Przepis art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /Dz.U. nr 115 poz. 741 ze zm./ nie nakłada na właściwy organ obowiązku zawiadomienia o zamiarze użycia wywłaszczonej nieruchomości lub jej części na inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu wszystkich spadkobierców poprzedniego właściciela. Przepis ten mówi o spadkobiercy w liczbie pojedynczej.
Okoliczności, iż zarząd spółki nie informował właściciela spółki o jej stanie oraz ciężka sytuacja materialna i zdrowotna właściciela spółki nie uzasadniają same w sobie o odstąpieniu od orzeczenia odpowiedzialności na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./.
Brak podjęcia przez podatnika obrony i uczestnictwa w trakcie prowadzonego postępowania podatkowego nie może stanowić podstawy zarzutu naruszenia przez organy podatkowe zasad postępowania, jeżeli podatnik miał możliwość obrony i uczestnictwa w toczącym się postępowaniu.
Ochrona interesów osób trzecich na etapie projektowania i wykonania inwestycji nie dotyczy jedynie ochrony przed negatywnym oddziaływaniem inwestycji naziemnych /obiektów budowlanych stojących na gruncie/ i nie jest wyłączona w przypadku inwestycji niewidocznych, usytuowanych w gruncie lub nad nim /art. 143 kodeksu cywilnego/.
1. Stroną postępowania administracyjnego o wydanie pozwolenia na roboty budowlane na nieruchomości należącej do wspólnoty mieszkaniowej, jest wspólnota reprezentowana przez ukonstytuowany zarząd. Przewidziane poszczególnemu członkowi wspólnoty w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali /Dz.U. nr 85 poz. 388 ze zm./ uprawnienie do sądowego zaskarżenia uchwały wspólnoty, nie
Niewyjaśnienie wszystkich okoliczności faktycznych w trakcie postępowania podatkowego mających na celu dokładne wyjaśnienie stanu sprawy powoduje naruszenie przepisu art. 122 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./, co w konsekwencji prowadzi do uchylenia decyzji podatkowej przez Naczelny Sąd Administracyjny w ramach procesu kontroli tej decyzji.
Uchwała rady gminy podjęta na podstawie upoważnienia ustawowego jest aktem prawnym powszechnie obowiązującym na obszarze gminy /art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, powinna zatem odpowiadać wymogom, jakie stawiane są przepisom powszechnie obowiązującym i nie może pozostawać w sprzeczności z aktem prawnym wyższego rzędu
Nieustalenie przez organy podatkowe, czy umowa dzierżawy bądź czynności z niej wynikające, mieszczą się w pojęciu usług wymienionych w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./, stanowią przesłankę naruszenia zasad postępowania podatkowego i skutkują uchyleniem decyzji organu podatkowego.
Zobowiązanie podatnika w podatku dochodowym od osób prawnych powstaje z mocy prawa, a nie w drodze decyzji ustalającej wysokość tego zobowiązania.
Brak ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, pomimo istnienia takiego obowiązku, powoduje utratę przez podatnika prawa do obniżenia podatku należnego o równowartość 30 procent kwoty podatku naliczonego przy zakupie kasy.
Przepis par. 63 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 1994 r. w sprawie opłaty skarbowej /Dz.U. nr 136 poz. 705 ze zm./ wiąże zwolnienie od opłaty skarbowej z pojęciem gospodarstwa rolnego, a nie nieruchomości rolnej.
Dla ważności umowy stypendialnej nie ma znaczenia osoba wypłacająca stypendium. Kwestia ta nabiera określonego wymiaru dopiero w aspekcie podatkowych zwolnień przedmiotowych, gdyż nie każdy rodzaj stypendium jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 1993 r. w sprawie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób fizycznych /Dz.U. nr 132 poz. 635 ze zm./ nie stosuje się do podatników, którzy rozpoczęli działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden wspólnik przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy
Przepisy ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o opłacie skarbowej /Dz.U. nr 4 poz. 23 ze zm./ nie uzależniają braku obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej od czynności cywilnoprawnej dokonanej przez podatników podatku VAT. O braku takiego obowiązku decydują natomiast przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm. - art. 5 i art
1. W związku z tym, że zgoda przewodniczącego jednostki samorządu terytorialnego na umorzenie podatku stanowiącego w całości dochód jednostki samorządowej, wyrażana jest w formie niezaskarżalnego postanowienia /art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2000 - Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./, to podatnik ewentualne naruszenie art. 67
Skoro w postępowaniu, w którym wydano decyzję, którego wznowienia domaga się Agencja, była ona jedynie upoważniona do działania w imieniu importera w zakresie wskazanym w upoważnieniu, to nie przysługiwał jej przymiot strony, zatem nie mogła ona skutecznie domagać się wznowienia postępowania we własnym imieniu. Zgodnie bowiem z art. 241 par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
Podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu usług związanych z wyposażeniem spółki akcyjnej w kapitał akcyjny lub z późniejszym jego podwyższeniem.
Obowiązek podatkowy od importu usług budowlanych powstaje w dniu upływu 30 dnia od dnia wykonania tych usług. Brak jest zatem podstaw prawnych do wykazania tego podatku jako podatku należnego później, czyli w dniu przekazania środków kontrahentowi zagranicznemu według średniego kursu USD z tego dnia. Odsetki za zwłokę od spóźnionej zapłaty podatku należnego /zaległości podatkowych/ powstają od daty
Przy ocenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego nie można abstrahować od celu w jakim budowany był dany obiekt. Skoro pozwolenie na budowę obejmowało jedynie realizację w systemie podziemnym ogólnodostępnych miejsc parkingowych a inwestor tymczasem w miejscu przeznaczonym na podziemny parking zrealizował, poprzez wykonanie ścianek działowych między poszczególnymi miejscami postojowymi, indywidualne
Tak jak usytuowanie budynku przy granicy działki wymaga pisemnej zgody właściciela sąsiedniej nieruchomości, zgodnie z par. 12 ust. 6 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie /t.j. Dz.U. 1999 nr 15 poz. 140/, tak i usytuowanie wszelkich dobudówek do budynku przy granicy
Ustawodawca - dopuszczając istnienie jednoosobowej spółki z o.o. nie wyłączył w stosunku do niej stosowania art. 203 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 czerwca 1934 r. Kodeks handlowy /Dz.U. nr 57 poz. 502 ze zm./; tym samym przepis ten znajduje zastosowanie zarówno do spółek wieloosobowych, jak i jednoosobowych. Na podstawie powołanego przepisu, umowy z członkiem zarządu nie mogą
Wypłacone skarżącej, będącej w dacie wypłaty emerytką, świadczenie pieniężne w- postaci odprawy emerytalnej z tytułu łączącego ją uprzednio z zakładem pracy stosunku pracy podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu w wysokości 20 procent przychodu.
Do zaklasyfikowania czynności jako importu usług nie wystarcza okoliczność, iż należność za usługi - wydzierżawianie za granicą pojazdów - była, czy też miała być, przekazywana firmom mającym siedzibę poza granicami RP. Konieczne jest bowiem także, by usługi te były wykonywane w określonym miejscu, czyli faktycznie świadczone na terytorium RP. Jeżeli na terytorium RP, rozumianym jako polski obszar
Zakład pracy chronionej produkujący wyroby akcyzowe wymienione w poz. 20 załącznika nr 6 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./, jest z tego tytułu podatnikiem podatku akcyzowego. Nie przysługuje mu zatem, zgodnie z art. 14a ust. 1 w związku z art. 14a ust. 7 cyt. ustawy, prawo do zwrotu kwoty wpłaconej z tytułu podatku