1. Zgodnie z art. 32 par. 1 i 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji /Dz.U. 1991 nr 36 poz.161 ze zm./ egzekucji z ruchomości nie można prowadzić przed doręczeniem zobowiązanemu tytułu wykonawczego i postanowienia o zastosowaniu tego właśnie środka egzekucyjnego. 2. Jeśli zajęcie ruchomości nastąpiło przed doręczeniem tytułu wykonawczego zobowiązanemu, w myśl
1. O uznaniu zaliczki za koszt uzyskania przychodów decyduje uznanie za koszt uzyskania przychodów wydatków związanych z zobowiązaniem, których część stanowi przekazana zaliczka. W związku z tym uznanie zaliczki za koszt uzyskania przychodów w konkretnym roku podatkowym zależeć będzie od tego, kiedy zobowiązanie podmiotu, któremu zaliczka została przekazana, zostanie wykonane i kiedy za koszt uzyskania
Przepisy gminne mogą określać częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości.
Zmiana właściciela nieruchomości i jednocześnie inwestora nie zwalnia organu administracji z obowiązku oceny legalności poprzednio wykonanych prac budowlanych.
Budowę obiektów, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ można rozpocząć dopiero po uzyskaniu pozwolenia na budowę budynku, którego budowie mają one służyć lub, jeżeli uzyskanie pozwolenia nie jest wymagane - po zgłoszeniu właściwemu organowi budowy albo robót budowlanych, w trakcie których obiekty te mają być użytkowane.
Podatek od towarów i usług jest podatkiem rozliczanym w okresach miesięcznych, a zatem prawidłowość i rzetelność prowadzonej ewidencji podlega ocenie w odniesieniu do każdego z miesięcy prowadzonej działalności gospodarczej.
Nie można uznać za koszt uzyskania przychodu odsetek od kredytu należnych w danym roku podatkowym /zarachowanych na podstawie umowy i not bankowych/, lecz nie zapłaconych w tym roku.
Nabycie gospodarstwa rolnego, w którego skład wchodzi zabudowana działka siedliskowa, nie powoduje zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym kwot wydatkowanych na ten cel, a stanowiących uprzednio uzyskany przychód z tytułu sprzedaży nieruchomości /art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. "a" i art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. 1993
Z przepisu art. 21 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego /Dz.U. 1997 nr 142 poz. 950 ze zm./ stanowiącego, że rygorów określonych w ustępie 2 tego artykułu nie stosuje się do osób, które przedłożą dowody, że podczas zatrudnienia, pełnienia służby lub funkcji m.in. w Urzędzie Bezpieczeństwa Publicznego
Dokonując przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności na podstawie ustawy z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności /Dz.U. 1999 nr 65 poz. 746/ organy administracji nie mogą przy tym dokonywać żadnej innej zmiany tego prawa. W szczególności nie mogą zmienić wielkości udziału, który przysługiwał w prawie
Podstawowym kosztem uzyskania przychodów osoby fizycznej jest własna praca podatnika i ewentualnie praca osób mu bliskich. Celem art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 25 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./ jest zatem wyeliminowanie z kosztów uzyskania przychodu wartości pracy własnej podatnika i jego małżonka oraz małoletnich dzieci jeśli nie może
W sytuacji gdy cena sprzedaży towaru na rzecz leasingobiorcy nie miała żadnego związku z ekonomicznym zużyciem i zyskiem leasingodawcy, a czynsz leasingowy nie nawiązywał również do ekonomicznego zużywania się rzeczy, a był znacznie wyższy, to umowa leasingu operacyjnego ma charakter pozorny. Zatem skoro organ podatkowy ustali, że zamiarem kontrahentów była np. umowa sprzedaży na raty, to przy wymiarze
1. Uprawnienie do wykonania bez pozwolenia na budowę obiektów i przeznaczonych do czasowego użytkowania w trakcie realizacji robót budowlanych /art. 29 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./, dotyczy również wykonywania robót budowlanych polegających na remoncie istniejących obiektów budowlanych /art. 29 ust. 2 pkt 1/ pod warunkiem, że inwestor przed
Wszelkie roboty budowlane polegające na remoncie istniejących obiektów budowlanych, wykraczające ponad bieżącą konserwację i nie obejmujące zmiany lub wymiany elementów konstrukcyjnych obiektu podlegają zgłoszeniu właściwemu organowi.
