ może być wyłącznie to, czy w danej sprawie wystąpiła któraś z przesłanek nieważności decyzji wymienionych w art. 156 par. 1 Kpa. Rozstrzygnięcie decyzji kończącej takie postępowanie może polegać na stwierdzeniu nieważności decyzji, odmowie stwierdzenia nieważności /art. 158 par. 1 Kpa/, albo stwierdzeniu wydania decyzji
Uchwała rady gminy o objęciu procedurą scalania i podziału nieruchomości, uregulowaną w rozdziale 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /t.j. Dz.U. 2000 nr 46 poz. 543/, działki położonej na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne lub leśne, jest nieważna z powodu sprzeczności z art. 102 ust. 1 i 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Porównanie konstrukcji nabycia nieruchomości przez Skarb Państwa na podstawie umowy określonej w art. 6 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości /Dz.U. 1974 nr 10 poz. 64 ze zm./ oraz nabycia na podstawie umowy sprzedaży w trybie art. 29-36 ustawy z dnia 14 lipca 1961 r. o gospodarce terenami w miastach i osiedlach /Dz.U. 1969 nr 22 poz. 159 ze zm./ upoważnia do
Zgodnie z art. 6 ust. 1 oraz art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych /t.j. Dz.U. 2001 nr 87 poz. 960/ przesłankami decydującymi o możliwości zameldowania osoby na pobyt stały są: posiadanie uprawnień do przebywania w lokalu, w którym ma nastąpić zameldowanie /art. 9 ust. 2 cyt. ustawy/ oraz faktyczne zamieszkiwanie w tym lokalu /art. 6 ust. 1 cyt.
Jeżeli projekt planu zagospodarowania przestrzennego zamyka na przyszłość możliwość swobodnego dysponowania nieruchomością, tym samym narusza interes prawny właściciela w rozumieniu art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym /Dz.U. 1999 nr 15 poz. 139 ze zm./, niezależnie od tego, czy taką możliwość miał przed stworzeniem tego projektu. Naruszenie interesu prawnego
1. W przypadku dostrzeżenia niezgodności pomiędzy ostateczną decyzją o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu a miejscowym planem ogólnym zagospodarowania przestrzennego, organ wydający pozwolenie na budowę może jedynie zawiadomić organ właściwy do stwierdzenia nieważności tej decyzji i do czasu rozstrzygnięcia tej kwestii może jedynie zawiesić postępowanie, nie ma natomiast prawa uchylić
W rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ remontem nie są roboty stanowiące bieżącą konserwację, a są nimi roboty wykonywane w istniejącym budynku polegające na odtworzeniu stanu pierwotnego. Celem remontu jest przywrócenie obiektowi pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu oraz eksploatacji, wraz z wymianą dotychczas
Regulamin przyznawania świadczeń materialnych dla studentów jest wewnątrzuczelnianym aktem normatywnym, wiążącym studentów, a także organy uczelni. Regulamin opiera się na upoważnieniu zawartym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 stycznia 1991 r. w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości świadczeń pomocy materialnej dla studentów szkół wyższych /Dz.U. nr 9 poz.
Przepis art. 2b ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej /Dz.U. 1998 nr 64 poz. 414 ze zm./ nie ma zastosowania do osób uprawnionych do świadczeń określonych ustawą z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodzin, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży /Dz.U. nr 17 poz. 78 ze zm./.
Prowadzenie dochodzenia przez organy policji w sprawie sfałszowania podpisu inwestora na wniosku o pozwolenie na budowę nie stanowi zagadnienia prejudycjalnego dla postępowania administracyjnego dotyczącego wznowienia, gdy istnieją inne podstawy wznowienia postępowania.
Użyte w przepisie art. 37l ust. 1 - zdanie ostatnie - ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu /Dz.U. 1997 nr 25 poz. 128 ze zm./ sformułowanie "okres uprawniający do świadczenia przedemerytalnego" nie ma takiego ustawowego desygnatu, pozwalającego na sformułowanie definicji tego okresu i określenie jego znaczenia przy ustaleniu przesłanek warunkujących nabycie
Badanie i ocena czy zachodzi niedopuszczalność odwołania /art. 134 Kpa/, od decyzji organu I instancji opartej na przepisie art. 50 ust. 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne /Dz.U. nr 38 poz. 230 ze zm./, nie może być oderwane od przeprowadzenia przez organ odwoławczy analizy, czy decyzja zapadła w sprawie przywrócenia stosunków wodnych na gruncie do stanu poprzedniego w rozumieniu
Decyzja ostateczna w sprawie przywrócenia stosunków wodnych, oparta na przepisie art. 50 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne /Dz.U. nr 38 poz. 230 ze zm./, i wydana po dniu 31 grudnia 1998 r. kończy postępowanie administracyjne. Decyzja taka jako mająca charakter decyzji ostatecznej /zgodnie z art. 38 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy/, otwiera zarazem stronie drogę sądową do dochodzenia
W sytuacji, kiedy wydania nakazu opróżnienia budynku w trybie art. 68 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ domaga się sam właściciel, obowiązkiem organu jest wyjaśnienie, czy wniosek ten nie został złożony w celu nieuzasadnionego przerzucenia ciężaru dostarczenia lokali zamiennych na gminę /art. 68 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - Dz.U
Z jednoznacznego określenia w przepisie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. 74 poz. 368 ze zm./ - dnia otwierającego bieg terminu do wniesienia skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz z unormowania zawartego w przepisie art. 33 ust. 2 tej ustawy wynika, że efektem nieprawidłowego ustalenia przez organ administracji kręgu osób, których interesów
Żaden z obowiązujących przepisów prawa nie stanowi podstawy do nabycia przez sam fakt zawarcia małżeństwa samoistnego uprawnienia do przebywania w budynku /lokalu/ stanowiącym odrębną własność drugiego współmałżonka.