Artykuł 359 Kpc w związku z art. 211 Kpa stanowią podstawę wzruszenia przez Naczelny Sąd Administracyjny postanowienia o wstrzymaniu wykonania decyzji wydanego w trybie art. 201 par. 2 Kpa przez ten Sąd.
Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 maja 1994 r. w sprawie kas rejestrujących /Dz.U. nr 65 poz. 278/ wprowadzają pojęcie pełnego zwolnienia od obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz pojęcie rozpoczęcia ewidencji przy zastosowaniu tych kas, które to "rozpoczęcie" uzależnione zostało od wielkości obrotów osiągniętych w poprzednim, tj. 1994 r. Jeśli bowiem
1. Porozumienie zawarte na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./, na mocy którego organ administracji rządowej przekazuje oznaczone zadania gminie, ma cechy czynności dwustronnej, objętej zakresem działania administracji publicznej. Strony porozumienia są równorzędnymi i niezależnymi podmiotami, nie powiązanymi więzami organizacyjnymi
Zlikwidowane na podstawie art. 37 ust. 2 w związku z art. 37 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm./ przedsiębiorstwo państwowe w celu oddania jego mienia do odpłatnego korzystania spółce spełniającej warunki określone w art. 38 tej ustawy nie jest następcą prawnym tegoż przedsiębiorstwa na gruncie prawa podatkowego i nie
1. Sformułowanie przepisu art. 50 ust. 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. Prawo wodne /Dz.U. nr 38 poz. 230 ze zm./, a w szczególności użycie słów "szkodliwie wpływają na grunty sąsiednie albo gospodarkę wodną" wskazują, iż to szkodliwe oddziaływanie musi wystąpić faktycznie i nie może mieć tylko hipotetycznego charakteru. 2. Organ prowadzący postępowanie w przedmiocie wydania nakazów określonych
Zasada określona w art. 9 Kpa wyklucza zajmowanie przez organ prowadzący postępowanie pozycji "przeciwnika" strony, który wyczekuje na popełnienie przez stronę błędu w ocenie wpływu pewnych okoliczności na rozstrzygnięcie sprawy i wykorzystuje ten błąd jako uzasadnienie wydania niekorzystnej dla strony decyzji. Korelatem tego obowiązku jest procesowe uprawnienie strony do żądania od organu udzielenia
Fakt urodzenia i pobytu bezpośrednio po urodzeniu osoby ubiegającej się o uprawnienia kombatanckie w więzieniach polskich w latach 1944-1956, który łączył się z pobytem jej rodziców w owym czasie w zakładzie karnym w związku z działalnością polityczną ukierunkowaną na walkę o niepodległość i suwerenność Rzeczypospolitej Polskiej, jest wystarczającą przesłanką do przyznania tych uprawnień w świetle
Ustawa z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127 ze zm./ nie określa przesłanek oddania nieruchomości w zarząd i nie definiuje samego pojęcia zarządu, tym niemniej pewne zasady dotyczące oddawania nieruchomości w zarząd i charakteru tej instytucji prawnej dadzą się wyprowadzić z przepisów art. 33 i art. 34 powyższej ustawy oraz z rozporządzenia
1. Wykładnia językowa art. 98 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ prowadzi do konkluzji, że art. 61 par. 4 Kpa nie ma zastosowania w postępowaniu dotyczącym rozstrzygnięć nadzorczych. 2. Artykuł 40 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie terytorialnym upoważnia radę gminy do ustalania przepisów dotyczących zasad zarządu mieniem gminy. W zakres tego
Państwowa lub komunalna jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej nabywając na własność Skarbu Państwa nieruchomość, staje się z mocy prawa zarządcą tej nieruchomości /art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości - Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127 ze zm./ zobowiązanym do odpłatności za zarząd.
1. W stosunkach podatkowo-prawnych, które regulują przepisy prawa publicznego /podatkowego/, uznanie oświadczenia podatnika w miejsce dokumentu jest wyjątkiem i musi wyraźnie wynikać z przepisu. 2. Umowa darowizny sporządzona bez zachowania określonej formy nie jest nieważna z mocy samego prawa, można ją udowodnić za pomocą przesłuchania stron /za ich zgodą/ lub za pomocą jakiegokolwiek pisma potwierdzającego
1. Decyzja o ustaleniu lokalizacji odnośnie inwestycji wymienionych w przepisie art. 36 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym /Dz.U. 1989 nr 17 poz. 99 ze zm./, stanowiąca samodzielne rozstrzygnięcie administracyjne, ma w sprawie zatwierdzenia planu realizacyjnego i udzielenia pozwolenia na budowę znaczenie prejudycjalne, jej bowiem brak uniemożliwia rozpatrzenie sprawy w przedmiocie
Ostateczna decyzja administracyjna w sprawie zwrotu wywłaszczonej nieruchomości wydana na podstawie art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127 ze zm./ stanowi podstawę wpisu w księgach wieczystych, przeto jej treść powinna odpowiadać wymogom umożliwiającym dokonanie takiego wpisu.
