Zarówno powstanie jak i realizacja zobowiązania podatkowego nie mogą być łączone z przepisami porządkowymi w rozumieniu art. 40 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./, których cel jest odrębny, ani też przez te przepisy "wspomagane". Nie można zatem uzależniać wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w podatku od posiadania psów od zwrotu numerka rejestracyjnego
1. Nieprawidłowości polegające na nie wskazaniu materialnoprawnej podstawy rozstrzygnięcia lub wskazaniu jej błędnie, a także wydanie na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./ decyzji "ustalającej dodatkowe zobowiązanie podatkowe" - jako nie mające wpływu na wynik sprawy, nie mogą skutkować uchylenia zaskarżonej decyzji
1. Obowiązek prawidłowego wypełnienia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-2 nie obejmuje jednocześnie obowiązku wcześniejszego dokonania rejestracji statystycznej w zakresie uzyskania numeru "Regonu". 2. Wszelkie obowiązki w zakresie statystyki państwowej wynikają z właściwych przepisów, a w szczególności z ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej /t.j. Dz.U. 1989 nr 40 poz. 221/, a przepisy
1. W art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. 1993 nr 106 poz. 482 ze zm./ stanowi się, że stratę pokrywa się w równych częściach z dochodu uzyskanego w najbliższych, kolejno po sobie następujących trzech latach podatkowych. Na uwagę i podkreślenie zasługuje użycie przez ustawodawcę słów - sformułowań - "dochodu uzyskanego" i "latach podatkowych"
W sytuacji, gdy wstrzymanie robót budowlanych nastąpiło pod rządami ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 38 poz. 229 ze zm./ do dalszego etapu postępowania po dniu 1 stycznia 1995 r. należy odpowiednio stosować przepisy art. 51 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./. Oznacza to, że w razie wykonania obowiązków określonych w decyzji
Podział przedsiębiorstwa państwowego dokonany na podstawie art. 18 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych /Dz.U. nr 24 poz. 122 ze zm./ nie daje nowo powstałym na skutek podziału przedsiębiorstwom tytułu do występowania z wnioskiem o zwrot nadpłaty w podatku, należnej zlikwidowanemu przedsiębiorstwu /art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych
Niezbędność ustalenia dochodu osiągniętego przez podatnika z jednego rodzaju działalności w drodze szacunkowej nie stwarza podstaw do ustalania w ten sam sposób dochodu osiągniętego z innych rodzajów działalności /art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych - Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./.
Ograniczoność środków finansowych jest - w aktualnej sytuacji finansowej samorządu - stanem oczywistym, w potocznym tego zwrotu znaczeniu. Chodzi jednak tutaj o ten rodzaj ograniczoności, który wymusza na organach pomocy społecznej sui generis hierarchizację celów pomocy społecznej, jednak w taki sposób, iżby osoby korzystające z tej pomocy oraz te, którym tej pomocy się odmawia, mogły kryteria pierwszeństwa
Artykuł 43 ust. 4 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej /Dz.U. 1993 nr 13 poz. 60/ mówi nie o dysproporcji, lecz o "rażącej dysproporcji", a więc pojęciu kwalifikowanym, wskazującym na nie budzące wątpliwości odbieganie rzeczywistych dochodów rodziny od dochodów udokumentowanych - w taki sposób, iż jest to przesądzające dla ustalenia, że dochody te przekraczają wysokość najniższej
Zgodnie z przepisem art. 65 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych /Dz.U. nr 105 poz. 509/ wydane i nie wykonane przed dniem wejścia w życie ustawy prawomocne orzeczenie sądowe oraz ostateczne decyzje administracyjne w sprawach opróżnienia lokali podległych przepisom ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe /Dz.U. 1987 nr 30 poz. 165 ze zm./,
1. Z treści art. 28 Kpa wynika bezspornie, iż pojęcie strony wiąże się wyraźnie z interesem prawnym lub obowiązkiem, wyprowadzonymi z konkretnie oznaczonego przepisu administracyjnego prawa materialnego, który może stanowić podstawę do sformułowania interesu lub obowiązku danego podmiotu. 2. Mieć interes prawny w postępowaniu administracyjnym znaczy to samo co ustalić przepis prawa powszechnie obowiązującego
W gospodarce wolnorynkowej wydatki przeznaczone na działalność marketingową należy uznać za koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących opodatkowanie /Dz.U. nr 21 poz. 86 ze zm./.
1. Za nieprzestrzeganie warunków określonych w zezwoleniu /art. 18 ust. 6 pkt 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - Dz.U. nr 35 poz. 230 ze zm./, które obejmuje sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, nie można uznać spożywania tych napojów przez ich nabywców po opuszczeniu miejsca sprzedaży, czyli
Artykuł 73 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu /Dz.U. 1995 nr 1 poz. 1/ stanowi jedynie, że zasiłki dla bezrobotnych i inne świadczenia przyznane bezrobotnym przed dniem wejścia w życie tej ustawy /1 stycznia 1995 r./ wypłaca się nadal według przepisów dotychczasowych z pewnymi zastrzeżeniami. A więc w przepisie tym został dość wyraźnie określony zakres
Artykuł 11 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych przepisów regulujących zasady opodatkowania /Dz.U. nr 21 poz. 86 ze zm./ ma wyjątkowy charakter i powinien być stosowany z dużą ostrożnością.
Rada gminy nie jest upoważniona do ustalania stawek opłaty targowej /art. 15 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - Dz.U. nr 9 poz. 31 ze zm./ od prowadzenia handlu w miejscach do tego nie przeznaczonych.
Prawidłowa ocena stanowiska poborowego, ubiegającego się o skierowanie do odbycia zastępczej służby wojskowej, wymaga szczegółowego przesłuchania na okoliczności dotyczące źródeł jego postawy wobec służby wojskowej, wychowania w rodzinie, stosunku jego najbliższego otoczenia do służby wojskowej, ewentualnego uczestnictwa w zajęciach przysposobienia obronnego i inne, które mogłyby ewentualnie świadczyć
1. Uchwała, mimo jej uchylenia /zmiany/, co do której istnieje domniemanie zgodności uchwały z prawem co do okresu między jej wydaniem a uchyleniem /zmianą/ nadal obowiązuje. 2. Przepis par. 3 uchwały gminy w sprawie zmiany statutu gminy i miasta, stanowiący, że wchodzi ona w życie z dniem jej podjęcia jest sprzeczny z przepisem art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym
1. Określenie zasad obciążania nieruchomości gruntowych - jako podstawa dla dokonywania tych czynności przez zarząd - musi być wyrażone wprost w uchwale - w taki sposób, by miało ono zarówno cechy normatywne - a więc generalne i abstrakcyjne /"określenie zasad"/, jak i wyznaczało granice dla działań zarządu w tym zakresie. Inaczej bowiem określenie zasad, prowadziłoby do generalnego przekazania kompetencji
Przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95/ i związanej z nią ustawy z dnia 24 maja 1990 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego /Dz.U. nr 34 poz. 201/ rozszerzające od dnia 27 maja 1990 r. kognicję Naczelnego Sądu Administracyjnego na sprawy samorządu terytorialnego, w szczególności przez powierzenie rozpatrywania skarg na uchwały organów
Posługiwanie się przez podatnika klasyfikacją SWW nie oznacza, że ciężar rozstrzygnięcia, czy podatnik zastosował prawidłową stawkę podatku, został przeniesiony na organy Głównego Urzędu Statystycznego. Organy te określają tylko zasady metodyczne sporządzania danych statystycznych, natomiast samą prawidłowość klasyfikowania i w rezultacie przyjęcia odpowiedniej stawki podatku znajduje się pod kontrolą
1. Ustawa z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych /Dz.U. nr 28 poz. 169 ze zm./ ustalenia co do charakteru prawnego nieruchomości odnosiła generalnie do stanu przed dniem jej wejścia w życie, a w myśl art. 8 ust. 5 tej ustawy ustalenia te powinny być dokonane w terminie roku od dnia wejścia w życie ustawy. Z zasady demokratycznego państwa prawa wynika, że niewykonanie w terminie
Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127 ze zm./ podział nieruchomości może nastąpić, jeżeli jest zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Przepis ten nie uzależnia możliwości podziału nieruchomości od jej obszaru i liczby działek, które w wyniku podziału zostaną wydzielone.
Uchwały budżetowe wydane na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ nie stanowią "aktów wykonawczych do ustaw" w rozumieniu ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych /Dz.U. nr 55 poz. 234/.