Jedynymi faktycznymi odbiorcami energii oraz podmiotami czerpiącymi z niej korzyści byli najemcy, stąd dopuszczalne było refakturowanie należności za nią według stawek podatku od towarów i usług stosowanych przez "dostawców" energii w fakturach wystawionych na skarżącą. Natomiast podatki i opłaty z tytułu własności i użytkowania wieczystego są niezależne od tego, czy nieruchomości były wynajmowane
Gdy praca małżonka podatnika świadczona jest w ramach prowadzonej działalności gospodarczej /jednego źródła przychodów/, czyli ma na celu uzyskiwanie przychodów z tej działalności, to niezależnie od tego, w jakiej świadczona jest formie /czy bezumownie, czy na podstawie umowy o pracę, czy też umowy zlecenia lub umowy o dzieło/, jej wartość nie stanowi kosztu uzyskania przychodu /art. 23 ust. 1 pkt
Każda ze stron umowy cywilnoprawnej jest stroną postępowania w sprawie opłaty skarbowej /art. 28 Kpa/, a zatem organ administracji powinien rozstrzygając sprawę w drodze decyzji uczynić to w stosunku do obu stron umowy sprzedaży, a nie tylko wobec sprzedającego.
Możliwość zwrotu importerowi zapłaconego podatku obrotowego uzależniona jest m.in. od tego, czy faktury dokumentujące sprzedaż zawierają adnotację, iż cena sprzedaży nie zawiera stawek podatku obrotowego. Bezspornym jest, że faktury zawierają adnotację "towar przeznaczony na reeksport". Adnotacja "towar przeznaczony na reeksport" nie jest równoznaczna z faktem, iż cena sprzedaży cukru nie zawierała
Przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne /tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu/ przysporzenie majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.
1. Zagadnienia dotyczące sprostowania, uzupełnienia i wykładni wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego uregulowane są w art. 350-353 Kpc, które to przepisy stosuje się w postępowaniu przed Sądem Administracyjnym zgodnie z art. 59 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./. 2. Stosownie do art. 350 par. 1 Kpc Sąd może z urzędu sprostować w wyroku
Naruszenie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy uzasadnia wydanie nakazu wstrzymania robót tylko wtedy, gdy powoduje bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia pracowników zatrudnionych przy tych robotach.
Organ prowadzący szkołę /placówkę/ zachowuje pełną samodzielność w wyznaczaniu okresu, na jaki powierza się stanowisko dyrektora szkoły /placówki/ w ramach: 1 rok szkolny - 5 lat szkolnych. Artykuł 36a ust. 8 zdanie drugie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /Dz.U. 1996 nr 67 poz. 329 ze zm./ adresowany jest do organu prowadzącego szkołę.
Ustawa z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /Dz.U. 1994 nr 71 poz. 312 ze zm./ w art. 81 ust. 2 nie wprowadza generalnej zasady zwrotu nienależnego cła wraz z odsetkami, lecz uzależnia uprawnienia do odsetek od zaistnienia zwłoki w zwrocie cła. Odsetki przysługują stronie tylko za okres zwłoki w sprawach, w których cło zwrócono po upływie 14-dniowego terminu określonego w art. 79 ust. 2.
1. Ustawa ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne /t.j. Dz.U. 1994 nr 71 poz. 312 ze zm./ w art. 81 ust. 2 nie wprowadza zatem generalnej zasady zwrotu nienależnego cła wraz z odsetkami, lecz uzależnia uprawnienia do odsetek od zaistnienia zwłoki w zwrocie cła. 2. Przepisy Prawa celnego nie odsyłają bowiem do oprocentowania nadpłat w zobowiązaniach podatkowych, lecz do zasad pobierania odsetek