1. Pojęcie "wypadki społecznie i gospodarczo uzasadnione" stosować można nie tylko do sytuacji wynikłych z nieprzewidzianych zdarzeń losowych, mających wpływ na osłabienie zdolności płatniczej podatnika. 2. Przy rozpatrywaniu wniosku o umorzenie zaległości podatkowej na podstawie art. 31 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. nr 27 poz. 111 ze zm./, organ ma obowiązek
Z ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym /Dz.U. 1989 nr 27 poz. 147 ze zm./ wynika, że podmiotowość podatkową posiadają tylko osoby fizyczne. Spółki cywilne natomiast, z mocy wyraźnego przepisu tej ustawy, nie posiadają podmiotowości.
Uregulowany w art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska /Dz.U. 1994 nr 49 poz. 196 ze zm./ wykup nieruchomości znajdującej się w strefie ochronnej wyznaczonej na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy, może być zrealizowany wyłącznie na podstawie umowy sprzedaży, a zatem czynności cywilnoprawnej. Przekazanie sprawy wykupu na drogę administracyjnoprawną wymagałoby
Przyjęcie tezy jakoby osoby w czasie wojny niepełnoletnie a uczestniczące w jakiś sposób w działalności organizacji i formacji podziemnych były wykluczone z kręgu osób mogących ubiegać się o uprawnienia kombatanckie nie jest uprawnione. Sama ustawa z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego /Dz.U. nr 17 poz. 75 ze zm./
Artykuł 118 ust. 2a ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników /Dz.U. 1993 nr 71 poz. 342/, który uprawnia do otrzymania działki dożywotniego użytkowania zstępnych zmarłego użytkownika, który przekazał gospodarstwo rolne Państwu, pod warunkiem, że włada on faktycznie, po jego śmierci tą nieruchomością, w zakresie odpowiadającym uprawnieniom zmarłego, oznacza że małżonka nie
1. Analiza treści par. 40b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 maja 1993 r. w sprawie podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 39 poz. 176; zm. Dz.U. nr 59 poz. 272 i Dz.U. nr 134 poz. 652/ dodanego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 1993 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 134 poz. 652/ i art. 48 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku
Wystawienie wadliwego dowodu księgowego nie niweczy samego faktu poniesienia wydatku, jeżeli służył osiągnięciu przychodów, a podatnik wykazuje innymi dowodami zaistnienie zdarzenia gospodarczego uzasadniającego ten wydatek.
Gmina w granicach realizacji swoich praw właścicielskich może zbywać w formie bezprzetargowej zabudowane nieruchomości w warunkach określonych w art. 231 Kodeksu cywilnego w związku z art. 7 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127 ze zm./. Koniecznym warunkiem formalnym takiego rozporządzenia jest podjęcie przez radę gminy uchwały
Określone prawo osoby trzeciej do nieruchomości będącej przedmiotem postępowania o zwrot nieruchomości, jest okolicznością, którą organ musi ocenić jako przesłankę merytoryczną zwrotu nieruchomości i nie stanowi o bezprzedmiotowości postępowania.
Brak jest prawnej możliwości wydania decyzji o zwrocie nieruchomości ziemskich przejętych na własność Państwa w trybie art. 1 dekretu z dnia 27 lipca 1949 r. o przejęciu na własność Państwa nie pozostających we faktycznym władaniu właścicieli nieruchomości ziemskich położonych w niektórych powiatach województwa białostockiego, lubelskiego, rzeszowskiego i krakowskiego /Dz.U. nr 46 poz. 339/. O bezprzedmiotowości
Nie można podzielić stanowiska, że kwestionowanie finansowych warunków zwrotu wywłaszczonej nieruchomości - jeszcze przed wydaniem decyzji orzekającej o zwrocie - jest równoznaczne z wycofaniem żądania zwrotu i stanowi przesłankę odmowy zwrotu nieruchomości. Stanowisko takie pozostaje w sprzeczności z treścią art. 69 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości